شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟


شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

شبکه بیتکوین کم سرعت،مقیاس ناپذیر و پرهزینه است،هر فردی که بخواهد از شبکه بیتکوین برای پرداخت روزمره استفاده کند باید این را بداند که بعد از مدتی ورشکست خواهد شد. همین مشکل بیتکوین باعث به وجود آمدن صدها شبکه بلاکچین و رمزارز برای برطرف کردن مشکلات بیتکوین شده است.اما در کنار این بلاکچین ها، شبکه ای هم بوجود آمده که میخواهد مشکلات بیتکوین را به...

ویژگی های شبکه لایتینینگ: قراردادهای هوشمند در شبکه لایتنینگ شبکه لایتنینگ چگونه کار می کند کانال های پرداخت اطلاعاتی در مورد شبکه لایتنینگ کیف پول لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ کیف پول لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا می‌توانید دارایی‌های خود را میان شبکه لایتنینگ و شبکه اصلی بیت کوین جابه‌جا کنید؟ ۴ کیف پول برتر شبکه لایتنینگ بیت کوین کیف پول فونیکس (Phoenix Wallet) کیف پول بیریز (Breez Wallet) کیف پول بلو (Blue Wallet) خلاصه

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ یکی از بزرگترین مشکلات بیت کوین مقیاس پذیری است. در حالی که ارائه دهندگان کارت اعتباری می توانند به راحتی بیش از 50000 تراکنش در ثانیه را پردازش کنند، بیت کوین قادر به پردازش بیش از 15 تراکنش در ثانیه نیست. حتی اجرای گسترده SegWit به سختی در اینجا کمکی کرده است. منشا مشکل اندازه بلوک بیت کوین است. مشخص شده است که بلاک های بیت کوین نمی توانند بزرگتر از 1 مگابایت باشند. سپس تمام تراکنش هایی که از آخرین بلوک انجام شده اند در بلوک ها نوشته می شوند. به طور متوسط ​​هر 10 دقیقه یک بلاک جدید در بیت کوین پیدا می شود.

شبکه لایتینینگ، تراکنش های بیتکوینی را به سرعت رعد و برق و هزینه بسیار ناچیز انجام میدهد.

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

ویژگی های شبکه لایتینینگ:

مناسب برای پرداخت های فوری و سریع، بلاک چین بدون نگرانی در مورد زمان تایید بلوک.

سرعت پرداخت بر حسب میلی ثانیه تا ثانیه اندازه گیری می شود.

مقیاس پذیری قادر به میلیون ها تا میلیاردها تراکنش در ثانیه در سراسر شبکه است.

پرداخت به ازای هر اقدام/کلیک اکنون بدون متولی امکان پذیر است.

کم هزینه، با انجام معاملات و تسویه حساب خارج از بلاک چین، شبکه لایتنینگ کارمزدهای بشدت پایینی را امکان پذیر می کند که موارد استفاده نوظهور مانند پرداخت های خرد فوری را امکان پذیر می کند.

تا زمانی که زنجیره‌ها می‌توانند از همان تابع هش رمزنگاری پشتیبانی کنند، می‌توان بدون اعتماد به متولیان شخص ثالث، تراکنش‌های بین بلاک‌چین‌ها را انجام داد.

قراردادهای هوشمند در شبکه لایتنینگ

لایتنینگ یک شبکه غیرمتمرکز است که از عملکرد قرارداد هوشمند در بلاک چین استفاده می کند تا پرداخت های فوری را در شبکه ای از شرکت کنندگان فعال کند.

شبکه لایتنینگ چگونه کار می کند

شبکه لایتنینگ به فناوری زیربنایی بلاک چین وابسته است. با استفاده از تراکنش های واقعی در بلاک چین بیت کوین و استفاده از زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند بومی آن، می تواند شبکه ای امن از شرکت کنندگان ایجاد کند که قادر به انجام تراکنش با حجم بالا و سرعت بالا هستند.

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

کانال های پرداخت دو طرفه یک ورودی دفتر کل در بلاک چین ایجاد می‌کنند که از هر دو شرکت‌کننده می‌خواهد هر گونه خرج کردن وجوه را امضا کنند.

هر دو طرف تراکنش‌هایی ایجاد می‌کنند که ورودی دفتر را به تخصیص فردی خود بازپرداخت می‌کنند، اما آنها را به زنجیره بلوکی پخش نمی‌کنند.

شبکه لایتنینگ،با ایجاد شبکه‌ای از این ورودی‌های دفتر دو طرفه، می‌تواند مسیری مشابه مسیریابی بسته‌ها در اینترنت در سراسر شبکه پیدا کند.

انجام معاملات خارج از بلاک چین بدون محدودیت امکان پذیر است. تراکنش ها را می توان خارج از زنجیره با اطمینان از قابلیت اجرا در بلاک چین انجام داد. این شبیه به نحوه بستن قراردادهای حقوقی بسیاری با دیگران است، اما هر بار که قراردادی بسته می شود که به مرجع قانونی مراجعه نمیشود.

لایتینینگ انجام تراکنش های بیتکوینی را بدون استفاده از بلاکچین بیتکوین براحتی میسر میکند،سپس بعد از انجام مبادلات و تجمیع، آنها را با بلاکچین بیتکوین بصورت مستقیم تسویه میکند.

کانال های پرداخت

بیایید به جزئیات دقیق شبکه لایتنینگ بپردازیم. ما نمی توانیم در مورد شبکه لایتنینگ بدون اشاره به کانال های پرداخت که بلوک های اصلی شبکه هستند صحبت کنیم. کانال‌های پرداخت نمونه‌هایی از کانال‌های قانونی هستند که نشان‌دهنده یک تغییر حالت خارج از زنجیره هستند که با تسویه نهایی در زنجیره بلوکی تضمین می‌شود.

برای باز کردن یک کانال پرداخت جدید، برای مثال آرش و سارا، باید وجوه خود را با ارسال یک تراکنش به یک آدرس چند امضایی متعهد کنند. وجوه متعهد شده بیانگر حداکثر ظرفیت کانال است که مقدار بیت کوین قابل انتقال از طریق این کانال است.

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

پس از ایجاد کانال، دو طرف می توانند شروع به مبادله تراکنش هایی کنند که در شبکه بیت کوین پخش نمی شوند. این امکان مبادله هزاران تراکنش را بدون نیاز به تعامل با شبکه اصلی بیت کوین فراهم می کند و بیت کوین را مقیاس پذیر می کند.

وقتی سارا و آرش در نقطه‌ای تصمیم می‌گیرند که می‌خواهند کانال پرداخت خود را ببندند، می‌توانند یک معامله پایانی را امضا کنند. این تراکنش استخراج می شود و تعادل نهایی بین دو طرف را حل می کند. در تمام طول عمر یک کانال پرداخت، تنها دو تراکنش وجود دارد که باید استخراج شود و این تراکنش‌های باز و بسته شدن هستند.

شبکه لایتنینگ بر اساس مفهوم کانال های پرداخت متعدد متصل به سرتاسر شبکه ساخته شده است که امکان مسیریابی تراکنش ها را برای هر یک از شرکت کنندگان شبکه فراهم می کند. در شبکه لایتنینگ، تراکنش را می توان از طریق شبکه کانال های پرداخت بدون اعتماد به هیچ یک از واسطه ها که مکانیزمی به نام قراردادهای هش با محدودیت زمانی (HTLC) را اعمال می کنند، ارسال کرد.

اطلاعاتی در مورد شبکه لایتنینگ

طبق تحقیقاتی، ظرفیت شبکه لایتنینگ بیت کوین در سه ماه گذشته به 3400 بیت کوین رسیده است

مقدار بیت کوین شبکه لایتنینگ تنها در هشت ماه در سال 2021 از 1000 به 3000 بیت کوین افزایش یافت و در اواسط اکتبر به رقم 3000 بیت کوین رسید.

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

فعالیت شبکه لایتنینگ در سال 2021 افزایش چشمگیری یافت، در درجه اول به لطف السالوادور که پرداخت با شبکه لایتنینگ در کل کشورش را فعال کرد و توییتر که انعام دهی با لایتنینگ بیت کوین را فعال کرد.

در تابستان 2021، بیش از 100000 نفر از طریق اپلیکیشن هایی که به پرداخت های لایتنینگ دسترسی داشتند به این شبکه اضافه شد،در سال 2022 در مجموع بیش از 80 میلیون نفر از شبکه لایتنینگ استفاده میکردند.

با این حال در نوامبر 2021، کل ارزش قفل شده (TVL) در شبکه لایتنینگ به اوج 216 میلیون دلار رسید.

در یک گزارش که در ماه اکتبر منتشر شد، Arcane Research پیش بینی کرد که تا سال 2030، 700 میلیون کاربر در شبکه لایتنینگ وجود خواهد داشت.

کیف پول لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

کیف پول لایتنینگ (Lightning Wallet) نرم‌ افزاری متصل به شبکه Lightning است که امکان ذخیره‌سازی، ارسال و دریافت بیت کوین را از طریق این شبکه فراهم می‌کند. لازم به ذکر است در حالی که اساس انجام تراکنش‌ها در شبکه لایتنینگ مشابه با شبکه اصلی است اما تفاوت‌هایی کلیدی میان انتقال بیت کوین در لایه اول و لایه دوم وجود دارد. برای مثال، شبکه لایتنینگ برای انجام تراکنش‌های با ارزش کم یا انجام پرداخت‌های کوچک طراحی شده است؛ زیرا که مقدار محدودی بیت کوین در هر کانال آن وجود دارد. به همین علت، اگر قصد انتقال مقادیر زیاد بیت کوین (BTC) را دارید بهتر است تا از شبکه اصلی استفاده کنید.

کیف پول لایتنینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای دریافت بیت کوین بر روی شبکه لایتنینگ، لازم است تا یک فاکتور لایتنینگ به شکل عبارتی مشکل از حروف و اعداد یا یک کد QR ایجاد کنید. برای انجام تراکنش از طریق کیف پول لایتنینگ، فرستنده باید فاکتور ایجاد شده توسط شما را از طریق کیف پول خود اسکن کند و پس ایجاد امضای دیجیتال، تراکنش را تایید کند. این فرایند، بسیار شبیه دریافت بیت کوین بر روی شبکه اصلی بلاک چین است. از آنجایی که اکوسیستم شبکه لایتنینگ از زمان راه اندازی آن بسیار پیشرفت کرده است، امکان انجام تراکنش‌های بیت کوین (BTC) از طریق این کیف پول‌ها به سادگی استفاده از شبکه اصلی است.

همچنین، بسیاری از کیف پول‌های لایتنینگ برای ایجاد تجربه کاربری بهتر در شرایطی که کاربران نیاز دارند تا کانالی را به شکل دستی برای استفاده از یک سرویس خاص ایجاد کنند، انجام می‌دهند. با وجود تمامی این ویژگی‌ها، باز هم یک سوال اساسی دیگر پیش خواهد آمد:

آیا می‌توانید دارایی‌های خود را میان شبکه لایتنینگ و شبکه اصلی بیت کوین جابه‌جا کنید؟

ارسال یک تراکنش بیت کوین (BTC) از کیف پول لایتنینگ به کیف پول بیت کوین در شبکه اصلی بدون بستن کانال یا برداشت کوین‌‌های و واریز آن‌ها به بلاک چین اصلی، امکان پذیر نیست. البته برخی کیف پول‌ها راه‌حل‌هایی آسان برای انتقال بیت کوین (BTC) میان شبکه لایتنینگ و دفتر کل بلاک چین بیت کوین به کاربران خود ارائه می‌کنند. همچین، به عنوان یک راه‌حل دیگر می‌توانید از صرافی‌هایی که در کنار شبکه اصلی از این شبکه پشتیبانی می‌کند یا صرافی غیرمتمرکز بولتز (Boltz) که به‌عنوان پل بین این دو شبکه عمل می‌کند، استفاده کنید.

۴ کیف پول برتر شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

اکنون که با شبکه لایتنینگ (Lightning Network) و چگونگی کار آن آشنا شده‌اید، بیایید تا ۴ کیف پول ارز دیجیتال برتر شبکه لایتنینگ را که امکان انجام تراکنش‌های بسیار سریع و ارزان بیت کوین (BTC) را برای شما فراهم می‌کند، بررسی کنیم.

کیف پول فونیکس (Phoenix Wallet)

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

فونیکس والت (Phoenix Wallet) یک کیف پول غیرحضانتی بیت کوین است که به شما امکان می‌دهد تراکنش‌های کوچک خود را از طریق این شبکه به یکی از ساده‌ترین و کاربر پسندترین روش‌های ممکن انجام دهید. این کیف پول امکان خودکارسازی کانال‌ها را و تعامل با شبکه لایتنینگ را برای کاربر فراهم می‌می کند.علاوه بر این‌ها، کیف پول فونیکس هر جنبه فنی مورد نیاز کاربران مانند ایجاد کانال را به شکلی خودکار مدیرت کند. این کیف پول که هم برای سیستم‌ها اندروید و هم iOS در دسترس است؛ بدون نیاز به اجرای یک نود، خود به عنوان یک گره مستقل لایتنینگ در گوشی هوشمند کاربران عمل می‌کند.

کیف پول فونیکس، امکان ذخیره‌ کردن بیت کوین (BTC) را بر روی شبکه اصلی فراهم نمی‌کند، اما دو ویژگی مبادله داخلی (Swap-In) و مبادله خارجی (Swap-Out) مبادله و انتقال دارایی‌ها را بین شبکه لایتنینگ و شبکه بیت کوین فراهم می‌کند. کاربران برای استفاده از این کیف پول، در ابتدا باید حداقل ۱۰۰۰۰ ساتوشی به فونیکس والت واریز کنند؛ این حداقل مبلغ مورد نیاز برای باز کردن یک کانال پرداخت جدید است. اگر از قبل هیچ مسیری برای انجام تراکنش‌ها پیدا نشود، برای باز کردن یک کانال جدید باید ۱ درصد کارمز با حداقل هزینه ۳۰۰۰ ساتوشی بپزدازید.

همچنین،هزینه انجام تراکنش در شبکه لایتنینگ شامل ۱ ساتوشی + ۰.۰۱ درصد یا حداکثر ۱۲ ساتوشی کارمزد + ۰.۳ درصد کارمزد دیگر است. جالب اینجاست که، کیف پول فونیکس با هدف افزایش حریم خصوصی کاربران خود در زمان انجام تراکنش از طریق این شبکه، قصد دارد تا با شبکه تور (Tor) ادغام شود.

کیف پول بیریز (Breez Wallet)

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

کیف پول بیریز (Breez Wallet)، یکی دیگر از کیف پول‌های موبایلی لایتنینگ برای سیستم‌های اندروید و iOS است که تمرکز خود را بر صراحی کاربرپسند و بصری زیبا گذاشته است. این کیف پول، مانند فونیکس والت یک کیف پول غیرحضانتی است که کاربران آنها نیازی به اجرای نودهای شبکه لایتنینگ جداگانه ندارند. علاوه بر این، کیف پول بیریز (Breez) امکان ایجاد خودکار کانال با دریافت ۰.۰۴ درصد کارمزد و حداقل ۲۰۰۰ ساتوشی و دیگر موارد فنی مورد نیاز برای کاربران خود را فراهم می‌کند. همچین، امکان واریز و برداشت بیت کوین (BTC) از شبکه اصلی به بیریز والت (Breez Wallet) به شکل مستقیم فراهم است، در این حالت دارایی شما به طور خودکار به شبکه منتقل می‌شود.

کاربران بیریز (Breez) می‌توانند از ویژگی‌های دیگر کیف پول مانند ارتباط با برنامه‌های درون شبکه لایتنینگ و خرید بیت کوین (BTC) از طریق کارت‌های اعتباری استفاده کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه این کیف پول، وجود قابلیت «پایانه فروش» یا Point of Sale است که امکان پذیرش پرداخت‌ بیت کوین (BTC) با استفاده از شبکه لایتنینگ را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های سرگرم کننده کیف پول لایتنینگ بیریز (Breez Wallet) این است که شما می‌توانید از آن برای کشف و گوش دادن به پادکست‌های جذاب حوزه ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

کیف پول بلو (Blue Wallet)

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

بلو والت (Blue Wallet) یک کیف پول بیت کوین است که از انجام تراکنش‌‌ها بر روی شبکه اصلی و شبکه لایتنینگ بدون پشتیانی از انتقال خودکار میان دو شبکه پشتیبانی می‌کند. در حالی که برنامه‌‌ای که بر روی شبکه بیت کوین قرار دارد یک کیف پول غیرحضانتی است، کیف پول شبکه لایتنینگ ِ بلو والت جایی بین یک کیف پول حضانتی و خودحضانتی قرار دارد؛ چیزی که توسعه‌دهدگان به آن «میزبان» یا Hosted می‌گویند. کیف پول بلو (Blue Wallet) به‌جای راه‌اندازی یک نود مستقل لایتنینگ بر روی دستگاه کاربر، از یک LNDhub استفاده می‎‌کند که یک افزونه متن‌باز برای ایجاد چند حساب برای شبکه لایتنینگ است. این افزونه حساب‌های جداگانه‌ای برای کاربران ایجاد می‌کند، اما یک نود مشترک را (با کمترین سطح اعتماد) میان آنها به اشتراک می‌گذارد.

وجود تعادل میان تمامی این ویژگی‌های خوب و بد در کنار یکدیگر، به بلو والت (Blue Wallet) اجازه می‎‌دهد تا نسبت به کیف پول‌های لایتنینگ که قبلا بررسی کردیم، امکانات بیشتری ارائه دهد. شما با استفاده از این کیف پول، در کنار انجام کارها ساده مانند ارسال، دریافت و ذخیره بیت کوین (BTC) به امکانات زیر نیز دسترسی خواهید داشت:

«سرویس بازیابی» به کاربران امکان می‌دهد از کد mnemonic، کلید خصوصی، فایل WIF یا داده‌های دیگر برای دسترسی به کیف پول خود استفاده کنند.

کاربران می‌توانند برای کاهش هزینه‌‌های کارمزد، چند تراکنش را در یک دسته ارسال کنند.

استفاده از ویژگی «چند امضایی» یا Multi-signature می‌تواند امنیت کیف پول را افزایش دهد.

امکان سفارشی سازی کامزدها در هنگام ارسال یک تراکنش بیت کوین (BTC) برای کاربران فراهم است.

بلو والت (Blue Wallet) به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند یک نود کامل (Full Node) را بر روی شبکه Lightning یا شبکه بیت کوین راه‌اندازی کنند.

امکان شارژ کیف پول با استفاده از کیف پول‌های دیگر، کارت اعتباری یا صرافی‌های غیرمتمرکز برای کاربران وجود دارد.

کاربران می‌توانند برای فزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی خود از شبکه تور (Tor) استفاده کنند.

وجود یک مرورگر و بازار، امکان کشف و استفاده از برنامه‌های نتورک لایتنینگ را فراهم می‌کند.

کیف پول موون (Muun Wallet)

شبکه لایتینینگ بیت کوین چیست؟

کیف پول موون (Muun Wallet) یک کیف پول خودحضانتی (Self-Custodial) لایتنینگ بیت کوین است که تعادل خوبی میان راحتی استفاده، امنیت و کارایی ایجاد کرده است. مانند سه کیف پول دیگر که پیش‌ از این معرفی کردیم، موون والت نیز برای دستگاه‌های تلفن همراه، اندروید و iOS در دسترس است؛ با این حال، امکان انتقال خودکار بیت کوین (BTC) میان شبکه اصلی و شبکه لایتنینگ در آن فراهم نیست. در عوض، کابران کیف پول موون (Muun Wallet) علاوه بر شبکه لایتنینگ به شبکه اصلی (Legacy) و شبکه سِگویت (SegWit) بیت کوین نیز دسترسی دارند.

این ویژگی، بدان معناست که شما برای واریز یا برداشت بیت کوین (BTC) به موون والت (Muun Wallet) نیازمند استفاده از برنامه شخص ثالت مانند یک صرافی هستید. همچین، برای استفاده از این کیف پول نیازی به راه‌اندازی نود بر روی شبکه لایتنینگ نخواهید داشت. کیف پول موون، ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای برای محافظت از دارایی‌های شما در برابر سرقت دارد، حتی در مواقعی که به کیف پول خود دسترسی ندارید. در کنار این ویژگی‌ها، همواره میتواند موون والت (Muun Wallet) را با استفاده از عبارت بازیابی (Seed Phrase) یا ترکیبی از ایمیل و رمز عبور خود، بازیابی کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های هیجان‌انگیز این کیف پول که بیشتر برای انجام تراکنش بر روی شبکه اصلی بیت کوین کاربرد دارد، تخمین‌گر کارمزد مبتنی بر ممپول (Mempool) موون است. به گفته توسعه‌دهندگان، این ابزار با ارائه روش دقیق‌تری برای پیش‎‌بینی هزینه‌های انجام تراکنش بیت کوین باعث صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در پرداخت کارمزد می‌شود.

خلاصه

شبکه لایتنینگ در حال حاضر یکی از هیجان‌انگیزترین پروژه‌ها در صنعت کریپتو است و شانس زیادی برای ارائه راه‌حل لایه دوم مقیاس‌پذیر به بیت‌کوین دارد که پرداخت آسان را امکان‌پذیر می‌کند و روش جدیدی برای ساخت برنامه‌های مالی ایجاد می‌کند.

باید به یاد داشته باشیم که شبکه لایتنینگ هنوز یک فناوری بسیار جدید است و علیرغم پتانسیل آن، با چالش‌های زیادی نیز مواجه است. برخی از آنها عبارتند از: فقدان انگیزه برای باز کردن یک کانال جدید با کاربر جدید، ظرفیت کانال محدود یا ذخیره مقدار زیادی بیت کوین در حالت میانی. خوشبختانه، در حال حاضر پیشرفت‌های زیادی برای مقابله با برخی از آن چالش‌ها (به عنوان مثال تامین مالی دوگانه، AMP، splicing، eltoo) در حال توسعه است.

شبکه لایتنینگ اخیراً با حمایت افرادی مانند جک دورسی (مدیر عامل توییتر) توجه بیشتری را از سوی جامعه کریپتو به خود جلب کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟