برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟


برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

معمولاً وقتی حرف از رانندگی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش می‌شود، ذهن همه به سمت سوپراسپرت‌های قدرتمند و گران‌قیمت می‌رود اما خوشبختانه، اگر بودجهٔ اندکی داشته باشید هم می‌توانید لذت و هیجان رانندگی را تجربه کنید زیرا کاترهام حتی در ارزان‌ترین محصول خود یعنی 170R نیز سطحی از هیجان و درگیری راننده را ارائه می‌کند که اکثر … The post برای تجربهٔ لذت...

معمولاً وقتی حرف از رانندگی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش می‌شود، ذهن همه به سمت سوپراسپرت‌های قدرتمند و گران‌قیمت می‌رود اما خوشبختانه، اگر بودجهٔ اندکی داشته باشید هم می‌توانید لذت و هیجان رانندگی را تجربه کنید زیرا کاترهام حتی در ارزان‌ترین محصول خود یعنی ۱۷۰R نیز سطحی از هیجان و درگیری راننده را ارائه می‌کند که اکثر برندها فقط می‌توانند رؤیای آن را داشته باشند. هرچند به نظر می‌رسد کاترهام خودرویی متعلق به دوران گذشته است اما ۱۷۰R نسخهٔ کاملاً جدیدی است. از سوی دیگر، مزدا MX-5 هم خودروی ارزان‌قیمت و در عین حال لذت‌بخشی برای رانندگی است. این دو ماشین راهی مقرون‌به‌صرفه برای ورود به دنیای خودروهای اسپرت محسوب می‌شود اما کدام‌یک از آن‌ها بهتر است؟ ما هردو را در پیست و جاده آزمایش کردیم تا به پاسخ این سؤال برسیم.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

کاترهام ۱۷۰R

نقطهٔ ورود به خانوادهٔ کاترهام سون با قیمتی مشابه یک کراس‌اوور کامپکت روزمره یعنی ۲۳ هزار پوند عرضه می‌شود. البته این رقم برای خودرویی است که به‌صورت کیت تحویل داده می‌شود و باید خود خریدار آن را مونتاژ کند. نمونهٔ مونتاژ شده ۲۶,۳۸۵ پوند قیمت دارد درحالی‌که این رقم در نمونهٔ آزمایشی ما با پکیج هزار پوندی R و آپشن‌های دیگر به ۳۴ هزار پوند رسیده است.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

طراحی و مهندسی

از زمانی که کاترهام حقوق تولید سون را از لوتوس خرید، در فرمول ساخت این خودروی اسپرت سبک‌وزن پیشرفت‌های تدریجی ایجاد کرده است. سون در طول سال‌ها به پیشرانه‌های مختلفی مجهز شده است اما در حال حاضر، مدل‌های بالا ردهٔ آن با پیشرانهٔ ۲ لیتری فورد ارائه می‌شوند درحالی‌که این مدل پایهٔ ۱۷۰ از یک پیشرانهٔ ۶۶۰ سی‌سی کوچک متعلق به کی کارهای ژاپنی استفاده می‌کند. این مدل در دو نسخهٔ مختلف بنام‌های S و R به بازار عرضه می‌شود که اولی با صندلی‌های چرمی و شیشهٔ جلوی کامل، روی استفاده در جاده تمرکز دارد درحالی‌که مدل R (نمونهٔ آزمایشی ما) بیشتر مناسب استفاده در پیست خواهد بود. کاترهام همیشه روی کاهش وزن تمرکز داشته که در اینجا به حداکثر رسیده است زیرا ۱۷۰R با تنها ۴۴۰ کیلوگرم وزن، سبک‌ترین سون تاریخ محسوب می‌شود.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

رانندگی

محصولات کاترهام همواره چیزی فراتر از مشخصات خود بوده‌اند و این ویژگی قابل‌توجه در ۱۷۰R هم وجود دارد. خیلی کم پیش می‌آید که ۸۵ اسب بخار قدرت اینقدر سرگرم‌کننده باشد اما موتور سه سیلندر کوچک این ماشین شخصیت جذابی دارد. صدای این موتور مثل برخی از خودروهای پرفورمنس، به‌طور اعصاب‌خردکنی بلند نیست اما بدون سقف و عایق‌های صدا، می‌توان شنید که همهٔ قطعات مکانیکی باهم کار می‌کنند تا یک سمفونی منحصربفرد را خلق کنند. به لطف وزن سبک، پرفورمنس خودرو بسیار درخشان است. پیشرانه تا زمانی که توربوشارژر در حدود دور ۲ هزار rpm از خواب بیدار شود، صدای غرغر پایینی دارد اما پس‌ازآن غرش می‌کند.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

به لطف دسته‌دندهٔ بسیار کوتاه می‌توان از گیربکس پنج سرعتهٔ درخشان خودرو که به‌اندازهٔ فرمان دقیق عمل می‌کند به‌طور کامل استفاده کرد. فقط با حرکت دادن مچ دست می‌توانید ۱۷۰R را به هر سمتی که می‌خواهید هدایت کنید. در اینجا هیچ نیروی کمکی وجود ندارد اما فرمان دقیق و بااحساس عمل می‌کند. فرمان همچنین سبک است که همراه با دید عالی سون، رانندگی در سرعت‌های پایین را آسان می‌کند. شگفت‌انگیزتر از همه اما سواری خودرو است که هرچند شاید روی دست‌اندازهای بزرگ تکان داشته باشد اما در اکثر مواقع از یک هاچ‌بک اسپرت هم راحت‌تر است. البته با این وجود، کاترهام کمی از مزدا خشک‌تر احساس می‌شود.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

کارایی

در وهلهٔ اول، یکی از چالش‌های سواری با کاترهام، ورود به آن است زیرا نشستن روی صندلی‌های اسپرت خودرو از طریق دهانهٔ ورودی باریک، حتی برای انعطاف‌پذیرترین افراد هم دشوار خواهد بود. البته ۱۷۰R در حالت عادی به درها و سقف پارچه‌ای مجهز است اما هردوی آن‌ها قابل برداشتن هستند که در این صورت ورود و خروج بسیار آسان‌تر می‌شود. برداشتن درها فقط چند ثانیه کار دارد و سقف نیز در یک محفظهٔ کوچک در عقب جمع می‌شود. در هنگام باز بودن سقف، از این محفظه می‌توان برای قرار دادن یک کیف کوچک استفاده کرد. برای قرار دادن درها اما جایی وجود ندارد. خودروی ما به کمربندهای ایمنی چهار نقطه‌ای مجهز بود که برای پیست عالی هستند اما اگر به‌طور مداوم در جاده‌ها رانندگی کنید، باز کردن و بستن آن‌ها خسته‌کننده خواهد بود.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

مزدا MX-5

یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اسپرت دنیا با یکی از خالص‌ترین خودروهای اسپرت بازار روبرو شده است اما آیا MX-5 می‌تواند حریف چنین خودروی هیجان‌انگیزی شود؟ در اینجا تیپ اسپرت این خودرو را آزمایش کرده‌ایم که با رنگ سفارشی ۸۰۰ پوندی قرمز سول، قیمت آن به ۲۹,۷۸۰ پوند رسیده است.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

طراحی و مهندسی

درحالی‌که طراحی کاترهام به وضوح همچنان شبیه لوتوس سون چند دهه پیش است، شخصیت نسل اول MX-5 هم از لوتوس الن الهام گرفته شد یعنی یک خودروی روباز سبک‌وزن کوچک که در اواسط دههٔ ۶۰ تولید می‌شد. البته مزدا در طول سه نسل بعدی مدرن‌تر، کارآمدتر و ایمن‌تر شده اما همچنان شخصیت چابک و هیجان‌انگیز خود را حفظ کرده است. مثل کاترهام، در اینجا هم یک پیشرانه در جلو قرار گرفته که به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد اما موتور ۲ لیتری مزدا تقریباً سه برابر پیشرانهٔ ۱۷۰R حجم دارد هرچند که بدون توربوشارژر کار می‌کند. ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور این موتور از کاترهام بیشتر است اما باید ۶۸۷ کیلوگرم وزن بیشتری را هم جابجا کند. این موتور به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل شده که یک دنده بیشتر از کاترهام دارد. در سیستم تعلیق MX-5 از آلومینیومی زیادی استفاده شده تا وزن کاهش پیدا کند. این رودستر ژاپنی همچنین به دیفرانسیل لغزش محدود هم مجهز است.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

رانندگی

برخلاف بسیاری از خودروهای پرفورمنس بازار، مزدا در MX-5 به دنبال تعلیق سفت و ناراحت نبوده است بلکه در عوض، با انتقال وزن خودرو از طریق کمک‌فنرهای نرم، در اکثر مواقع تجربهٔ رانندگی جذابی را ارائه می‌کند. به همین دلیل، MX-5 روی جاده‌های روستایی و پردست‌انداز هم سواری رضایت‌بخشی دارد. واکنش این ماشین به پدال گاز، ترمز و فرمان فوق‌العاده است و حتی در میانهٔ پیچ‌ها هم امکان تغییر مسیر را بدون هیچ واهمه‌ای فراهم می‌کند. واکنش فرمان MX-5 شگفت‌انگیز است، ترمزها قدرتمند و اطمینان‌بخش هستند و گیربکس شش سرعتهٔ دستی آن یکی از بهترین گیربکس‌های حال حاضر بازار محسوب می‌شود.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

پیشرانهٔ مزدا فقدان آن شخصیت جذاب موتور سه سیلندر کاترهام است اما روش تولید قدرت آن به راننده انگیزه می‌دهد تا همیشه از توان پیشرانه نهایت استفاده را ببرد. صدای این موتور نیز حتی با وجود ناله‌های گیربکس که اشارهٔ واضحی به خودروهای اسپرت بریتانیایی قدیم دارد، خوشایند است. MX-5 ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۰.۴ سریع‌تر از ۱۷۰R است اما در واقعیت، وزن سبک و خلوص کاترهام باعث می‌شود سریع‌تر و پاسخگوتر احساس شود.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

کارایی

هرچند MX-5 خودروی کوچکی است اما همچنان قابلیت استفادهٔ روزمره دارد. مهم‌ترین ویژگی این خودرو برخورداری از صندوق بار ۱۳۰ لیتری است که برای حمل یک چمدان کوچک و چند کیسهٔ خرید کافی خواهد بود. ورود و خروج به خودرو نیز آسان بوده و کابین راحت است. در اینجا حتی برای بزرگ‌سالان قدبلند هم فضای پای کافی وجود دارد. مثل کاترهام، سقف MX-5 هم بصرت دستی جمع می‌شود اما انجام این کار بسیار آسان است به گونه‌ای که فقط با یک دست قابل انجام بوده و چند ثانیه طول می‌کشد تا سقف به‌سادگی پشت صندلی‌ها جمع شود. در MX-5 جعبه‌داشبورد وجود ندارد اما اشیاء ارزشمند را می‌توان در یک محفظهٔ قفل‌دار بین صندلی‌ها قرار داد.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

نتیجه

مقام اول: مزدا MX-5

مزدا بار دیگر ثابت کرد که فرمول ساخت خودروهای اسپرت کوچک برای عموم مردم را از همه بهتر می‌داند. هرچند کاترهام لذت بیشتری برای رانندگی دارد اما برتری اصلی MX-5 این است که رانندگی روزمره با آن برای کسی که از پشت فرمان یک خودروی خانوادگی پیاده می‌شود اصلاً دشوار نخواهد بود. این همچنان یک خودروی اسپرت فوق‌العادهٔ همه‌کاره و در عین حال مقرون‌به‌صرفه است.

مقام دوم: کاترهام ۱۷۰R

از دید ۹۹ درصد خریداران، سون برای استفاده به‌عنوان خودرویی روزمره، بیش از حد غیرکاربردی و خشن است اما برای آن یک درصد یا کسانی که می‌خواهند فقط در پیست خوش بگذرانند، با این قیمت هیچ خودروی دیگری نمی‌تواند به تجربهٔ رانندگی لذت‌بخش ۱۷۰R نزدیک شود. هزینه‌های استفاده و نگهداری بسیار پایین این کاترهام نیز یکی دیگر از مزیت‌های قابل‌توجه آن است.

برای تجربهٔ لذت رانندگی با قیمتی ارزان، مزدا MX-5 یا کاترهام 170R؟

مقایسه مشخصات فنی

مزدا MX-5 کاترهام ۱۷۰R
پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 ۶۶۰ سی‌سی I3 توربو
قدرت ۱۸۴ اسب بخار ۸۵ اسب بخار
گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر ۱۱۶ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
نسبت قدرت به وزن ۱۶۳ اسب بخار/تن ۱۹۳ اسب بخار/تن
شتاب صفرتاصد ۶.۵ ثانیه ۶.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر/ساعت ۱۷۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر ترکیبی ۴.۸ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۵۵ گرم/کیلومتر ۱۰۹ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک ۴۵ لیتر ۳۶ لیتر
طول ۳,۹۱۵ میلی‌متر ۳,۱۸۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۳۵ میلی‌متر ۱,۴۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۲۵ میلی‌متر ۱,۰۹۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۳۱۰ میلی‌متر ۲,۲۲۵ میلی‌متر
وزن خالص ۱۱۲۷ کیلوگرم ۴۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۱۳۰ لیتر ندارد
قیمت پایه ۲۸,۹۷۰ پوند ۲۶,۳۸۵ پوند
قیمت تست‌شده ۲۹,۷۸۰ پوند ۳۴,۰۰۰ پوند
منبع
AutoExpress

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی