میزان نیترات در آب آشامیدنی برخی روستاهای استان مرکزی از شاخص کشوری پایین تر است


میزان نیترات در آب آشامیدنی برخی روستاهای استان مرکزی از شاخص کشوری پایین تر است

اراک - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان نیترات در آب آشامیدنی برخی روستاهای استان مرکزی از شاخص کشوری پایین‌تر است که این مهم زنگ خطری برای سلامتی اهالی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر«محمد جمالیان» روز پنجشنبه در کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی، افزود: در صورتی که این مهم مورد کم توجهی قرار گیرد مشکلات جدی روی خواهد داد.

وی توضیح داد: چاه آب آشامیدنی در برخی روستاهای استان مرکزی در داخل روستا و در نزدیکی چاه فاضلاب حفر شده که این مهم منجر به مشکلات بهداشتی شده که باید چاه‌های آب آشامیدنی از دسترس خارج شوند و چاه جدید حفر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در برخی روستاها نیز چاه جاذب وجود ندارد و در برخی از روستاها نیز فعالیت‌های غیر استاندارد کشاورزی باعث آلودگی چاه آب آشامیدنی شده که باید محدودیت کشت اعمال شود.

دکتر جمالیان افزود: استفاده از کودهای شیمیایی، دیگر علت آلوده شده منابع آبی در برخی روستاهای استان مرکزی است و نیز نفوذ شیرابه‌های فضولات حیوانی به چاه آب آشامیدنی روستاها نیز دلیل دیگر آلودگی منابع آبی در برخی روستاها است.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۸۸ درصد روستاهای استان مرکزی زیر پوشش خدمات آبفا قرار دارند و بقیه روستاها نیز باید با مدیریت مناسب از خدمات آبفا بهره مند شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: روستاهای با بیش از ۱۰۰ خانوار زیر پوشش خدمات آبفا نیستند و روستایی مانند نظم آباد اراک با ۶۵۰ خانوار از خدمات آبفا بی بهره است و این مسئله باعث شده تا میزان کلر در آب آشامیدنی کنترل نشود.

دکتر جمالیان افزود: ۸۸ درصد روستاهای استان مرکزی با ۱۰۰ خانوار از خدمات آبفای استان بهره‌مند می‌شوند و مشکلات در ۱۲ درصد روستاها شامل فرسودگی شبکه توزیع است که منجر شده تا آب غیربهداشتی به آب آشامیدنی نفوذ کند و منجر به بیماری مصرف کنندگان شود.

وی در ادامه اظهار داشت: از انتشار سالک در ساوه، محلات و دلیجان نگران هستیم شیوع سالک در ساوه شدیدتر شده، سال گذشته در اراک ۲۷ مورد سالک گزارش شد که ۸۹ درصد در جمعیت شهری و ۱۱ درصد در جمعیت روستایی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۶۳ درصد از مبتلایان سالک اراک مرد و بقیه زن هستند و ۸۱ درصد این افراد مبتلا، سابقه سفر داشته و ۱۹ نفر سابقه سفر نداشته‌اند که سفر نداشتن این تعداد، زنگ خطر بیماری را در استان نواخته است.

دکتر جمالیان افزود: باید از شیوع این بیماری با تدابیر حکیمانه جلوگیری کرد چرا که در فصل گرما شیوع این بیماری به مراتب بیشتر می‌شود.

وی اظهار داشت: در بخش روستایی دهیاران مکلفند مدیریت پسماند را به طور جدی در دستور کار قرار دهند چون جوندگان به عنوان مخزن بیماری و حشرات به عنوان ناقل دهنده می‌توانند افراد را مورد گزش و مبتلا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در شهرها نیز شهرداری ها موظفند لانه گزینی حشرات در محل پسماند را گزارش و به طور مستمر سطل‌های زباله را شستشو داده و از ماندگی زباله جلوگیری و دفع جوندگان و سگ‌های ولگرد را در دستور کار قرار دهند.

دکتر جمالیان افزود: ساوه در بیماری شناسایی شده سالک در استان مرکزی با ۱۶۱ مورد مبتلا در سال گذشته و امسال با ۱۵ نمونه رتبه اول و محلات و دلیجان به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

سه میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری از سالک در ساوه اعتبار لازم است

فرماندار ساوه نیز گفت: تاکنون بیش از ۱۴۰ بیمار مبتلا سالک در این شهرستان شناسایی شده و امسال نیز ۱۷ بیمار گزارش شده است.

«مهدی الیاسی» افزود: از سال گذشته اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه در ساوه شامل تخریب فضاها متروکه، جمع آوری پسماند، سمپاشی، تشکیل کمیته‌ای برای مقابله با سالک و آموزش خانه به خانه آغاز شده است.

وی اظهار داشت: محل زندگی اتباع افاغنه در مهمانسرای این شهرستان کانون سالک است که فاضلاب این مجموعه به عنوان مکان انتشار بیماری باید به شکل بهداشتی اصلاح و از انتشار بیماری جلوگیری شود.

۹۰ درصد جمعیت روستایی استان مرکزی زیر پوشش خدمات آبفا قرار دارند

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی با بیان اینکه،روستای نظم آباد اراک زیر پوشش خدمات آبفای اراک است، گفت: ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان با ۸۶۰ روستا زیر پوشش خدمات آبفا قرار دارند.

«یوسف عرفانی نسب» افزود: ۲ سال گذشته در کارگروه اجتماعی مصوب شد تا با همکاری فرمانداری و بخشداری ها ۳۱ روستای استان زیرپوشش آبفا قرار گیرند اما دهیارها در این مهم همکاری نکردند.

وی اظهار داشت: تاسیس تصفیه خانه فاضلاب روستایی در کشور نیازمند موافتنامه ملی است و برای ایجاد تصفیه خانه‌های ۲ روستای ابراهیم آباد اراک و رواند دلیجان برای هر کدام ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات