پایان هفته میراث فرهنگی اعلام شد


پایان هفته میراث فرهنگی اعلام شد

به گزارش «دنیای سفر»، در متن این بیانیه آمده است: «خدا را شکر می گوییم که امسال برنامه های «هفته میراث فرهنگی» با شعار «میراث فرهنگی، قدرت ملی، دولت مردمی» از 28 اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه ها تا سوم خرداد، با رعایت شئون فرهنگی و پس از دو سال وقفه در برنامه های عمومی به دلیل شیوع کرونا، با کیفیتی درخور نام و آوازه فرهنگی کشورمان برگزار...

معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با پایان هفته میراث فرهنگی با صدور بیانیه ای، عملکرد خود را در این یک هفته که بیشتر به برگزاری همایش و نشست های تخصصی گذشت، در خور شأن ارزیابی کرد و معتقد است توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند.

به گزارش «دنیای سفر»، در متن این بیانیه آمده است: «خدا را شکر می گوییم که امسال برنامه های «هفته میراث فرهنگی» با شعار «میراث فرهنگی، قدرت ملی، دولت مردمی» از ۲۸ اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه ها تا سوم خرداد، با رعایت شئون فرهنگی و پس از دو سال وقفه در برنامه های عمومی به دلیل شیوع کرونا، با کیفیتی درخور نام و آوازه فرهنگی کشورمان برگزار شد.

خرسند و مفتخریم که اقشار مختلف مردم کشورمان و دوست داران میراث فرهنگی توانستند در امنیت و آرامش نتیجه تلاش های جمعی همکاران مان، برای برگزاری رویدادهایی در شأن مخاطبان گران قدر و نیز درخور میراث فرهنگی ایران را به تماشا بنشینند، تمام تلاش ما و همکاران مان در معاونت میراث فرهنگی و سطح استان ها، در تمام این چندماه، آن بود که پس از وقفه دو ساله کرونایی برنامه های اجتماع محور، مناسبت های مهمی چون نوروز، روز جهانی بناها و محوطه ها، روز ملی خلیج فارس، ماه مبارک رمضان، عید فطر، پاسداشت مفاخری چون سعدی، خیام، فردوسی، ملاصدرا و روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، به درستی پاس داشته شود و رضایت جامعه مخاطبان و اهالی فرهنگ، پژوهشگران نخبگان و متخصصان حاصل شود.

قدم هایی ریز و درشت که از توجه ویژه به «سوم خرداد، روز میراث فرهنگی و دفاع مقدس»، تا «فعال تر شدن استان های مرزی و تنوع بخشیدن به برنامه های طراحی شده بخصوص در حوزه میراث ناملموس و میراث طبیعی» را شامل می شود و می تواند در تعامل سازنده با نهادهای مختلف، رسانه ها و مطبوعات به ویژه مراکز صدا و سیما، و نیز هم راستا با دیپلماسی عمومی کشور، چهره ای تازه از فرهنگ ماندگار کشورمان را ترسیم کند. امید که در این مهم، سربلند عمل کرده باشیم.

در هفته میراث فرهنگی ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۱۰۰۰ برنامه در سطح کشور شامل آغاز به کار ۸۰ طرح مرمتی و تجهیزی در ۱۵ استان کشور، افتتاح بخش های جدید، مسابقه و نمایشگاه، برنامه های ترویجی و علمی، کارگاه های تخصصی حضوری و مجازی، انتشارات، تقدیر از موزه داران برتر، تکریم پیشکسوتان مرمت و حفظ آثار و خادمان میراث فرهنگی، در موزه ها، پایگاه های تاریخی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مجموعه های وابسته به این وزارت خانه در سراسر کشور برگزار شد. جدای از این، در موزه های بخش خصوصی و عمومی و نهادهای حاکمیتی شاهد اجرای برنامه های متنوعی در هفته میراث فرهنگی بودیم.

حضور و همراهی انبوهی از مخاطبان از سراسر کشور در این هزار برنامه، بخصوص کودکان و نوجوانان و خانواده ها افتخاری برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

در هفته میراث فرهنگی امسال، سه تفاهم نامه مهم و کاربردی پس از طی مراحل کارشناسی در دستگاه های ذی ربط، به امضاء وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید، که راه گشا و تسهیل کننده بسیاری از برنامه های میراث فرهنگی خواهد بود.

همچنین در آیینی ویژه از الواح ثبت جهانی «منظر فرهنگی هورامان-اورامانات»، «راه آهن سراسری ایران» و «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوش نویسی» و همچنین لوح ثبت ملی «میراث فرهنگی ناملموس شهید گمنام» رونمایی شد...»

این بیانیه در عین حال که از تمام مجریان هفته میراث فرهنگی قدردانی شده، یادآوری کرد: «البته نباید از یاد برد که داستان میراث فرهنگی و داستان معرفی ارزش ها و هویت ایرانی اسلامی، بسیار بلندتر از عمر مدیریت مدیران و سیاست گذاران حوزه میراث فرهنگی است، در هر دوره و زمانی، گروهی و جمعی، به حراست از این درخت پربار می پردازند و تلاش می کنند با آبیاری و هرس این درخت تنومند، آن را به شکل زیباتری بی آرایند و مسیر رشدش را هموار کنند، اما همه می دانیم که ریشه های گسترده این درخت تنومند، با بطن فرهنگ ایران زمین نسبت دارد و از میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی با قدمتی چندهزارساله تغذیه می کند، چنین نهاد ریشه داری، قرن ها زیست و بقا داشته و هم پس از ما، به رشد و بالندگی خود ادامه خواهد داد.»

«ایمان داریم که استحکام هویت میراثی در ذهن آحاد مردم و ارتقای سواد میراثی، جز با آموزش در سطوح مختلف، خاطره سازی در اماکن و محوطه های تاریخی، حفظ تعلق به وطن و پاسداشت و معرفی میراث فرهنگی ناملموس ایران تحقق نخواهد یافت.

در هفته میراث فرهنگی برای ایجاد وحدت رویه میان واحدها و ادارات کل ستادی و صفی کوشیدیم تا برگزاری رویدادهای این هفته با توجه به تنوع فعالیت ها، با تزریق روحیه نوآوری همراه باشد. هر چند برای تقویت مشارکت گسترده تر تشکل ها و آحاد مردم و شناخت بهتر ظرفیت ها و توانمندی ها نیازمند برنامه ریزی دقیق تری هستیم، چرا که معتقدیم حفظ و پاسداشت و معرفی این میراث گران قدر جز با همراهی دلسوزانه و مشارکت مردم ایران محقق نمی شود امیدواریم در روزها و ماه های پیش رو، سالی به یادماندنی اعتلای جایگاه میراث فرهنگی کشور برداشته شود، باورمان آن است که ثمرات این شجره طیبه، در ماه ها و سال های پیش رو، درخشان تر، به یادماندنی تر و موفق تر از افتخارات و دستاوردهای سه ماه گذشته باشد.

اطمینان داریم تقویت ارتباط میان مخاطب، حضور نسل جوان پویا، خوش فکر و نوجو در جامعه بزرگ میراث فرهنگی کشور و بسط و ترویج میراث فرهنگی و گردشگری دانش بنیان و خلاق به مدد فناوری های نوین و اندیشه های نو، آینده ای درخشان برای حفاظت از میراث فرهنگی و آموزش و معرفی آن رقم خواهد زد.

با تبریک سالروز حماسه سوم خرداد و آزادی خرمشهر قهرمان، توفیقات بیشتر خانواده بزرگ میراث فرهنگی کشور را آرزو داریم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید