رییس کمیسیون بهداشت و درمان: شرایط برای ماندگاری پزشکان فراهم شود


رییس کمیسیون بهداشت و درمان: شرایط برای ماندگاری پزشکان فراهم شود

بیرجند- ایرنا - رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و دولت باید شرایطی را فراهم کنند که انگیزه برای ماندن پزشکان در مناطق مختلف کشور ایجاد شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حسینعلی شهریاری روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که به همراه استاندار انجام شد افزود: برخی از مناطق کشور محروم هستند و بیماران مجبورند برای درمان، مسافت‌های طولانی را با مشقت فراوان تا مراکز درمانی کشور طی کنند.

وی تصریح کرد: در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیاز است زیرساخت‌های بهتری در راستای رفاه مردم ایجاد شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون عدالت آموزشی در سال ۹۲ ادامه داد: براساس این قانون، دانشجویان پزشکی که از مناطق محروم جذب می‌شوند، تعهد دارند سه برابر طول مدت تحصیل در شهرهایی که از آن انتخاب شده‌اند، خدمت کنند.

وی گفت: در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان پزشکان عمومی و تخصصی با استفاده از سهمیه مناطق محروم در حال خدمت‌رسانی هستند که البته در برخی تخصص‌ها با کمبود پزشک مواجهیم.

شهریاری افزود: قانونی که برگرفته از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است در هیچ کدام از دولت‌ها اجرایی نشد و فضایی هم پیش آورد که متأسفانه انگیزه را از پزشکان گرفتند و طی ۲ یا سه سال گذشته، ۶ هزار نفر از پزشکان و پرستاران ایرانی از کشور به اروپا و آمریکا مهاجرت کردند.

وی اظهار داشت: اکنون با این همه هزینه‌ای که برای تربیت و آموزش پرشکان و پرستاران کشور می‌شود، کشورهایی مانند استرالیا، پزشکان و پرستاران ما را به‌راحتی برای کشور خود جذب می‌کنند و روز به روز هم این مهاجرت‌ها بیشتر می‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: علت این است که در دولت و مجلس مصوبات غیرکارشناسی داشته‌ایم و با تفکر عدالت در مساوات که وجود دارد در بحث قضات هم با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی ادامه داد: به جهت اهمیت موضوع، دغدغه‌ها و نگرانی‌های استاندار و نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در حوزه سلامت مردم را به رییس جمهور منتقل خواهم کرد.

شهریاری همچنین با ابراز نگرانی در زمینه تامین دارو با اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه‌ها گفت: نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضاییه با تعرفه بیمه‌های تکمیلی چند برابر، بهترین خدمات را در بخش خصوصی دریافت می‌کنند لذا درد مردم و هزینه‌های درمان را درک نمی‌کنند.

وی گفت: تا وقتی امکانات درمانی ما برای گروه‌های خاص با بیمه‌های تکمیلی ویژه است، مشکل واقعی بیماران و شهروندان عادی جامعه را درک نمی‌کنیم.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور افزود: باید مشکلات جانبازان و خانواده شهدا به عنوان چشم و چراغ ملت رسیدگی و برطرف شود.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه مجلس، قیمت دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نباید نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش یابد تصریح کرد: این یک اشکال است چون وقتی دستمزد کارگر، خدمات و هزینه‌های دیگر افزایش یافته، نمی‌توان به کارخانه‌های داروسازی دستور داد قیمت را افزایش ندهند و در این صورت، کارخانه دارویی تولید می‌کند که کیفیت لازم را ندارد یا دارو تولید نخواهد کرد لذا کمبود به‌وجود خواهد آمد.

شهریاری گفت: دولت موظف است به‌صورت اورژانسی، ارزی برای واردات دارو تخصیص دهد که البته این موضوع زمان‌بر است.

وی اظهار داشت: تبعات حذف ارز ترجیحی دارو و همه این مشکلات را طی نامه‌ای به‌صورت شفاف به سران قوای سه‌گانه ارسال کردم، شرکت‌های دارویی پولی برای گردش مالی ندارند و اکنون چرخه معیوبی داریم که دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند پول دارو را به شرکت ‌ای دارویی بدهند اما رییس دانشگاه این پول را برای حقوق کارمندان می‌دهد و شرکت‌های دارویی طلبکار می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم در این دیدار گفت: امروز در شرایطی هستیم که قوای سه‌گانه کشور همسو با نظام و قانون اساسی هستند و مردم عزیز کشور که این شاخصه را رقم زدند و همچنان که مشاهده می‌کنید از همه مسوولان همواره در مسائل انقلابی جلوتر هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: مقام عالی دولت در استان مطالبی که با امور مباشرت دارد را بیان کردند، قوه مقننه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با احساس نمایندگی مردم، به‌طوری که هر نفر از هر منطقه‌ای که انتخاب می‌شود نماینده کل مردم است، همه امروز نگران مردم هستند و تلاش می‌کنند تا مشکلات کم شود.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: علیرغم همه اقداماتی که در دوره‌های مختلف انجام شده، وضعیت حوزه بهداشت و درمان استان خوب نیست.

جواد قناعت خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی که پیش از تاسیس در جنوب خراسان بزرگ واقع شده بود، به دلایل عدیده‌ای همچون دوری از مرکز استان، مورد کم‌توجهی واقع شده است.

وی افزود: در این کم‌توجهی‌ها، بخش بهداشت و درمان بیش از دیگر حوزه‌ها مورد کم‌لطفی قرار گرفته و بیشتر آسیب دیده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان استان متذکر شد: بنا به آنچه در جلسات، بازدیدها، سفرهای شهرستانی و ملاقات‌های مردمی مطرح می‌شود، شرایط اغلب مناطق استان به لحاظ زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مناسب نیست.

وی گفت: کمبود پزشک به‌ویژه پزشک عمومی یکی از مشکلات عدیده‌ای است که در حوزه بهداشت و درمان داریم.

قناعت خطاب به دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور گفت: اگرچه از وزیر بهداشت برای سفر به استان دعوت شده و قول مساعد ایشان را هم گرفته‌ایم، اما سلام و پیام ما را به وزیر برسانید و درخصوص وضعیت نامطلوب بهداشت و درمان در خراسان جنوبی یادآور شوید.

وی افزود: نبود مشوق‌های ویژه و جذابیت‌هایی که بتواند ترغیب‌کننده باشد، عامل اصلی نبود رغبت پزشکان متخصص به حضور و فعالیت در خراسان جنوبی است که می‌طلبد وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع، تدبیر کنند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور که روز گذشته وارد بیرجند شد از چند مرکز آموزشی، بهداشتی و درمانی استان نیز بازدید کرد.

وی به همراه استاندار امروز با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم دیدار کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا