تکذیب ادعای کانون وکلا مبنی بر آماده نبودن سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات


تکذیب ادعای کانون وکلا مبنی بر آماده نبودن سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: این سامانه از سال 96 آماده بوده و دستگاه‌های بسیاری به آن متصل شدند ولی اینکه کانون وکلا می‌گوید سامانه آماده نبوده کم لطفی و کم توجهی به قانون است. اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ اخیرا کانون وکلای مرکز در جلسه‌ای با کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این موضوع که چرا تا کنون اطلاعات این نهاد در سامانه...

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ اخیرا کانون وکلای مرکز در جلسه‌ای با کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این موضوع که چرا تا کنون اطلاعات این نهاد در سامانه مربوطه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات بارگذاری نشده، مدعی شده آمادگی خود را برای بارگذاری اعلام داشته اما به دلیل آماده نبودن این سامانه این امر میسر نگردیده است.

در همین رابطه حسن نیک پی، مدیر سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در پاسخ به این ادعا به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این سامانه از سال ۹۶ راه‌اندازی شده و از همان سال نیز همه دستگاه‌های مشمول، یعنی چه موسسات خصوصی و چه موسسات عمومی به این سامانه پیوستند و در واقع بیش از ۱۸۰۰دستگاه در این سامانه فعال هستند.

وی افزود: علاوه‌بر این، در این سامانه که یک واسطه برای دریافت اطلاعات بوده و محلی است که نظارت پذیری کمیسیونی که وظیفه قانونی دارد را انجام می‌دهد، درخواست اطلاعات صورت می‌گیرد و اینکه سامانه آماده نیست ادعایی عجیب است.

به گفته نیک پی با پیوستن به این سامانه، دستگاه اعلام آمادگی می‌کند که از آن درخواست اطلاعات بشود.

وی ادامه داد: ما در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دو رکن داریم. یکی انتشار و دیگری دسترسی. هرجایی که اطلاعات انتشار داده نمی‌شود و مردم دسترسی ندارند می‌توانند بیایند و درخواست اطلاعات بکنند.

مدیر این سامانه افزود: اگر هم یک نهادی که مشمول این قانون است متصل به این سامانه نشد، موظف است به قانون عمل کرده و کار را انجام بدهد و این در آیین‌نامه اجرایی نیز آمده است.

نیک پی خاطرنشان کرد: ما طی سال‌های گذشته به طور متعدد درخواست کردیم و نامه‌هایی ارسال کردیم که این سامانه راه‌اندازی شده و به آن متصل شده و پاسخگو باشید از جمله به کانون وکلا.

همچنین ظرف چند روز آینده نیز درخواست جدیدی به دستگاه‌هایی که تا کنون متصل نشده‌اند ارسال می‌شود اما باید تاکید کنم که اجرای قانون نیاز به دعوتنامه ندارد و باید به آن عمل شود. اما ما پیگیری‌های لازم را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه این همه دستگاه دولتی از جمله بانک‌ها، قوه‌قضاییه، بیمه‌ها و شورای انقلاب به این سامانه متصل شده‌اند به نظر می‌رسد موسسات خصوصی مقداری تردید دارند و اینکه یک طرفه اعلام شود که این سامانه آماده نبوده است، به نظرم کم لطفی و کم اطلاعی از نحوه ارتباط با کمیسیون و نحوه اجرای قانون است.

نیک پی در پایان تاکید کرد: مردم و همه دستگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه فهرست سازمان‌های مشمول را ببینند و گزارش‌های نحوه پاسخگویی هم برای عموم قابل مشاهده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا