این مکمل ها را با هم مصرف نکنید!


این مکمل ها را با هم مصرف نکنید!

اغلب درباره عوارض ویتامین ها کم تر صحبت می شود. مکمل‌های روزانه مانند  کلسیم، ویتامین کا و پتاسیم وقتی با داروهای تجویزی ترکیب شوند می‌توانند مرگبار باشند. ویتامین ها برای حفظ عملکرد مطلوب بدن، از تنظیم ضربان قلب گرفته تا بهبود زخم ها، ضروری هستند....

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه فروش مکمل‌ها، از جمله ویتامین‌ها، در طول همه‌گیری کرونا به شدت افزایش یافته است، مصرف این مکمل‌ها همراه با برخی از داروهای تجویزی می‌تواند منجر به پیامدهای خطرناک شود. بهتر است همیشه پزشک یا داروساز شما، مکمل هایی را که همراه با داروهای تجویزی خود مصرف می کنید، بداند. جدی گرفتن عوارض ویتامین ها در صورت تداخل دارویی اهمیت زیادی دارد.

مکمل‌های کلسیم، آلومینیوم و آهن همگی حامل یک بار مثبت هستند که کاتیون نامیده می‌شود و به برخی از مواد مختلف متصل شده و ممکن است مانع از جذب آن شوند. اگر بیمار برای عفونت آنتی‌بیوتیک مصرف کند، اما آن را همراه با مکمل‌های کلسیم مصرف کند، می‌تواند مانع جذب آن آنتی‌بیوتیک‌ها شود و ممکن است اندازه مناسب آنتی بیوتیک برای درمان عفونت دریافت نکند.

پتاسیم به بدن کمک می کند تا ضربان قلب را تنظیم کند، فشار خون را کاهش دهد و به عملکرد ماهیچه ها و اعصاب کمک کند. پتاسیم بیش از حد می تواند منجر به تغییرات مضر در ریتم قلب و عملکرد کلیه ها شود. مکمل های پتاسیم همراه با داروها برای درمان مشکلات قلبی یا فشار خون بالا می تواند باعث افزایش سطح خون به شکل خطرناک شود.

ویتامین کا برای عملکردهای مختلفی مانند حفظ استحکام استخوان و محافظت در برابر آن استفاده می شود. ویتامین کا، به ویژه در بهبود زخم اهمیت دارد. این ویتامین خون را از حالت مایع به به شکل ژل مانند تبدیل می‌کند و یک دلمه را تشکیل می‌دهد و از خونریزی جلوگیری می‌کند.

برای افرادی که دچار حمله قلبی شده اند یا لخته خون خطرناکی در ریه ها یا سیاهرگ ها دارند، وارفارین تجویز می شود که یک داروی رقیق کننده خون است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند. مکمل های وارفارین باعث کاهش یا افزایش اثربخشی این دارو می شود و خطر لخته شدن یا خونریزی خطرناک را افزایش می دهد. از آنجایی که ویتامین ها و برخی داروها بدون نسخه در دسترس هستند، لزوماً به این معنی نیست که در همه موارد بی خطر هستند.
منبع: روزیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی