نماینده سابق آبادان : در جلسه‌ای که با عبدالباقی داشتم، قسم خورد که یک کار را بدون ثبت اسناد رسمی و مجوزات قانونی انجام نمی‌دهد


نماینده سابق آبادان : در جلسه‌ای که با عبدالباقی داشتم، قسم خورد که یک کار را بدون ثبت اسناد رسمی و مجوزات قانونی انجام نمی‌دهد

پارسینه: نماینده سابق مردم آبادان در مجلس درخصوص ارتباط مسئولان بالارتبه در پروژه‌های حسین عبدالباقی، می‌گوید که هر مسئول و سرمایه‌گذاری که در سطح کلان و با پروژه‌های چند صد میلیاردی کار می‌کند حتما یک سری روابط هم...

نماینده سابق آبادان : در جلسه‌ای که با عبدالباقی داشتم، قسم خورد که یک کار را بدون ثبت اسناد رسمی و مجوزات قانونی انجام نمی‌دهد

غلامرضا شرفی نماینده سابق مردم آبادان در مجلس در گفتگویی درباره مجوز ساخت پروژه متروپل، عنولن کرد: «ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و آرزوی شفا برای مصدومین این حادثه، باید بگویم که بنابر اسناد موجود، در سال ۹۸ حدود کمتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی ما مانده بود. آن زمان خیابان را بسته بودند و هنوز کلنگش زده نشده بود، ولی بحث کم و کیف سازه مطرح بود. چرا که خیابان‌های منتهی به آن کم عرض بود و امکان داشت فردا روزی رفت و آمد، ترافیک مردم و همچنین بحث فاضلاب را با مشکل و مخاطره جدی مواجه کند. من همان زمان پیگیر شدم و با خود مرحوم عبدالباقی و یکی از کارشناسان همراه ایشان جلسه مفصلی گذاشتیم و توضیحاتی ارائه دادند.»

نظام مهندسی مجوز ساختمان متروپل را برای ۶ طبقه داده بود

وی ادامه داد: «آن موقع ما گفتیم که لزوم حمایت از کارآفرینان وجود دارد و ایشان هم پروژه‌های متعددی را مدیریت کردند و در کار‌های ساخت و ساز و انبوه‌سازی بودند. خیلی رک با ایشان مطرح کردم که آیا ممکن است شما بر اساس منافع یا احساس اینکه سود کمی دارید، احیانا در بحث‌های نوع ساخت و ساز یا واگذاری‌ها تبانی صورت گرفته و شما مجوز غیرقانونی گرفته باشید؟ ایشان آن موقع قسم خورد که یک کار را بدون ثبت اسناد رسمی و مجوزات قانونی انجام نمی‌دهم و تمام مستندات این بحث موجود است. اما حالا موضوع متفاوت شده است. چون سال ۹۸ مجوز این ساختمان را نظام مهندسی در شش طبقه صادر کرده است، اما الان مشاهده می‌کنیم که ده طبقه شده و خروجی‌اش این حادثه تلخ و غمبار برای کل کشور و به خصوص مردم آبادان و خرمشهر بوده است.»

لایه سخت زمین آبادان در عمق ۲۰ متری است؛ این یعنی ریسک سازه‌های با حجم بالا خیلی زیاد است

شرفی مطرح کرد: «موضوع ساخت چنین ساختمان‌هایی باتوجه به پیشینه زمین‌شناسی که از جغرافیا و موقعیت آبادان موجود است، خبر از این می‌دهد که اگر قرار باشد ساخت و سازی آن هم به شکل صنعتی و با حجم زیاد صورت گیرد، می‌بایست کلیه تمهیدات با نظارت مستمر کارشناسان انجام شود. وقتی ما می‌دانیم لایه سخت زمین آبادان در عمق حدود ۲۰ متری است، این امر خیلی ساده و روشن بیان می‌کند که سازه‌های با حجم بالا همراه با ریسک است و ریسک‌پذیری اجرای چنین پروژه‌هایی خیلی بالاست. فردی مثل پیمانکار مرحوم، کار اولش نبوده و چندین کار انجام داده همچنین در خصوص ساختمان‌های سنگین و بلند در آبادان هم بار اولش نبوده است.»

این نماینده مجلس دهم ضمن بیان اینکه سابقه و پیشینه ما را وا می‌دارد که کارشناسی با دقت و نظارت مستمر و سخت‌گیرانه انجام شود، گفت: «متاسفانه هر از گاهی یک جوی در کشور اتفاق می‌افتد و مسئولین و مدیران ارشد جوزده می‌شوند و از تسهیل‌گری و برداشتن قوانین دست و پاگیر اداری مقابل کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حرف می‌زنند. در چنین وضعیتی، آقای مدیر ارشد روزی که دارید ربان را قیچی می‌کنید برای این طرح، فکر می‌کنید که ممکن است منجر به چنین فاجعه‌ای شود؟»

شرفی همچنین درباره مواردی که بر خلاف مجوز صادر شده صورت گرفته است، مطرح کرد: «مجوز برای شش طبقه بوده و بیش از ده طبقه ساخته شده است. بعد از آن هم سازه‌ها و زیرساخت‌هایی که مهندسی سازه اعلام کرده، رعایت نشده است. حتی زمانی که ساخت آن شروع شد، بعد از گذشت حدود یک سال و نیم تا دو سال مجدد یک دستگاه ذی‌ربط مثل نظام مهندسی، برای این سازه اعلام خطر کرده است. وقتی این پروژه مجوز ساخت گرفت، قطعا بر اساس یک مستندات امضا شده‌ای از طرف مسئولان ذی‌ربط بوده است بنابراین هیچ توجیهی مورد قبول نیست.»

وی افزود: «امروز کار‌های بزرگ را سیستم هوش مصنوعی انجام می‌دهد که آن خطا‌های انسانی یا غفلت‌ها، تبانی‌ها و منفعت طلبی‌ها نقشی نداشته باشند و پروژه‌ها بدون خطا انجام شود. امروز ما سیستم استاندارد و قوانین مدون داریم که به ما می‌گویند کار باید از فلان مبدا وارد و از فلان مقصد خارج شود و بعد هم از آن بازخورد گرفته می‌شود، ولی می‌بینیم سازه شش طبقه، ده طبقه شده است. در آخر آیا پایان کار نداشته؟ آیا مهندس ناظر سرکشی نکرده است؟ آن هم در حالی که یک خانه عادی و یک طبقه را چندین بار می‌آیند و نظارت می‌کنند.»

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: «بنابراین واضح است که مشکلات این چنینی حتی اگر در کشور‌های بزرگ دیگر هم صورت گیرد، بر اساس مصلحت نبوده بلکه بر اساس منافع شخصی بوده و در آن حتما پای تبانی، سهل‌انگاری و رانتی در میان است. چنین فجایعی نباید در هیچ جا و از جمله آبادان که یک شهر توانمند و صنعتی است رخ دهد. نه تنها در الان بلکه در نود سال پیش آبادان پروژه‌های سنگین نفت، پتروشیمی، اسکله و... را داشت، چرا در یکی از آن‌ها مشکل ایجاد نشد؟ پاسخ این است که استاندار رعایت شده، نظارت بوده و قوانین هم اعمال شده است.»

حادثه متروپل در اول صبح روزی رخ داد که شهر به علت گرد و خاک، نیمه تعطیل بود؛ اگر بعداز ظهر رخ می‌داد، نمی‌دانم باید شاهد چه تلفاتی می‌بودیم

شرفی ضمن تاکید بر اینکه کار شهرداری‌ها در این مسئیه باید مورد بازبینی و ارزیابی قرار گیرد، بیان کرد: «پیگیری و بازبینی‌ها به هر حال تسلی بخش دل مردمی است که در شرایط عادی و روزانه شاهد چنین حادثه دلخراشی بودند. خدا می‌داند که روز این حادثه تا صبح خواب‌مان نبرد. من بلافاصله به آبادان رفتم و همه منتظر کمترین خبر بودیم که مطلع شویم آمار چطور بالا و پایین می‌رود. لازم به یادآوری است که این آمار در شرایطی است که حادثه در اول صبح روزی رخ داده که شهر به علت گرد و خاک شدید نیمه تعطیل بوده است. اگر این حادثه بعداز ظهر بود، نمی‌دانم باید شاهد چه آماری در تلفات و مصدومین و خسارت بودیم. کما اینکه همین الان هم کم نیست و این یک فاجعه ملی است.»

نماینده مردم آبادان در مجلس دهم اظهار کرد: «مسئولین در حد و توان خودشان خیلی سریع و رشید حاضر به کار شدند و تقریبا ایران را پای کار آوردند، ولی چون مقیاس حادثه بزرگ است، کار با کندی انجام می‌شود. البته نکات ایمنی را هم باید رعایت کنند تا احیانا در خاک برداری‌ها، مصدومی که زیر آوار مانده است، خدایی نکرده آسیب بیشتری نبیند یا فوت نشود. با این تفاسیر، چون تا همین الان این احتمال وجود دارد که هنوز ۴۰، ۵۰ نفر زیر آوار باشند، کار دارد با احتیاط زیادی انجام می‌شود و همین دلشوره و نگرانی مردم و خانواده این مفقودین را بیشتر می‌کند.»

شرفی در واکنش به اینکه گفته می‌شود ردپای ارتباط مسئولین بالارتبه در هر پروژه عبدالباقی هم دیده می‌شود، عنوان کرد: «گفته‌هایی که نقل زبان است، فکر می‌کنم حاصل جو سنگین روانی است که بوجود آمده و اجتناب‌ناپذیر هم است. هیچ لزومی ندارد که مسئولی بدون اطلاع مصاحبه کند و حرفی بزند که دو روز بعدش درست همان مسئول یا دستگاه بالاتر آن را تکذیب کند. حوصله و روان مردم دست آدم‌های کم حوصله نیست که سریع می‌آیند و مصاحبه می‌کنند و باعث تشویش خاطر مردم می‌شوند. جلو زبان خودمان را بگیریم و ببینیم شرایط و شواهد و مستندات چیست بعد به اذهان عمومی اعلام کنیم. در هر صورت این فاجعه در شهری مثل آبادان، پس لرزه‌ها و عواقب سختی دارد.»

وی اضافه کرد: «هر مسئول و سرمایه‌گذاری که در سطح کلان و با پروژه‌های چند صد میلیاردی کار می‌کند حتما یک سری روابط هم دارد و این شاید لازمه کار باشد. اما اینکه این رابطه، آشنایی و ارتباط جانبی و سیستمی با مسئولین خدایی نکرده منجر به تخلف قانون و تبانی شود، قابل بررسی است و باید پیگیری شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در