پیشنهاد عجیب سیاستمدار آمریکایی


پیشنهاد عجیب سیاستمدار آمریکایی

در حالی که کشته شدن 19 دانش‌آموز مدرسه ابتدایی «راب» در ایالت تگزاس بار دیگر بحث‌ها درباره قوانین حمل سلاح در آمریکا را داغ کرده «نیوت گینگریچ»، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهادی عجیب در این خصوص مطرح کرده است.

در حالی که کشته شدن ۱۹ دانش‌آموز مدرسه ابتدایی «راب» در ایالت تگزاس بار دیگر بحث‌ها درباره قوانین حمل سلاح در آمریکا را داغ کرده «نیوت گینگریچ»، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهادی عجیب در این خصوص مطرح کرده است.

طبق گزارش نیوزویک، گینگریچ پیشنهاد داده به معلمان آمریکایی ۵۰۰ دلار اضافه‌تر پرداخت شود تا با خودشان سلاح حمل کنند و برای محافظت از دانش‌آموزان در مواقع تیراندازی آموزش ببینند.

گینگریچ که عضو حزب‌ جمهوری‌خواه است در مصاحبه با فاکس‌نیوز روز چهارشنبه گفت در هر مدرسه باید بعضی از کارکنان برای این منظور آموزش ببینند و بابت آن هم حقوق اضافه دریافت کنند.

چند شب پیش یک نوجوان ۱۸ ساله بعد از ورود به مدرسه ابتدایی «راب» در شهر «اوالد» در ایالت تگزاس ۱۹ دانش‌آموز و ۲ معلم را به قتل رساند.

این یکی از مرگبارترین خشونت‌های مسلحانه‌ای است که در طول تاریخ در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا به وقوع پیوسته است. طی سال‌های گذشته ده‌ها تیراندازی در مدارس آمریکا به وقوع پیوسته، اما شمار افراد کشته‌شده در این حوادث تا کشتار جمعی سال ۱۹۹۹ در دبیرستان کالمبین در ایالت کلرادو تک‌رقمی بود. از آن زمان به بعد شمار تیراندازی‌هایی که کشته‌ها در آن بیشتر از ۱۰ نفر بودند، افزایش یافته است.

گینچریچ گفت: «در هر مدرسه در این کشور باید ۵ یا ۱۰ نفر با حقوق ۵۰۰ دلار اضافه در ماه یا بیشتر وجود داشته باشند که تمایل دارند آموزش ببینند و برای محافظت از کودکان مسلح شوند.»

پیشنهادی که گینگریچ مطرح کرده البته طرح جدیدی نیست بلکه شعاری است که توسط لابی «انجمن ملی اسلحه» در پاسخ به انتقادها درباره تیراندازی‌ها در آمریکا تبلیغ می‌شود. مطابق این شعار، «تنها چیزی که می‌تواند جلوی یک آدم بد مسلح را بگیرد، یک آدم خوب مسلح است.»

پیشنهاد عجیب سیاستمدار آمریکایی

مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان ایالات متحده را کشوری کاملاً استثنایی نشان می‌دهد: در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛ با آنکه آمریکا حدود ۵ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند را در خود جای داده است.

درباره دلایل این موضوع تا کنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده اما آزادی حمل سلاح توسط شهروندان اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این مشکل دانسته می‌شود. داده‌هایی که «سی‌ان‌ان» بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه کرده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸٪) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.

اما، این موضوع نباید باعث انحراف ذهن از بحث بر سر ریشه‌های مهم‌تر این پدیده اجتماعی-فرهنگی شود. آن‌طور که در خود آمریکا هم میان بعضی از منتقدان مسائل اجتماعی معروف است سلاح‌ها تنها «ابزار» کشتن هستند، و تحقیق درباره این پدیده که چرا شمار روزافزونی از آدم‌ها در آمریکا برای کشتن همنوعانشان به این ابزار متوسل می‌شوند را نباید تنها به عاملی چون سهولت دسترسی به آنها فرو کاست.

بررسی‌‌های ریشه‌ای‌تر و علمی‌تر رویدادهایی که در آنها یک نفر برای کشتار جمعی دست به سلاح می‌برد نشان می‌دهد این مسئله در لایه‌های عمقی‌تر از سبک زندگی آمریکایی و المان‌های فرهنگی-اجتماعی در این کشور سرچشمه می‌گیرند.

«آگوستو دی ونانزی»، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه پرودو در ایالت «ایندیانا» در مصاحبه‌ای به برخی از خصایص جزئی‌تر «رویای آمریکایی» اشاره کرده؛ به گفته او، در جامعه آمریکا ملاک قضاوت درباره ارزش افراد موفقیت‌های فردی در زمینه‌های شغلی، تحصیلی، رقابت‌های ورزشی، مُد یا جایگاه اجتماعی-اقتصادی است. به تبع آن اعضای جامعه نیز احساس ارزشمندی و عزت نفس خود را در گرو پیشرفت در همین شاخص‌ها می‌دانند.

انسان در چنین جامعه‌ای- چنانکه انتظار می‌رود- با فشار اجتماعی دائمی برای اکتساب بیشترین دستاوردهای مادی رو به رو خواهد بود و فضای ذهنش را جمع و تفریق میزان دستاوردها و ناکامی‌هایش و مقایسه آنها با اطرافیانش اشغال خواهد کرد.

از سوی دیگر، منطقی است بپذیریم که در یک جامعه - هر جامعه‌ای- باور عده زیادی از انسان‌ها این نیست که توانسته‌اند به موفقیتی که شایستگی آن را دارند دست پیدا کنند، به ویژه با توجه به اینکه احساس خوشبختی بیشتر ذهنی است تا عینی و نسبی است تا مطلق.

از گزاره‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت در جامعه آمریکا مشاهده نرخ بالای افرادی که از یک سو تمام معنای زندگی‌شان را به موفقیت‌ها و اکتسابات مادی گره زده‌اند و از سوی دیگر خودشان را در دستیابی به آنها ناکام احساس می‌کنند نباید شگفت‌انگیز باشد.

سایر رسانه‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل