پکن جدی‌ترین چالش درازمدت برای «نظم جهانی»


پکن جدی‌ترین چالش درازمدت برای «نظم جهانی»

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی روز پنجشنبه پکن را بزرگ‌ترین چالش درازمدت برای «نظم جهانی» توصیف کرد و مدعی شد واشنگتن به دنبال جنگ سرد با پکن نیست.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی روز پنجشنبه پکن را بزرگ‌ترین چالش درازمدت برای «نظم جهانی» توصیف کرد و مدعی شد واشنگتن به دنبال جنگ سرد با پکن نیست.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»، بلینکن در سخنرانی خود در دانشگاه «جورج واشنگتن» گفت: «چین تنها کشور در جهان است که هم تمایل دارد شکل نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم به‌طور فزاینده‌ای توانایی اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و تکنولوژیک انجام آن را نیز دارد».

به گفته بلینکن، با اینکه جهان با جنگ در اوکراین دست‌وپنجه نرم می‌کند، همچنان چین «جدی‌ترین چالش دراز مدت برای نظم بین‌المللی محسوب می‌شود» و همچنین مدعی شد «چشم‌انداز پکن ما را از ارزش‌های جهانی که ظرف ۷۵ سال گذشته پیشرفت‌های زیادی را در جهان رقم زده است، دور خواهد کرد».

پکن جدی‌ترین چالش درازمدت برای «نظم جهانی»

او در ادامه سخنرانی خود گفت: «اکنون لحظه تغییر در جهان است و در چنین زمان‌هایی دیپلماسی مسئله‌ای حیاتی است. ما نمی‌توانیم به چین اتکا کنیم تا خط سیر خود را عوض کند. بنابراین محیط راهبردی پیرامون پکن را تغییر می‌دهیم تا چشم‌انداز خود برای نظام بین‌المللی آزاد و جامع را پیش ببریم».

بلینکن توضیح داد، راهبرد دولت فعلی آمریکا در برابر چین «سرمایه‌گذاری، همسویی و رقابت» است و توضیح داد که منظورش از سرمایه‌گذاری، اختصاص هزینه‌هایی در داخل آمریکا بر روی رقابت و نوآوری و دموکراسی است.

او همچنین توضیح داد منظور از همسویی این است که «ما تلاش‌های خود را با شبکه ای از متحدان و شرکای خود همسو می‌کنیم و بر اساس هدف و انگیزه مشترک عمل کرده و از این طریق با چین رقابت کرده و از منافع خود و ایجاد چشم‌انداز خود برای آینده استفاده می‌کنیم».

وزیر امور خارجه آمریکا در این سخنرانی گفت، پکن و واشنگتن نقشی محوری در اقتصاد جهانی و مبارزه با تغییرات اقلیمی خواهد داشت و روابط دو کشور را «پیچیده‌ترین و حائز اهمیت‌ترین» روابط میان آمریکا و دیگر کشورها توصیف می‌کند.

بلینکن در ادامه این سخنرانی گفت، همچنان که این دو بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان باید با یکدیگر تعامل داشته باشند، آمریکا قصد دارد «در آینده نزدیک از جنگ یا وقوع جنگ یا جنگ سردی جدید با این کشور اجتناب کند».

بلینکن مدعی شد: «ما به دنبال این نیستیم که چین را از نقشی که به‌عنوان یک قدرت بزرگ ایفا می‌کند، باز بداریم یا مانع از رشد اقتصادی و گسترش منافع مردم چین یا هر کشور دیگری شویم».

بلینکن همچنین گفت: «آمادگی داریم ارتباط مستقیم با پکن را در زمینه تمام مسائل گسترش دهیم. امیدواریم که این اتفاق رخ دهد».

بلینکن در این سخنرانی افزود: «مسئله جنگ سرد جدید و تقسیم جهان به بلوک‌های ایدئولوژیک سفت و سخت نیست. مسئله مهار یا پایین نگه داشتن هر قدرتی نیست بلکه مسئله حراست و مهم‌تر از آن احیای نظم بین‌المللی به شیوه ای است که اصول اساسی که صلح و سعادت را فراهم کرده و رشد چشمگیر خود چین را میسر کرده است».

آمریکا و چین در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» وارد جنگ تجاری شده و این اختلافات به دیگر حوزه‌ها نیز کشیده شده‌اند. ادعاهای بلینکن در حالی مطرح می‌شوند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سفر چند روز پیش خود به شرق آسیا ادعاهای مختلفی را علیه چین مطرح کرد.

با اینکه چین تأکید دارد تایوان بخشی از خاک این کشور است و موضوعات مرتبط به آن نیز مسائل داخلی چین محسوب می‌شود، بایدن مدعی شد در صورتی که تایوان مورد حمله نظامی قرار گیرد آمریکا از آن حمایت خواهد کرد.

بعد از این ادعای بایدن، مقامات مختلف آمریکایی بلافاصله تلاش کردند آن را اصلاح کنند و توضیح دادند آمریکا همچنان به اصل چین واحد پایبند است. این در حالی است که کشتی‌های جنگی آمریکایی در طول سال‌های اخیر بارها به بهانه «آزادی ناوبری در آب‌های آزاد» در تنگه تایوان حضور پیدا کرده‌اند.

پکن از سوی دیگر بارها درباره «ذهنیت جنگ سرد» غربی‌ها به ویژه آمریکا در قبال چین هشدار داده و اقدامات آن‌ها در زمینه چین هراسی و ممانعت از عقد قرارداد میان شرکت هوآوی چین و کشورهای اروپایی را محکوم کرده است.

سایر رسانه‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن