دانشگاه کردستان آماده مشاوره علمی به منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان است


دانشگاه کردستان آماده مشاوره علمی به منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان است

سنندج- ایرنا- رییس دانشگاه کردستان گفت: این دانشگاه در راستای رسالت و مسوولیت اجتماعی خود آماده هر گونه همکاری و کمک علمی و مشاوره‌ای برای اجرایی شدن اصولی منطقه آزاد تجاری و صنعتی بانه و مریوان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رحمت صادقی روز پنجشنبه در نشست با مدیر منطقه آزاد تجاری و صنعتی بانه و مریوان و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بسیار بالای بانه و مریوان و همجواری با اقلیم کردستان عراق که محوریت ترانزیت کالا در عراق را عهده‌دار است این منطقه می‌تواند کارکرد اصلی مناطق آزاد را داشته باشد.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه برای اجرای منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تاکید کرد و افزود: اجرایی شدن این پروژه می‌تواند کمک فراوانی برای توسعه این ۲ شهرستان و کل استان کردستان باشد.

رییس دانشگاه کردستان ضمن معرفی پتانسیل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانشگاه کردستان، اضافه کرد: این دانشگاه آماده است تا با حضور اساتید و نخبگان حوزه‌های مختلف خود در اتاق فکر عملیاتی، برگزاری همایش، نشست و کارگاه، سوق دادن مطالعات، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها به موضوعات مورد نیاز منطقه آزاد به تدوین طرح جامع عملیاتی این منطقه آزاد تجاری و صنعتی کمک کند تا نقشه راه اصولی و علمی برای عملیاتی نمودن امورات اجرایی این منطقه تدوین شود.

صادقی گفت: دانشگاه کردستان پذیرای حدود ۸۰۰ دانشجوی خارجی از هفت ملیت مختلف است که بیشتر آنان از اقلیم کردستان عراق هستند که می‌تواند نقش مهمی در دیپلماسی علمی و تجارت علم و فناوری داشته باشد.

وی تاکید کرد: امیدواریم پردیس بین‌المللی دانشگاه کردستان را در منطقه آزاد، احداث کنیم تا با سهولت بیشتری دانشجوی خارجی جذب شود.

رونق اقتصادی کردستان با منطقه آزاد تجاری و صنعتی

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان هم گفت: در اهداف عالی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان، با تقویت زیرساخت‌های لازم، مرز باشماق به هاب لجستیکی در مقیاس ملی و بین المللی تبدیل می‌شود.

حمیدرضا بیتا اظهار داشت: تقویت مرز باشماق به عنوان یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب و تبدیل پهنه مریوان بعنوان هاب صادراتی محصولات تمامی مناطق کشور با احداث نمایشگاه دائمی جهت بازار مصرف کشور عراق از دیگر اهداف عالی در چشم‌انداز منطقه آزاد کردستان است.

وی به فعالیت های بلند مدت هم اشاره کرد و گفت: توسعه پایانه باشماق از هفت هکتار موجود به ۱۸ هکتار در قالب طرح توسعه (طرح جامع مصوب شورای عالی ساماندهی مرزهای کشور) از مهمترین این برنامه‌هاست.

بیتا اضافه کرد: احداث مجتمع‌های خدماتی در تراز بین المللی جهت پذیرایی از گردشگران خارجی و شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری مریوان در پهنه تعریف شده، ضمن جذب و افزایش توریسم داخلی و خارجی شغل‌های مکمل بی‌شماری در سطح کل استان ایجاد خواهد کرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه مریوان افزود: باتوجه به ظرفیت‌های مصرفی در اقلیم کردستان عراق، احداث سورتینگ‌های صادراتی، کشاورزی و پالایشگاه‌های دام در ایجاد و رونق تولید و اشتغال در منطقه موثر خواهد بود.

بیتا یادآور شد: توسعه توریسم درمانی، آموزشی و گردشگری از مهمترین محورهای توسعه‌ای پهنه مریوان است.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت