مکرون: ترکیه به انتخاب سوئد و فنلاند احترام بگذارد


مکرون: ترکیه به انتخاب سوئد و فنلاند احترام بگذارد

رؤسای‌جمهور فرانسه و ترکیه در مکالمه‌ای تلفنی درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو رایزنی کردند.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، امروز (پنجشنبه) در مکالمه‌ای تلفنی از «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود، خواست که به انتخاب مستقل فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) احترام بگذارد.

به نقل از فرانس ۲۴، مکرون در اظهارات امروز خود ابراز امیدواری کرد که ترکیه تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به پیمان دفاعی فراآتلانتیک را به وتو نکشاند.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه نیز پس از این مکالمه اعلام کرد: «رئیس‌جمهور بر لزوم احترام به انتخاب حاکمیتی این دو کشور تأکید کرد و گفت که این تصیم از یک فرآیند دموکراتیک و در واکنش به تغییرات فضای امنیتی آن‌ها برآمده است. مکرون همچنین گفت امیدوار است که رایزنی برای یافتن راه‌حلی سریع ادامه یابد.»

خبرگزاری آناتولی نیز با بیان آن‌که در این مکالمه تحولات منطقه از جمله جنگ بین روسیه و اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گرفت، نوشت: «اردوغان با تأکید بر این‌که ترکیه خواهان صلح است، گفت که آنکارا به تشویق رایزنی و دیپلماسی بین کشور‌های متخاصم ادامه خواهد داد.»

صبح امروز نیز دو هیئت از فنلاند و سوئد که برای حل مخالفت ترکیه با عضویتشان در ناتو به آنکارا سفر کرده‌اند با مقامات این کشور دیدار کردند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، هم در نشست مطبوعاتی پس از این دیدار گفت: «به هیئت دو کشور به وضوح اعلام کردیم که اگر نگرانی‌های امنیتی ترکیه با گام‌های عینی و مطابق یک جدول زمانی مشخص برآورده نشود، در این روند پیشرفتی حاصل نخواهد شد.»

سوئد و فنلاند در ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین موضع بی‌طرفانه‌ای داشتند، اما به تازگی گفتند قصد پیوستن به ناتو را دارند، این دو کشور چهارشنبه هفته گذشته درخواست خود را برای پیوستن به ناتو به شکل رسمی به مقام‌های مربوطه تحویل دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شش محرک قابل تغییر سلامتی کدامند ؟