ارتباط میزان تماشای تلویزیون با بیماری‌های قلبی


ارتباط میزان تماشای تلویزیون با بیماری‌های قلبی

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده است کاهش زمان تماشای تلویزیون می‌تواند از شما در برابر بیماری قلبی محافظت کند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که اگر افراد زمان حضور خود در مقابل تلویزیون را کاهش دهند، بیش از یک دهم می‌تواند در جلویگری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر باشد.

محققان دانشگاه کمبریج داده‌های یک مطالعه بزرگ را که Biobank در انگلیس انجام داده بود، بررسی کردند که شامل بیش از ۳۷۳۰۰۰ نفر به مدت ۱۳ سال بود.

این تیم بر روی داده‌های مربوط به تماشای تلویزیون، استفاده از رایانه و حساسیت ژنتیکی به بیماری قلبی تمرکز کردند.

نتایج نشان داد که تماشای تلویزیون به مدت کمتر از یک ساعت در روز، شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را در مقایسه با تماشای ۴ ساعت یا بیشتر، ۱۶ درصد کاهش می‌دهد.

برای افرادی که دو تا سه ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کردند، در مقایسه با تماشای بیش از چهار ساعت، ۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داشتند.

محققان هیچ ارتباطی بین گذراندن اوقات فراغت در مقابل کامپیوتر و افزایش یا کاهش خطر بیماری قلبی پیدا نکردند.

این تیم تحقیقاتی دلایل احتمالی را برای این اتفاق فرض کرده اند و از جمله اینکه تماشای تلویزیون اغلب در شب، درست بعد از غذا خوردن اتفاق می‌افتد، زمانی که نشستن طولانی مدت برای تماشای تلویزیون منجر به افزایش سطح چربی و کلسترول در خون می‌شود.

محققان توضیح دادند که مردم اغلب بیشتر از زمانی که از رایانه استفاده می‌کنند، در مقابل تلویزیون تنقلات می‌خورند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ انجام شده بود نیز نشان داده است کاهش زمان تماشای تلویزیون به دو ساعت در روز می‌تواند از بدتر شدن سلامت افراد جلوگیری کرده و خطر مرگ را کاهش دهد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه گلاسکو، اسکاتلند انجام شد، تأیید کرد که خطرات سلامتی مرتبط با تماشای تلویزیون، مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی، زمانی که شرکت‌کنندگان دو ساعت یا کمتر در روز را جلوی صفحه‌نمایش می‌گذرانند، کمترین میزان را دارد.

یک مطالعه انگلیسی نیز که ژانویه گذشته منتشر شد نشان داد که تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش دهد.

محققان دانشگاه بریستول دریافته اند که احتمال ایجاد لخته خون در بزرگسالانی که چهار ساعت یا بیشتر در روز را جلوی تلویزیون می‌گذرانند، در مقایسه با افرادی که دو ساعت و نیم ساعت و یا کمتر از آن را تماشا می‌کنند، ۱.۳۵ برابر بیشتر است.

منبع: بلومبرگ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس