ضرورت به تصویر کشیدن زیبایی های مادی و معنوی خرمشهر


ضرورت به تصویر کشیدن زیبایی های مادی و معنوی خرمشهر

نورانی با بیان اینکه خرمشهر به خاطر برخورداری از زیبایی های مادی و معنوی، فرهنگ و امکانات اعتبار ملی و جهانی داشت، گفت: مردم خرمشهر به خاطر رفت و آمد کشتی های خارجی با فرهنگ های مختلف آشنا بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدعلی نورانی امروز سه شنبه سوم خرداد در برنامه شهر خون و لاله که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، گفت: چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر را در حالی برگزار می کنیم که رزمندگان و ایثارگران خرمشهر پیر و پیرتر می شوند، دغدغه آنها خودشان نیست بلکه دغدغه شان این است که فرزندان ایران اسلامی از فرهنگ ایثار و شهادت دور نشوند.

همرزم شهید محمد جهان آرا اظهار داشت: متاسفم بگویم که چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر را در حالی برگزار می کنیم که خرمشهر همچنان ویران و محتاج آب است. قصدم در این جلسه گلایه و شکایت نیست اما این فقط گوشه ای از درددل های مردم غیور و نجیب خرمشهر است.

وی بیان کرد: اساسا هر نهضتی اگر با سه مولفه همراه شود، موفق می شود؛ مردمی بودن، عقیدتی بودن، دارای رهبر مقتدر بودن. برای هر یک از اینها در آزادسازی خرمشهر مصداقی وجود دارد. خرمشهر شهری زیبا و برخوردار از مسایل مادی، فرهنگ، هنر و ادب بود.

راوی کتاب پسرهای ننه عبدالله با اشاره به اینکه زمانی خرمشهر امکانات زیادی داشت، افزود: کشتی های غول پیکر زمانی پهلو می گرفتند و مردم کشورهای دیگر در خرمشهر تردد داشتند. این باعث می شد که مردم خرمشهر با فرهنگ کشورهای متعدد آشنا شوند. مردم خرمشهر از لباس های مدرن، وسایل منزل شیک و ماشین های آخرین مدل استفاده می کردند. به خاطر این امکانات خرمشهر یک اعتبار ملی و جهانی داشت. زمانی جوانان خرمشهر خوش تیپ و با لباس های برند بودند، همه همدیگر را در شهر می شناختند. این شهر برخوردار و زیبا و با فرهنگ در 31 شهریور تبدیل به جهنمی شد و از زمین و آسمان گلوله می بارید. مردم نمی دانستند که کجا پناه ببرند.

وی با بیان اینکه زنان در خرمشهر دوشادوش مردان می جنگیدند، عنوان کرد: آرزو دارم شاعران، نویسندگان و هنرمندان زیبایی ها و حالات معنوی خرمشهر را به تصویر بکشند. زنان در خرمشهر تنها کارهای درمانی نمی کردند، آنها اسلحه به دست می جنگیدند. زمانی شهید جهان آرا گفت عراقی ها پشت این سیل بند موضع گیری کردند، ما رفتیم و نبرد سختی درگرفت، دیگر سلاحی نداشتیم، عقب نشینی کردیم. بحران احمدی تیر خورده بود و به من گفت تیری به سر من بزن که دست عراقی ها نیفتم. او را به زور تا نزدیک جاده اهواز – خرمشهر آوردیم. آنجا خواهران آماده ایستاده بودند، به ما گفتند شما بروید ما می جنگیم. در آخر من داد و فریاد کردم که آنها بروند و گفتم شما ناموس ما هستید، آنها را به زور برگرداندیم.

همرزم شهید جهان آرا یادآور شد: به یاد دارم یک روحانی به نام شیخ قنوطی داشتیم. در سطح شهر می گشت و نیروهای پراکنده را هدایت می کرد و یا به نیروها مهمات می رساند. او را گرفتند و تیرباران کردند، هنوز آن فیلم است، عراقی ها گفتند ما یک خمینی را کشتیم. یک ارتشی داشتیم به نام سرهنگ شریف نسب که خارج از سیستم ارتش آمده بود تا مردم را راهنمایی و هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه هدف و اعتقادات در آزادسازی خرمشهر موثر بود، گفت: دفاع در ذات همه گیاهان، حیوانات و انسان ها است. به خرمشهر حمله شد و همه دفاع کردند، همان بچه هایی که شلوار جین می پوشیدند، بهترین عطرها را می زدند، اسلحه به دست گرفتند و از شهر دفاع کردند و جان خود را دادند. شهید جهان آرا دستور داده بود که هر کسی که شناسنامه دارد، اسلحه دارند. اسلحه ها تمام شد و برخی با سرنیزه و چوب و چماق به سمت مرزها روانه شدند.

نورانی با اشاره به تاثیرگذاری رهبری امام (ره) در پیروزی فتح خرمشهر اظهار داشت: امام فرمودند ای کاش من می توانستم مثل جوانان در جبهه حضور داشته باشم. وقتی جوانان این را شنیدند، گریه کردند. خبر رسید که به امام گفتند خرمشهر دارد سقوط می کند و امام گفته است مگر جوانان خرمشهر مرده اند، نمی دانم واقعا این را امام گفته بود یا نه اما وقتی این خبر به ما رسید نیرو و انرژی مضاعفی گرفتیم که امام روی ما حساب کرده است.

راوی کتاب پسرهای ننه عبدالله در مورد این کتاب خاطرنشان کرد: در مقدمه این کتاب به جنگ داخلی خرمشهر اشاره شده است، مسئله ای که در دیگر کتاب ها به آن پرداخته نشده است. نکته دیگر جنگ تن به تنی است که در 45 روز در خرمشهر ایجاد شد. اعتقاد داریم جنگ در خرمشهر 35 روز نبود. 10 روز قبل از جنگ رسمی ما در مرزها وارد جنگ شدیم و شهید دادیم. مسئله دیگر این است که خرمشهر هیچ وقت سقوط نکرد بخشی از آن سقوط کرد و به تمام این مباحث در کتاب پسرهای ننه عبدالله پرداخته شده است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس