همگام با مسیر شکل‌دادن پیشرفت ایرانی ـ اسلامی، خرمشهرها را پیش رو داریم


همگام با مسیر شکل‌دادن پیشرفت ایرانی ـ اسلامی، خرمشهرها را پیش رو داریم

سعیدی نژاد گفت: در مسیر شکل‌دادن پیشرفت ایرانی ـ اسلامی، خرمشهرها را پیش رو داریم و زنان ما برای اینکه بتوانند راهبر این صحنه باشند، لازم است بصیرت کافی را نسبت به وضعیت امروز ما و هندسه تهدیدات و ظرفیت‌های امروز انقلاب اسلامی داشته باشند.


به گزارش خبرگزاری شبستان، امسال چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر است. رخدادی که عیار دلاورمردی مردم ایران را نمایان کرد. رزمندگان ایرانی در این برهه حساس تاریخی چنان در مقابل هجمه سنگین عراق ایستادگی کردند که نامشان برای همیشه بر تارک تاریخ ایران نشست. اما در این میان نباید از نقش زنان ایرانی در پیشبرد جنگ هشت ساله و حفظ انسجام اجتماعی به سادگی گذشت. زنانی که هم‌پای مردان از هیچ کوششی برای تقویت جبهه‌ها دریغ نکردند. چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر بهانه‌ای است برای گفتگو با عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی درباره نقش زنان در جنگ و فعالیت اداره متبوع او در این حوزه که شرح آن در پی می‌آید:

رویکرد اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه دفاع مقدس چیست؟


بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ «ما خرمشهرها پیش رو داریم» و با توجه به این‌که در چله دوم انقلاب، خیلی از التهابات و ناآرامی‌ها از جامعه برداشته شده و فرصت رقم زدن تمدنی دیگر و اثبات ادعای انقلابی‌بودن در عرصه‌های مختلف فراهم است، باید عرصه‌ها و میدان‌های مختلف را برای نقش‌آفرینی بانوان فراهم کنیم و تجربه‌ای که از صدر اسلام تا پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌ایم نشان می‌دهد، زنان می‌توانند راهبر خیلی از میدان‌ها شوند و زمینه را برای حضور مؤثر آقایان و خانواده‌هایشان فراهم کنند.

این نقش راهبری زنان در حرکت‌های مختلف، نقش اثبات شده‌ای است که در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته‌ایم. وقتی زنان، بصیرت لازم را داشته باشند و بدانند با چه مسائلی مواجه هستند و نگاه کلان را نسبت به حرکت جامعه داشته باشند، بر اساس قدرتی که از سوی خداوند بر طبق فطرتشان در وجودشان قرار داده شده با لطافتی که دارند، می‌توانند جامعه را به صورت نرم راهبری کنند و مفهوم «ولایت اجتماعی» که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه هفت هزار شهید مطرح کرده‌اند ناظر به این توان و استعداد زنان است که توان راهبری جامعه را دارند و می‌توانند اراده‌های ملی را برای رقم‌زدن حرکت‌های بزرگ همراه کنند.

در مسیر شکل دادن پیشرفت ایرانی ـ اسلامی، خرمشهرها را پیش رو داریم و زنان ما برای اینکه بتوانند راهبر این صحنه باشند و در رقم زدن فتوحات پیشرو باشند، لازم است بصیرت کافی را نسبت به وضعیت امروز ما و هندسه تهدیدات و ظرفیت‌های امروز انقلاب اسلامی داشته باشند. زنان ما امروز نیاز دارند از آنچه که جامعه غربی آنها را به آن سمت سوق می‌دهد، اعم از روزمرگی و فضای مد و تجمل‌گرایی خارج شوند و با بصیرت کافی آینده را رقم بزنند.

تاکنون در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟


از لازمه‌های امروز جامعه ما این است که کمک کنیم جریان‌های مردمی در حل مسائل مختلف جامعه فعال شوند و ظرفیت برای اثرگذاری فعالان مردمی فراهم شود. یکی از قشرهایی که ما به صورت خاص سراغشان رفته‌ایم، خواهران شهدا بوده‌اند. عنوان «خواهران شهدا» در هیچ‌یک از نهادها به صورت جدی نه ثبت شده و نه تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده، در صورتی که نقش زینب‌گونه خواهران شهدا در پایمردی و دفاع از ارزش‌ها بی‌نظیر است و ما در استان‌های مختلف سراغ این شبکه رفتیم و کمک کردیم که این تشکل خودش را بیابد و هویت پیدا کند و ما بتوانیم پشتیبانی‌های لازم را برای حرکت‌های مؤثر این شبکه فراهم کنیم.

نکته دیگر اینکه یکی از هنرهای زنان در دفاع مقدس این بود که پای کار انقلاب اسلامی آمدند؛ یعنی مسأله زنان را در جامعه جنسیتی ندیدند، بلکه نقش و اثرگذاری آن‌ها به‌عنوان یک زن با مجموع لطاف‌ها و ظرافت‌هایشان دیده شد و زنان، خودشان را پیدا کردند و همان، مسیر هویت‌بخشی آن‌ها شد. یکی از اشتباهات رایج ما این است که تا به زنان برمی‌خوریم، صرفا می‌گوییم به حوزه زن و خانواده وارد شوید و این منفک‌کردن ماجرای زن و خانواده از بافت مسائل دیگر که در داخلش است، باعث حل‌ناپذیر شدن مسائل می‌شود.

اما مسأله این است که ما آن‌جا که می‌خواهیم نقش زن را پیدا کنیم، نباید بگوییم زن باید صرفا در حطیه زن و خانواده قرار گیرد، باید ببینیم انقلاب اسلامی با چه مسائلی مواجه است و چطور زنان می‌توانند مسائل را حل کنند. در جریان جنگ تحمیلی، زنان، هم مردان خود را جبهه فرستادند و هم پشتیبانی لجستیک و انواع حمایت‌ها را داشتند و حتی در مواردی که لازم بود به خط مقدم ورورد پیدا کردند و اتفاقا این همان مسیر هو
یت‌بخشی به جامعه زنان شد؛ یعنی ما برای ایجاد جریان هویت‌بخشی در حوزه زنان باید آن‌ها را جدی بگیریم و زنان در میدان اصلی حرکت انقلاب اسلامی تعریف داشته باشند.

زنان در میدان اصلی پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی می‌توانند نقش‌ جدی داشته باشند و اتفاقا نگاه رهبران انقلاب و تجربه تاریخی ما این است که این جایگاه، جایگاه راهبری در خیلی از شئون است. بانوان در برخی موارد به عنوان راهبر و گاهی به‌عنوان پشتیبان نقش‌آفرینی می‌کنند و نکته این‌جاست که زنان برای حضور در این میدان‌ها هیچ نیازی به اینکه خودشان محور باشند ندارند، زنان می‌توانند به صورت نرم، حامی حرکت‌های بزرگ باشند و هیچ اصراری بر دیده شدن ندارند و شاید یکی از عناصر که در نهاد زن وجود دارد، این است که چون نفس زن، نسبت به مرد به کمالات الهی و حقایق مکنون عالم نزدیک‌تر است در دیده شدن هیچ اصراری ندارد و می‌تواند همواره یک عنصر پشتیبان در رقم زدن حرکت‌های بزرگ باشد.

ارزیابی شما از نگرش امروز جامعه ایران نسبت به ارزش‌های دفاع مقدس چیست؟


یکی از حرف‌های جدی ما این است که دختر ما امروز دختر پیشرفته‌ای است. این غنای فرهنگی و بستر رشد تاریخی که شیعه داشته، ارزش‌ها و عناصری را در دختران ما نهادینه کرده که به سادگی از آن فاصله نمی‌گیرند، حتی اگر ظاهرشان براساس مد تغییر کرده باشد، اما با این سرعت که ظاهر تغییر کرده، لزوما باطن در این نقطه نیست. آن‌چه مسلم است امروز معنویت و ارزش‌های انسانی در دختران ما به مراتب بیشتر از میانگین جهانی است. فهم دختر ما درمورد نقش مادری، ایثارگری، انسانیت، توجه به معنویت و عناصر مهم و حیاتبخش زندگی انسانی، تمام و کمال است، اما بخاطر کوتاهی‌هایی که در فضای مدیریت کشور داشته‌ایم، گاهی راه گم شده و برخی مسیرها برای رشد بسته شده است. بنابراین مسأله این است که در کل، جامعه خوب و قوی با فرهنگ ویژه‌ای داریم که باید قدرشان را بدانیم و مسیر را برای رشد افراد فراهم کنیم و این هنر جدی مسئولان است.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022