سقوط و فتح خرمشهر به مسجد جامع گره خورده بود/ تا به مسجد نرسیدیم خونین‌شهر آزاد نشد


سقوط و فتح خرمشهر به مسجد جامع گره خورده بود/ تا به مسجد نرسیدیم خونین‌شهر آزاد نشد

یک رزمنده و راوی دفاع مقدس گفت: زمانی زبان به زبان چرخید خرمشهر سقوط کرد که مسجد خرمشهر به عنوان نماد مقاومت شهر، به دست بعثی‌ها افتاد تا زمانی هم که پای بچه‌ها به مسجد خرمشهر نرسید اعلام نکردند که خونین‌شهر آزاد شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد- آمنه مستقیمی: به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد، سالروز فتح حماسی خرمشهر که به تعبیر امام روح‌الله، «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و به منظور بررسی نقش محوری مسجد جامع خونین‌شهر در این فتح با سردار «محمد احمدیان»، رزمنده و راوی دفاع مقدس گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

سقوط و فتح خرمشهر به مسجد جامع گره خورده بود/ تا به مسجد نرسیدیم خونین‌شهر آزاد نشد

سردار احمدیان با بیان اینکه مسجد نقشی محوری در دفاع مقدس ما داشت، اظهار کرد: چنان که نقطه آغازین دفاع ما غالباً از مسجد بود، وقتی رزمندگان می خواستند اعزام شوند و نیز برای آموزش هایی که قبل از اعزام می دیدند، اغلب در مسجد حضور می یافتند با اکثراً نقطه پایان حضورشان هم باز مسجد بود چراکه اَبدان مطهر شهدا به مساجد آورده و از آنجا تشییع می شد؛ از این رو، یقیناً در دفاع مقدس نقش محوری با مسجد بود.

سقوط و فتح خرمشهر به مسجد جامع گره خورده بود/ تا به مسجد نرسیدیم خونین‌شهر آزاد نشد

این راوی دفاع مقدس بیان کرد: جالب‌تر آنکه عمده فعالیت رزمندگان در جبهه ها هم در مساجد بود، برای مثال وقتی مناجات نیمه شب برای ما پخش می کردند، به مسجد می رفتیم نماز شب، نماز صبح، دعای عهد، نماز ظهر و مغرب زیباترین جلوه های دفاع مقدس این بود که اغلب نمازهای جماعات در مساجد جبهه برگزار می شد.

وی ادامه داد: امروز خیلی از ما حسرت می خوریم به آن حضور جوانان یکدل و یک شکل که سه وعده نماز را در مساجد به جماعت اقامه می کردند و این از زیبایی های خاص جبهه بود. گروه های سرودی هم که برای اجرای برنامه به جبهه ها می آمدند همه برنامه هایشان را در مسجد اجرا می کردند؛ لذا مسجد چه قبل از اعزام، چه در معرکه جنگ و چه بعد از بازگشت رزمندگان نقش محوری در دفاع مقدس ما داشت.

سردار احمدیان درباره نقش محوری مسجد جامع خرمشهر در آزادسازی این شهر از دست رژیم بعث عراق، بیان کرد: وقتی دشمن کاملا مسلح حمله کرد تا خرمشهر را از بدنه کشور جدا کند، در مقابل زنان و مردان غیور با کمترین امکانات و ابتدایی ترین سلاح ها مقابل او مقاومت کردند، این مقاومت سی و اندی روز طول کشید!

وی تاکید کرد: اگرچه بعثی هایی که برای غضب شهر آمده بودند، مست پیروزی بودند و در مقابل مردم دست‌شان خالی بود و لحظه به لحظه داغ می دیدند اما آن حضور بعثی ها و این داغ ها باعث نشد بگویند شهر سقوط کرده بلکه زمانی زبان به زبان چرخید خرمشهر سقوط کرد که مسجد خرمشهر به عنوان نماد مقاومت این شهر، به دست بعثی ها افتاد؛ به عبارت بهتر، نماد این سقوط از دست رفتن مسجد بود، آن زمان بود که دیگر مردم شهر را سقوط شده، دیدند.

سقوط و فتح خرمشهر به مسجد جامع گره خورده بود/ تا به مسجد نرسیدیم خونین‌شهر آزاد نشد

این راوی دفاع مقدس اضافه کرد: پس از آن هم اگرچه در عملیات بیت المقدس بچه ها 18 19 هزار اسیر گرفتند اما هیچ کس نگفت خرمشهر آزاد شد تا زمانی که پای بچه ها به مسجد جامع خرمشهر رسید و آن را آزاد و اعلام کردند: خرمشهر، شهر خون آزاد شد. این یعنی سقوط و فتح خرمشهر بر مدار مسجد بود چراکه اساسا در کل جامعه اسلامی همه چیز با مسجد است لذا وقتی مسجد سقوط کند همه چیز سقوط می کند و همه چیز از دست می رود.

وی با اشاره به آماده شدن نیروهای اعزامی به جبهه ها در مساجد، گفت: قبل از اعزام ها، التماس بچه هایی که سن‌شان مجاز ورود به معرکه جنگ نبود را در مساجد می دیدیم، آنها در بسیج مساجد حضور فعال داشتند. خود من و دوستانم به قدری به مسجد رفت و آمد داشتیم که هسته آگاهی ما به رفت و آمد به مساجد و همنشینی با صلحا و اولیای مسجدی بود در واقع خشت گیری اولیه اعتقاد و باور ما در مسجد رخ داد.

سردار احمدی ادامه داد: ما مشتی نوجوان بودیم که خیلی از ما نیمه شب را پیش از آن ندیده بودیم اما در جبهه دو و نیم سه شب با پخش مناجات از بلندگوهای دوکوهه و مقر بلند می شدیم بعدها می دیدیم بعد از مدتی بچه ها به قدری در جبهه و معنویت مساجد بزرگ شده اند که دست از همه چیز کشیده و دغدغه های آسمانی یافته اند. غالب این جوانان سر به دیوار و ستون مساجد گذاشته و مشغول مناجات می شدند در حالی صورت هایشان خیس اشک بود!

سقوط و فتح خرمشهر به مسجد جامع گره خورده بود/ تا به مسجد نرسیدیم خونین‌شهر آزاد نشد

وی تصریح کرد: یکی از شهدا سی و اندی سال داشت و نماز نمی خواند، بعد از مدتی نمازخوان شد، از او پرسیدم چطور نمازخوان شدی؟ گفت وقتی می بینم نوجوانی که هنوز به تکلیف نرسیده نیمه شب به مناجات برمی خیزد، خجالت می کشم!

سردار احمدی با بیان اینکه معنویت و فضای مسجد بر جبهه ها هم حاکم بود، افزود: همین حال و هوا بسیاری را از خواب غفلت بیدار کرد؛ عبادت و توسل در جبهه رمز استجابت بیشتر بچه ها بود.

وی ابراز کرد: دلیل تقدس دفاع ما معنویتی بود که در جبهه شکل گرفت و منشا این معنویت بیشتر، روحانیت و طلبه هایی بودند که در خط ولایت، آگاه به مسائل و زمان و مکان و تکلیف محور بودند. اولین چیزی که دنبال آن هستم و توقع داریم روحانیت انجام دهند عمل همچون دوران جنگ است.

این راوی دفاع مقدس در پایان خاطرنشان کرد: امروز ما به جوانانی نیاز داریم که سحرخیز و اهل جهد و تلاش باشند و اتفاقات خوب را در مساجد رقم بزنند. امید است همچون دوران دفاع مقدس نماز جماعات صبح جوانان در مسجد اقامه شود و روزهایمان را با سلام بر اهل بیت (ع) و امام حسین(ع) و دعای عهد آغاز کنیم چون هر روزی که اینگونه شروع شود همراه با برکات بسیار است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی