اروپا به دنبال جایگزین گاز روسیه؟


اروپا به دنبال جایگزین گاز روسیه؟

ناظران معتقدند قطر ذخایر لازم برای جبران گاز روسیه برای اروپا را ندارد ضمن آنکه نمی‌خواهد در مقابل مسکو بایستد و تعهداتش به کشور‌های آسیایی از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی را نادیده بگیرد.

اروپا به دنبال جایگزین گاز روسیه؟
کشور‌های غربی به ویزه آمریکا تلاش بسیاری کردند تا قطر را ترغیب کنند تا تمام ظرفیت تولیدی خود را برای پاسخ دادن به نیاز اروپا و جایگزینی روسیه فعال سازد. به نظر می‌رسد تاکنون غرب به نتیجه دلخواه دست پیدا نکرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای «العرب» در گزارش خود درباره سرمایه گذاری قطر در روسیه نوشت، با وجود فشار کشور‌های غربی، قطر برای خارج کردن سرمایه‌های خود از روسیه با دشواری‌هایی روبرو است. اظهارات رسمی مقام‌های قطر هم بیانگر این موضوع است. «احمد علی الحمادی» مدیر ارشد سازمان سرمایه گذاری قطر در اروپا، روسیه و ترکیه گفت صندوق سرمایه گذاری قطر نمی‌تواند از بازار روسیه خارج شود و به دلیل بحران اوکراین، منتظر ارزیابی جایگاه خود در روسیه است.

طبق این گزارش، روسیه در ماه مارس پس از ورود نیرو‌های این کشور به اوکراین محدودیت‌هایی را درباره سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه اعمال و اعلام کرد که این کشور پس از این می‌خواهد تصمیم گیری دیگر کشور‌ها درباره خارج کردن سرمایه گذاری‌های خود از روسیه را بسنجد و به دور از هرگونه فشار سیاسی تصمیم گیری کند.

در بخشی از گزارش روزنامه العرب می‌خوانیم: سازمان سرمایه گذاری قطر ۱۹ درصد از سهام شرکت انرژی «روس‌نفت» را در اختیار دارد. این سهام تنها سهم مهم صندوق سرمایه گذاری قطر در روسیه است.

ناظران معتقدند که قطر نمی‌تواند با خارج کردن سرمایه‌های خود از روسیه ریسک کند، زیرا در این زمینه زیان‌های بسیاری را متحمل خواهد شد. این موضوع همزمان با سفر شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به کشور‌های اروپایی و طرح سوالاتی درباره این موضوع که آیا گاز قطر می‌تواند جایگزین گاز روسیه برای کشور‌های اروپایی باشد؟ همزمان شده است.

روزنامه العرب در بخش پایانی گزارش خود آورد: ناظران معتقدند قطر ذخایر لازم برای جبران گاز روسیه ندارد. همچنین قابل توجیه نیست که این کشور خود را در تقابل با روسیه قرار دهد، زیرا روسیه شریک اصلی قطر در مجمع کشور‌های صادرکننده گاز است. همچنین قطر نمی‌خواهد تعهدات خود را در قبال تامین انرژی کشور‌های آسیایی، به‌ویژه چین، ژاپن و کره جنوبی نادیده بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس