برنامه ای برای تغییر قیمت انرژی در صنایع نداریم


برنامه ای برای تغییر قیمت انرژی در صنایع نداریم

در حالی صدای صنعتگران و تولیدکنندگان از کم و کسری انرژی در صنایع مختلف درآمده که مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت از نداشتن هیچ گونه برنامه ای در تغییرات قیمتی انرژی در صنایع خبر می دهد.

قطع گاز و برق صنایع در سال‌های اخیر از آن‌جایی که تولید در صنایع بزرگ را هدف قرار می‌دهد، همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان و صنعتگران بوده این در حالی است که صنایع کوچک و متوسط هم از این بحران به دور نمانده و همیشه یکی از گله های صنعتگران و تولیدکنندگان بوده است، اما گویا وزارت صمت فکری برای این دسته از مشکلات این فعالان اقتصادی نکرده است.

طی روزهای گذشته، با صنعتگران بسیاری در خصوص قیمت حامل‌های انرژی به صحبت نشستیم که اکثر آنها از وضعیت قطعی برق و گاز نالان بوده و اعلام کردند که این موضوع باعث شده تا مشکلات بسیاری در حوزه تولید به وجود آید.

تفکیکی بین صنایع وجود ندارد

طبق قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار علاوه بر قطع برق صنایع، قطع بدون اطلاع قبلی گاز آنها هم مغایر با قانون است. دولت حق ندارد برای قطعی آب، برق، گاز و مخابرات ،صنایع را در اولویت بگذارد، اگر این اتفاق بیفتد باید با هماهنگی شورای تامین باشد و نحوه جبران خسارت هم مشخص شود. در این راستا، سیف الله امیری ، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در گفتگو با گسترش نیوز خاطرنشان کرد:‌ « شرکت ملی گاز ایران، برای بحث تخصیص گاز از وزارت صمت، لیست تعداد صنایع را درخواست کرد و وزارت صمت طبق معمول، این لیست ها را به این شرکت تحویل داده است».

وی در پاسخ به این سوال که، برای تخصیص حامل های انرژی تفکیکی بین صنایع قائل شدید یا خیر؟ اعلام کرد: «خیر همه قیمت گذاری ها برای صنایع یکی است.»

برنامه ای برای تغییر قیمت انرژی در صنایع نداریم

امیری در ادامه با اشاره به این که اگر احتیاجی به تغییر قیمت ها باشد حتما اعمال می شود ادامه داد: « به طور مثال، اگر کنتور این صنایع مشکل داشته باشند با پی گیری از اداره گاز، مشکل را رفع می کنیم، اما این که نرخ ها تغییر کند تا به امروز این اتفاق نیفتاده است».

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که بسیاری از فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران از نبود تعامل بین وزارت صمت و بخش خصوصی گله مند هستند افزود: « در بسیاری از جلسات وزارت صمت، مدیران بخش خصوصی نیز حضور داشته اند همچنین، برای مسائل مرتبط با سوخت هنوز تصمیمی گرفته نشده و پیشنهادی هم از سوی بخش خصوصی نداشته ایم».

گفتنی است، در چند سال اخیر همواره یکی از بحران‌های اساسی در صنایع بزرگ و انرژی‌بر کشور، محدودیت دسترسی آنها به نهاده‌های انرژی از جمله برق و گاز بوده است. از جمله مهمترین این صنایع می‌توان به صنایع فولادی، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و نیز صنایع سیمانی اشاره کرد که با توجه به ارزش بازار بالا این صنایع در بازار سرمایه و نیز اثراتی که بر متغیرهای کلان اقتصادی کشور از جمله ارزآوری و به تبع آن نرخ ارز دارند، تأمین انرژی آنها همواره یکی از مهمترین مسائل نه فقط در عرصه اقتصاد خرد که در سطح اقتصاد کلان کشور بوده است اما همانطور که عنوان شد وزارت صمت هنوز برای انواع صنایع تفکیکی قائل نشده و حتی برنامه ای ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال