کم کاری تیروئید در نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی و کوتاهی قد می‌شود


کم کاری تیروئید در نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی و کوتاهی قد می‌شود

قزوین -ایرنا- فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت:کم کاری تیروئید در نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی و کوتاهی قد می‌شود که تشخیص به هنگام آن، مانع از بروز این مشکلات خواهد شد.

فاطمه صفاری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کم کاری تیروئید در کودکان بر اساس سن به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول مربوط به کم کاری تیروئید نوزادی یا مادرزادی است که کودک متولد شده از بدو تولد مورد پایش قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: دسته دوم مربوط به کم کاری تیروئید اکتسابی است که بزرگسالان را شامل می‌شود.
صفاری با بیان اینکه کم کاری تیروئید نوزادی نشانه و علائم خاصی ندارد، اظهار داشت: طبق دستور ابلاغی از وزارت بهداشت از پاشنه پای کودکان متولد شده در سه تا پنج روزگی، خون گرفته می شود و چنانچه میزان هورمون تی. اس. اچ در کودکان بالاتر از پنج باشد، نوزاد به متخصص غدد و متابولیسم کودکان ارجاع داده می شود.
این پزشک قزوین بیان کرد: بررسی تیروئید نوزادان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که نقش زیادی در سلامت جسم و مغز کودکان دارد.
وی ادامه داد: رشد آی‌کیو در ۲ سال اول زندگی بیشتر از سایر عمر است و از همین رو در صورت جدی نگرفتن اختلال تیروئید، بیمار از آسیب شدید مغزی برخوردار می شود.
صفاری همچنین گفت: پف کردن صورت و متورم شدن زبان، گریه با صدای خرخر و گرفته، سردی نقاط انتهایی اندام‌ها و لکه‌دار شدن پوست، بنیه ضعیف عضلات (سستی و ناتوانی عضله)، ضعف در شیرخواری، بزرگ شدن ملاج (نقاط نرم جمجمه)، زردی طولانی مدت، فتق ناف، کمبود انرژی، خواب آلودگی در اغلب اوقات، گیجی و بی حالی زیاد حتی در زمان بیداری و یبوست و خشکی شکم از علائم اختلال تیروئید است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت:تشخیص کم کاری تیروئید اکتسابی که در کودکان با سن بالاتر دیده می‌شود، می‌تواند بسیار پیچیده‌تر و گمراه کننده باشد زیرا معمولاً علائم کم کاری تیروئید به طور قابل توجه دیده نمی‌شود و علائمی از قبیل خستگی، بی حالی، کندی، افزایش وزن و سایر مشکلات عمومی را به همراه دارد.
در تقویم سلامت از چهار تا ۱۰ خرداد به عنوان هفته جهانی تیروئید نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس