موفقیت مستند رادیویی دعوتی(عروسی) در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک


موفقیت مستند رادیویی دعوتی(عروسی) در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک

مدیرکل صداوسیمای مرکز استان از افتخاری دیگر برای صداوسیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «امیر رئوف» با بیان اینکه این جشنواره در پنج بخش اصلی مستند تحقیقی، بازسازی، داستانی، گزارشی و چهره نگاری برگزار شد، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد چهار اثر به این جشنواره ارسال کرد که مستند رادیویی دعوتی(عروسی) به تهیه کنندگی خانم الهه الهی موفق به کسب رتبه برتر در این جشنواره شد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این مستند به بررسی آداب و رسوم اصیل استان در مراسمات دعوتی(عروسی) می‌پردازد، افزود: در این مستند سعی شده به شیوه نوآورانه و خلاقانه آیین آداب و رسوم ازدواج در استان به مخاطبان ارائه شود.

وی حضور میدانی تهیه کننده صاحب اثر در آیین عروسی را از نقاط برجسته این مستند عنوان کرد و ادامه داد: بازخوانی و معرفی سنت‌های اصیل به مخاطبان می تواند خرده فرهنگ های اصیل در استان تحکیم ببخشد.

تهیه کننده این مستند نیز با بیان اینکه بررسی سیر ازدواج و آداب و رسوم حاکم در استان نشان می‌دهد، این آئین در کهگیلویه وبویراحمد با گذشت زمان دچار تحول و دگرگونی شده است، گفت: برخی از این سنت ها به طور کامل حذف و به فراموشی سپرده شده و کاربردی ندارند و برخی از آنها نیز برای ادامه حیات ، خود را با شرایط و مقتضیات عصر حاضر تطبیق داده‌اند.

الهه الهی افزود: برخی از آداب و رسوم گذشته در استان حاصل تجربیات ایلیاتی بودند و تضادی با آموزه های دینی نداشتند و این آداب و رسوم دارای اثرات مثبتی از جمله سرعت در ازدواج، تفاهم حداکثری و ایجاد امید و رغبت در جوانان برای ازدواج بود.

وی با اشاره به اینکه درگذشته به دلیل روحیه ایلی و قومی جشن‌ها به صورت ساده و در کنار هم برگزار می شد، بیان کرد: فراموشی خرده فرهنگ ها و تلاش برای احیائ و معرفی سنن، آداب و رسوم قدیمی و تطبیق آنها با زیست بوم حاضر مردم استان از اهداف اصلی ساخت مستند « دعوتی » است.

تهیه کننده مستند «دعوتی» اضافه کرد: در این مستند به مراحل ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد که خواستگاری مقدماتی (گپ زنی)، نامزدی، کدخداکِشونی، کاغذ خانه داری، رخت کنونی (نشانه بندون)، تهیه پشا، یوزی، هدیه دایی (قبای حالو)، عقدکنان، باروزی، پارنجون و دعوتی(عروسی) پرداخته شده است.

گفتنی است با رای هیئت داوران اولین جشنواره مستند رادیویی پژواک رسانه ملی ، مستند «دعوتی» رادیو دنا به تهیه کنندگی خانم الهه الهی در ساختار بازسازی اثر برتر شناخته شد که موفق به کسب تندیس صدای ماندگار، لوح تقدیر و جایزه نقدی شد.

مستند «الو الو اینجا تهران» با تهیه کنندگی زهرا سهرابی از رادیو معارف، «بازمانده»با تهیه کنندگی مهران مجیدپناه از رادیو سمنان ، «راه و بیراه» با تهیه کنندگی فریدون نخست ماهر از رادیو گفتگو ،

«میهمان ناخوانده» با تهیه کنندگی مریم امینی از رادیو ایلام، نامزدهای ساختار مستند بازسازی در این جشنواره بودند.

همچنین از بین ۳۸ اثر برگزیده هیئت داوران اولین جشنواره مستند رادیویی پژواک، مستند « دعوتی » در بخش اصلی جشنواره در کنار ۴ اثر دیگر برنامه سازان صدای رسانه ملی، به عنوان کاندیدای اثر برتر جشنواره خوش درخشید.

لازم به ذکر است اختتامیه این جشنواره چهارم خرداد ماه در سالن همایش های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و با حضور دکتر جبلی رئیس سازمان صداوسیما و علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی برگزار شد.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید