روزآمد کردن مبانی قانونی قیمت‌گذاری موجب یکپارچه‌سازی خدمات مهندسی می‌شود


روزآمد کردن مبانی قانونی قیمت‌گذاری موجب یکپارچه‌سازی خدمات مهندسی می‌شود

مشهد-ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: عزم دولت سیزدهم برای به روز رسانی مبانی قانونی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی، گامی موثر برای ارزشمندتر کردن مسوولیتهای مهندسان، یکپارچه سازی کامل و قانونمند شدن خدمات مهندسی است.

زهید زارعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نتیجه پیگیریهایی که برای به روزرسانی مبانی قیمت‌گذاری در هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی انجام گرفت وزارت راه و شهرسازی با به روزرسانی تعرفه ها بعد از ۲۲ سال موافقت کرد.

وی ادامه داد: در این راستا نامه ای در ۲۵ اردیبهشت ماه امسال به امضای مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای تمام سازمانهای نظام مهندسی و ادارات کل راه و شهرسازی کشور ارسال شد که در آن به صراحت قید شده است که پیشنهادهای هر استان و شوراهای فنی آنها در خصوص بازنگری مبانی قیمت‌گذاری تا ۲۰ خرداد ماه به دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارسال شود که در آنجا این مبانی مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: از سال ۱۳۷۹ تاکنون هیچ تغییری در مبانی قیمت‌گذاری تعرفه خدمات مهندسی ایجاد نشده بود و هر یک از استانها به صورت سلیقه ای یا بر اساس شرایط محیطی این تعرفه را تغییر می دادند یا مصوبه هیات چهار نفره استان را می گرفتند و مبانی را تعریف می کردند.

زارعی افزود: این اقدام گامی مهم در حوزه تعرفه و قیمت‌گذاری خدمات مهندسی است و نامه مزبور نشان می دهد که عزمی بین مسوولان وزارتخانه برای تجدیدنظر در این مبانی به وجود آمده است.

او اضافه کرد: فروردین ماه امسال هیات مدیره سازمان، طبق اختیارات خود تعرفه خدمات مهندسی را افزایش داد گفت: طبق نامه مزبور حداکثر افزایش تعرفه خدمات مهندسی ۳۰ درصد است و بیشتر از آن نیز قابل افزایش نیست.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: در روش جدید میزان افزایش تعرفه در کل کشور مصوب می شود اما تقسیم این میزان تعرفه در رشته های مختلف نظام مهندسی با پیشنهاد سازمانهای نظام مهندسی و تایید وزارت راه و شهرسازی خواهد بود لذا تقسیم بین رشته ای تعرفه خدمات مهندسی در کشور یکسان سازی شده و از حالت سلیقه ای خارج می شود و مبانی قانونی محکمی پیدا می کند.

زارعی افزود: برخی مالکان اعلاام می کردند که مهندسان رغبتی به ارایه خدمات مهندسی طبق تعرفه ها ندارند، از سوی دیگر بهره برداران گروه ساختمانی الف (۶۰۰ مترمربع و کمتر از آن) مدتها در سازمان نظام مهندسی ساختمان برای دریافت خدمات مهندسی در رشته های برق و مکانیک معطل باقی می ماندند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال یک مهندس برق به منظور نظارت بر ساختمانی با مساحت کمتر از ۶۰۰ مترمربع در حد یک میلیون تومان دستمزد می گرفت لذا با توجه به مسوولیتهای زیادی که داشت و تعداد دفعاتی که باید برای بازدید ساختمان مراجعه می کرد دریافت چنین دستمزد پایینی چندان همخوانی با نوع کارش نداشت لذا بسیاری از مهندسان برق از ارایه خدمات مهندسی استنکاف می کردند و راضی به ارایه خدمات نبودند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: با نامه مزبور و عزم دولت برای اصلاح تعرفه خدمات نظام مهندسی، شرایط برای مهندسان به ویژه مهندسان برق بهبود پیدا کرده است و آنان نیز خدمات خود را به موقع ارایه می دهند و مردم هم بدون واسطه و آسانتر از این خدمات بهره می گیرند.

زارعی افزود: در مجموع با تغییری که در مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی به وجود می آید هم شغل مهندسی ارزشمندتر و هم مسوولیتهای مهندسان مشخص تر و به روزتر می شود و هم جامعه از خدمات مهندسی بهره بیشتری می برد تا شاهد بروز حوادث تلخی مانند "متروپل" نباشیم.

سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ۳۶ هزار عضو دارد که ۱۸ هزار نفر آنان پروانه اشتغال دارند و از خدمات سازمانی بهره می‌برند و بقیه اعضا تنها از خدمات در محدوده وضعیت عضویت خود برخوردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی