گوشت و محصولات دامی را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنید 


گوشت و محصولات دامی را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنید 

کرمانشاه- ایرنا- مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، به مردم توصیه کرد از خرید دام و کشتار آن در منازل و معابر عمومی خودداری کنند و گوشت و محصولات دامی را تنها از فروشگاه‌های مجاز تهیه کرده و از فروشندگان دوره‌گرد و فروشندگان غیرمجاز در مسیر جاده‌ خرید نکنید.

«کیوان خاصی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مردم حتما محصولات گوشتی دارای مهر سازمان دامپزشکی را خریداری کنند، افزود: بدون استفاده از وسایل حفاظتی (دستکش و روپوش) از تماس با لاشه، احشا، خون و ترشحات دام خودداری کنید و پس از تماس با گوشت امعاء و احشای دامی حتماً دست‌ها را به روش صحیح با آب و صابون بشویید.

وی اضافه کرد: گوشت تازه را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید و جگر دام تازه ذبح شده را نیز قبل از مصرف به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس به خوبی پخته و مصرف کنید.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو مرگ و میر بالایی دارد و شیوع این بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است.

وی عنوان کرد: علایم این بیماری در انسان شامل؛ سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ و خونریزی زیرجلدی است.

خاصی همچنین گفت: علایم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا ۶ روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد و بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان افزود: خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و مواردمنجر به مرگ بیشتر به دلیل خونریزی‌های شدید داخلی و کاهش پلاکت رخ می‌دهد، البته مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

بیماری تب کریمه کنگو بیماری آندمیک منطقه اورامانات استان کرمانشاه می باشد و هر ساله مواردی از بیماری بصورت تک گیر در سطح استان بروز می کند.

در تعدادی از شهرهای کرمانشاه بخصوص در مرکز استان و در محلات حاشیه ای و شهرک‌های اطراف برخی افراد در معابر عمومی اقدام به ذبح و فروش گوش گوسفند و گوساله می‌کنند.

برخی افراد هم در جاده های بین شهری اقدام به ذبح و فروش گوشت دام می کنند که این مساله علاوه بر نشان دادن چهره ناخوشایندی از استان سلامت مردم را نیز به خطر انداخته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد