گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله


گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

رشت - ایرنا - روند نزولی کرونا و بررسی مشکلات ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله همراه با انتشار شایعه تشکیل پرونده برای خواننده سرود سلام فرمانده تا برگزاری سرود سلام فرمانده در میدان شهرداری رشت از مهم ترین رویدادهای این هفته استان گیلان بود.

به گزارش ایرنا، اولین خبر مهم ابتدای هفته گذشته مربوط به افزایش پروازهای رشت به مشهد بود که این پروازهای رفت و برگشت هفتگی از یکم خرداد ماه افزایش یافت و هر هفته چند پرواز توسط شرکتهای هوایی نسبت به هفته‌های گذشته انجام می‌شود.

به گفته مسئولان فرودگاه گیلان، تعداد پروازهای هفتگی رشت به مشهد تاکنون هشت سورتی بوده که توسط شرکت هواپیمایی ایرتور انجام می شد اما با افزوده شدن ۱۰سورتی پرواز توسط شرکت هواپیمایی آتا تعداد پروازها در مسیر یاد شده به ۱۸سورتی در هفته رسیده است.

با توجه به افزایش این پروازها از فرودگاه سردار جنگل رشت به مشهد، شاهد حداقل دو پرواز همه روزه در این مسیر هستیم که روزهای دوشنبه و پنج شنبه این پروازها به چهار سورتی رسیده است.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

گفتنی است فرودگاه بین‌المللی سردارجنگل رشت دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال - جنوب و در سومین شهر گردشگر پذیر ایران (رشت) واقع شده است؛ این فرودگاه در هفت کیلومتری جاده رشت به انزلی و ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد انزلی قرار دارد و با مساحت کل ۲۳۰ هکتار ارتفاع آن ۴۰ پا پایین‌تر از آب های آزاد است.

تکذیب تشکیل پرونده برای خواننده سرود «سلام فرمانده»

سرود سلام فرمانده مدتی است که در بین خانواده ها در ایران و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور جایگاه ویژه‌ای را باز کرده و هم اینک شاهد اجرای این سرود در شهرهای مختلف و آن هم با حضور اقشار رده های سنی مختلف هستیم و حتی ایرانیان مقیم آنسوی مرزها نیز این سرود را کشورهای مختلف اجرا می‌کنند.

اما طی هفته گذشته شایعه‌ای مبنی بر تشکیل پرونده برای ابوذر رحیمی خاوننده گیلانی این سرود در دادگاه لنگرود در فضای مجازی گسترش یافت که البته بافاصله از سوی دادستان عمومی و انقلاب لنگرود این شایعه تکذیب شد.

سیدهاشم میرحسینی دادستان لنگرود نیز در این خصوص اظهار داشت: شایعات منتشر شده در رسانه‌های معاند علیه ابوذر روحی خواننده سرود سلام فرمانده را تکذیب می‌کنیم و وی هیچ پرونده‌ای در دادسرای لنگرود ندارد.

وی افزود: سرود «سلام فرمانده» یک محصول فرهنگی منحصر به فردی است که از عمق جان مردمان این سرزمین به خصوص جوانان و نوجوانان نشات گرفته که اجرای این سرود در سراسر کشور و حتی در برخی کشورهای جهان، دشمنان این ملت خاصه رسانه‌های بیگانه را به خشم آورده است.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

وی ادامه داد: به همین دلیل این رسانه‌های معاند با وارد کردن اتهام ناروا و به دور از واقعیت به ابوذر روحی خواننده انقلابی این سرود، در صدد کاهش و بی اثر نمودن این اثر فرهنگی برآمدند که این حربه دشمنان نیز بی اثر است.

وی با تاکید بر اینکه چنین اتهامی به این مداح معروف از اساس کذب است و پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود در این خصوص تشکیل نشده، بیان کرد: استقبال کودکان و نوجوانان از این رویداد فرهنگی موجب سردرگمی و عصبانیت منافقین داخلی و خارجی شده و آقای روحی با مقبولیتی که در میان مردم عزیز استان گیلان داشته، بزرگ‌ترین ضربه را با کار جهادی و انقلابی خود به جبهه دشمنان انقلاب و نظام وارد کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب لنگرود خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد دست به انتشار چنین اکاذبی زده‌اند که در این راستا، دستور شناسایی عوامل انتشار اکاذیب به مراجع مربوطه صادر شده و این افراد به زودی شناسایی و به سزای اعمالشان خواهند رسید.

شکست خانگی ملوان، تساوی شهرداری آستارا در شیراز

تیم فوتبال ملوان بندر انزلی که پیش بینی می‌شد قبل از پایان فصل صعود خود را به لیگ برتر مسجل کند، در ادامه مسابقات لیگ دسته اول کشور، در یک دیدار خانگی مغولب استقلال ملاثانی شد تا کار صعودش پیچیده تر شود.

تیمهای فوتبال ملوان و استقلال ملاثانی عصر یکشنبه هفته گذشته در هفته سی و یکم رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول کشور در ورزشگاه زنده یاد سیروس قایقران انزلی و در حضور حدود پنج هزار تماشاگر به مصاف هم رفتند که در نهایت استقلال ملاثانی با نتیجه ۲ بر یک ملوان را شکست داد.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

در صورت کسب پیروزی ملوان در این دیدار خانگی، این تیم یک گام بلند برای صعود به لیگ برتر برمی‌داشت اما با توجه به این شکست، ملوانان باید با کسب چهار امتیاز از سه بازی باقیمانده، صعدوش را به لیگ برتر مسجل کند.

تیم فوتبال شهرداری بندراستارا دیگر نماینده استان گیلان در این مسابقات نیز در ی کبازی خارج از خانه در شیراز به مصاف قشقایی رفت که در نهایت برابر حریفش به نتیجه مساوی دست یافت تا یک امتیاز از این بازی سخت کسب کند.

تا پایان هفته سی و یکم مسابقات فوتبال لیگ دسته اول کشور، تیم ملوان با کسب ۶۲ امتیاز همچنان در رتبه دوم جدول رده بندی قرار گرفت و شهرداری بندرآستارا نیز با کسب 40 امتیاز در رتبه هشتم جدول قرار دارد.

در رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور جام آزادگان، ۱۸ تیم در یک گروه به صورت دوره ای و رفت و برگشت با هم رقابت می‌کنند که ملوان و شهرداری بندر آستارا نمایندگان گیلان در این لیگ هستند که در نهایت ۲ تیم برتر این مسابقات به لیگ برتر صعود می کنند.

هشدار دامپزشکی گیلان برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

دامپزشکی استان گیلان در اطلاعیه‌ای نسبت به پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و برای جلوگیری از این بیماری توصیه‌های بهداشتی را به مردم بخصوص دامداران ارایه کرد.

در اطلاعیه دامپزشکی استان گیلان آمده‌است: با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری "کنه‌ها"، ضروری است عموم مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستائیان و عشایر که به نحوی با دام سر و کار دارند و شهروندانی که برای تفریح به اطراف شهرها و گردشگاه‌های طبیعی می‌روند، توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

در توصیه های بهداشتی دامپزشکی گیلان درباره پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو آورده شده: مردم گوشت مصرفی خود را حتما از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و منازل از دستکش استفاده نمایند.

در ادامه آورده شده: از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها خودداری شود، گوشت تازه خریداری شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری و سپس مصرف شود، خودداری از مصرف جگر به صورت خام "جگر خریداری شده هم باید به مدت حداقل ۴۸ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس مصرف شود" و اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه کنندگان گوشت به صورت جدی رعایت شود.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

در اطلاعیه دامپزشکی استان گیلان بیان شده: کودکان، روستائیان و دامداران از لمس کنه‌ها پرهیز کنند، از جدا و له کردن "کشتن" کنه‌های بدن دام خودداری شود، هنگام پشم چینی دام‌ها، تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن شامل زیرانداز خودداری و بدن دام و اصطبل‌های روستایی با سموم مخصوص دامپزشکی برای کاهش جمعیت کنه‌ها سمپاشی شود.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام های آلوده ندارد ولی در انسان ایجاد بیماری شدید و گاهی کشنده می کند، تاکنون موردی از این بیماری در استان گیلان گزارش نشده‌است.

عقب نشینی پروتکل های بهداشتی کرونا

با روند نزولی بیماری کووید ١٩ در گیلان طی هفته‌های اخیر، اما توصیه‌های پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کرونا در این استان کاهش یافته و طبق آمارها اغلب نسبت به مراعات شیوه نامه‌ها غفلت می‌شود.

با فراز و نشیب بیش از ۲ ساله کووید ١٩ در استان گیلان، این بیماری تقریباً از نیمه سوم فروردین ماه امسال روند نزولی را طی می‌کند اما ۱۷ روزی است که روند کاهشی آن مداوم ادامه دارد و آمار بستری‌های مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های گیلان در این مدت "۱۷ روز" بیش از ۵۱ درصد کاهش یافته است.

رنگ آبی کرونایی نیز از شانزدهم ماه جاری ابتدا به پنج شهرستان گیلان شامل آستارا، تالش، رودسر، فومن و لنگرود رسید و بعد از یک هفته شهرستان های آستانه اشرفیه، رشت، خمام، رضوانشهر و لاهیجان آبی شدند اما در تازه ترین ارزیابی وزارت بهداشت ۲ شهرستان گیلان شامل " رضوانشهر و لاهیجان" از وضعیت آبی کم خطر خارج شده و وارد رنگ بندی زرد شدند که نشان دهنده شکننده بودن وضعیت همه گیری کرونا است.

بر این اساس اکنون شهرستان‌های صومعه‌سرا، آستارا، تالش، رودسر، فومن ، لنگرود آستانه‌اشرفیه، رشت و خمام در نقشه جدید کرونایی گیلان آبی هستند و بندرانزلی، رودبار، سیاهکل، شفت، رضوانشهر، لاهیجان، ماسال و املش زرد هستند و رنگ های قرمز و نارنجی هم در نقشه کرونایی گیلان مشاهده نمی‌شود.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

همچنین آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در گیلان طی یک ماه اخیر بین صفر و یک بوده که با توجه به این آمارها کرونا در استان گیلان آرام گرفت که این وضعیت نیز دلیلی بر عادی انگاری نسبت به کرونا شده است.

عقب‌نشینی و سکوت کرونا در گیلان اگر چه موجب خوشحالی است اما کارشناسان و مسئولان بهداشتی بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید دارند و می‌گویند: بیماری کووید ١٩ پایان نیافته بنابراین در چنین شرایط رعایت توصیه‌های بهداشتی همچنان باید رعایت شود.

این در حالی است که طی چند هفته اخیر اکثر شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه بوده و این سهل‌انگاری در بیشتر اماکن عمومی شامل فروشگاه‌های ادارات و بازار مشاهده می‌شود و در اماکن شلوغ بیشتر مردم ماسک نمی‌زنند.

میانگین رعایت بهداشت فردی در هفته گذشته ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۶۵، فاصله‌گذاری اجتماعی ۷۳ و استفاده از تهویه هوا مطبوع در اماکن سرپوشیده ۷۷ درصد گزارش شد که با همکاری مردم باید افزایش یابد.

تاکنون ۲ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۸۵۳ نفر شامل ۹۶ درصد از گروه‌های هدف دُز اول و ۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۰۸ نفر معادل ۹۲ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون مرحله سوم نیز در گیلان به یک میلیون و ۸۸ هزار و ۹۴۲ نفر ۴۹ درصد رسیده‌است.

بهره برداری از نخستین کارخانه نوآوری در گیلان

نخستین کارخانه نوآوری استان گیلان روز سه شنبه هفته گذشته با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در جاده رشت به کوچصفهان افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

این کارخانه یا سرمایه گذاری بیش از یکصد میلیارد ریال با حمایت های معاونت علمی و فناوری رییس جمهور افتتاح شده که ۵۰ میلیارد ریال کمک این معاونت است که در مجموعه کارخانه نوآوری تعدادی شتاب دهنده های تخصصی برای حمایت از استارت اپ ها و ایده مستقر شده و هم اکنون بیش از چهار ایده و استارت اپ و سه تیم فناور در کارخانه برای توسعه و اجرای پروژه های کسب و کار خود در حال فعالیت هستند.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

افتتاح فضای کار اشتراکی و مرکز نوآوری مکعب و بازدید از خانه خلاق و نوآوری گیلان و شرکت ها و واحدهای فناور مستقر و جلسه در استانداری از برنامه های سفر یکروزه معاون علمی و فناوری رییس جمهور و هیات همراه به استان گیلان بود.

آغاز تخصیص اعتبارات ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود

در سفر بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهوری ، ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود اختصاص یافت که تاکنون بخشی از آن اختصاص یافته و در فاضلاب رشت استفاده می شود.

به گفته مازیار علیپور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان، در مجموع برای تکمیل و بهره برداری از فاضلاب استان ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن برای تکمیل فاضلاب رشت می باشد.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

همچنین به اعتبارت حوزه آبرسانی استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه گیلان پس از سیستان و بلوچستان دومین استان از لحاظ اعتبار آبرسانی در کشور را دارد، گفت: یکهزار و ۸۲۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است .

کیفیت آب شهری گیلان ۱۰۰ درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان همچنین با بیان اینکه کیفیت آب، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب است ، گفت: کیفیت آب شهری در استان ۱۰۰ درصد وروستایی ۸۵ درصد است. روزانه صدها نمونه برداری از آب شهری و روستایی انجام می شود، ضمن اینکه شبکه های بهداشت هم به صورت جداگانه آزمایش های را انجام می دهند.

علیپور ادامه داد: کیفیت ۸۵ درصدی آب روستایی به معنای آلودگی آب روستاها نیست بلکه به معنای این است که مطلوبیت عالی نداشته باشد ولی بیماری زایی وجود ندارد و ممکن است به طور مثال سختی آب زیاد باشد.

فرصت سه ماهه به شهرداری رشت برای فعال‌سازی فاز سوم و چهار کودآلی

سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان با اشاره به اقدامات بهسازی و ساماندهی محل دفن زباله در سراوان رشت گفت: شهرداری رشت موظف است تا سه ماه آینده فاز سوم و چهارم کارخانه کودآلی رشت را به بهره‌برداری برساند.

جواد شفیعی ثابت اظهار داشت: با راه اندازی فاز سوم و چهارم شرکت کودآلی شهرداری رشت؛ پردازش زباله از ۴۰۰ تن در شرایط فعلی به روزی تقریباً یکهزار تن خواهد رسید که برگشت (ریجکت) آن بدون بو و شیرابه برای دفن خواهد بود.

وی با بیان اینکه عملیات ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت روزانه نظارت می‌شود، افزود: طبق قانون جامع مدیریت پسماند مصوب مجلس شورای اسلامی مدیریت پسماندهای عادی در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و در روستاها بر عهده دهیاری‌ها است و در این راستا اگر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کوتاهی کنند، دستگاههای نظارتی می‌توانند اعمال قانون نمایند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان با اشاره به مشکلات و نارضایتی مردم از دفن زباله در سراوان اظهار داشت: از سال گذشته مقرر شد که برای ساماندهی پسماند در سراوان رشت همزمان با سفر رئیس جمهور و بعد از بازدید وزیر کشور؛ اقدامات جدی انجام شود و طی ۲ تا ۳ سال بهسازی محل دفن و اجرای پروژه های مدیریت پسمانند در هفت پهنه پیش بینی شده پیگیری شود.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

وی بیان داشت: عملیات ساماندهی و بهسازی در محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت از سال گذشته توسط پیمانکار از سوی شهرداری این شهر آغاز شده و جز در چند روز در سال جاری که به دلیل اعتراضات مردم منطقه و بسته بودن راه ورود به این محل، عملیات بهسازی متوقف شد اما بعد از آن با برنامه ریزی در حال انجام است و نظارت ها از سوی معاونت عمرانی استانداری و مدیران زیرمجموعه آن معاونت نیز روزانه انجام می شود.

شفیعی ثابت اضافه کرد: با توجه به وسعت بالای محل دفن زباله در سراوان رشت ساماندهی و بهسازی آن بر اساس برنامه و نقشه تا یک سال آینده هر روز باید ادامه یابد و در نهایت قرار است در سال ۱۴۰۲ مجموعه شهرداری رشت و منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با نظارت محیط زیست و سایر دستگاههای مربوطه برای درختکاری آن منطقه اقدام کنند.

جنگل‌های سراوان رشت با زیبایی‌های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های این شهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها و بوی تعفن آن، موجب نگرانی و ناراحتی مردم این منطقه شده است، محل دفن زباله رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر است.

طنین سرود "سلام فرمانده" در شهر باران

سرود سلام فرمانده عصر چهارشنبه هفته گذشته با حضور پرشور دهه هشتاد و نودی های استان گیلان در پیاده راه فرهنگی رشت (میدان شهرداری ) بازخوانی شد.

اجتماع بزرگ و پرشور دهه هشتادی ها و نودی های استان گیلان با اجرای سرود سلام فرمانده با حضور ابوذر روحی مداح و خواننده سلام فرمانده در زیر باران های نقره ای در میدان شهرداری رشت برگزار شد.

در مراسم اجرای سرود سلام فرمانده در میدان شهرداری رشت خانواده های دهه هشتادی ها و نودی های استان گیلان نیز حضور داشتند، این مراسم از شبکه استانی گیلان به صورت زنده پخش شد.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

اولین بار سرود سلام فرمانده با نوای ابوذر روحی با حضور و همخوانی ٣١٣ دهه نودی ها " سرودی با مضامین ساده و دلنشین" در مسجد مقدس جمکران اجرا و در شبکه‌های اجتماعی سپس در رسانه ملی پخش شد و مورد استقبال کودکان، جوانان و نوجوانان و مردم قرار گرفت.

ابوذر روحی خواننده این سرود اهل شهرستان لنگرود استان گیلان است.

ماسوله یک گام دیگر در مسیر جهانی شدن

گیلان هفته خود را با نشستی درباره رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله به پایان رساند. ماسوله با قدمتی حدود یکهزار ساله، از سال ۹۰ در مسیر جهانی شدن قرار گرفت و سال۱۴۰۰ با بروز اتفاقات خوشایند از مهیا شدن حضور ارزیابان یونسکو خبر رسید تا اینکه امروز مسئولان استان کمر همت برای رفع موانع ثبت جهانی اش بسته‌اند تا این میراث هویتی گیلان مهر ثبت جهانی را بر پیشانی بگیرد.

ماسوله قطعه از تاریخ گیلان در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان واقع شده است که با ۳۵۰ خانه تاریخی هویتی ۸۰۰ تا یکهزار سال را به رخ می کشد. پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت گاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد که همچنان شور زندگی را بدلیل استقبال گردشگران حفظ کرده است.

ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در کنار رودخانه های جاری بر پهنه صخره سنگ ها، شالی و باغ های چای و معماری پلکانی گِلین منحصر به فرد در دل کوهستان همراه با پنجره های چوبی و گلدان های شمعدانی رنگینش، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفت.

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به ان بسته شود. در گذر سالها این شهر رفت و امد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید، که بررسی های و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندر خم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی محسوب می‌شود.

گیلان؛ طنین سلام فرمانده تا همواره شدن ریل ثبت جهانی ماسوله

بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امید بخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در همین ماه ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو از مهیا شدن این شهر تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو برای تابستان ۱۴۰۱ خبر داد.

کمر همت برای ثبت جهانی ماسوله بسته شد و در اسفند ماه پارسال کمیته رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد.

عباسی نیز در جلسه بررسی رفع موانع برای ثبت جهانی ماسوله تاکید کرد: همه دستگاه های ذیربط دست به دست دهند تا ماسوله بعنوان نماد میراث فرهنگی استان ثبت جهانی شود و غفلت در این فرایند به معنی از دست دادن یک فرصت تاریخی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا