همه چیز درباره آبله میمون+اولین مورد در ایران (+عکس)


موبنا – از ابتدای ماه مه بیش از 250 مورد ابتلا و مشکوک به بیماری آبله میمونی در حدود 19 کشور شناسایی شده که علائم بیماری در افراد تایید شده خفیف بوده است. نوع آبله میمونی شناسایی شده در شیوع فعلی، دارای نرخ مرگ و میر حدود یک درصد است، اگرچه تاکنون هیچ مورد مرگ و میر ناشی از آن گزارش نشده است. بیماری آبله میمون به ایران رسید (+عکسی از اولین...

موبنا – از ابتدای ماه مه بیش از 250 مورد ابتلا و مشکوک به بیماری آبله میمونی در حدود 19 کشور شناسایی شده که علائم بیماری در افراد تایید شده خفیف بوده است. نوع آبله میمونی شناسایی شده در شیوع فعلی، دارای نرخ مرگ و میر حدود یک درصد است، اگرچه تاکنون هیچ مورد مرگ و میر ناشی از آن گزارش نشده است.

بیماری آبله میمون به ایران رسید (+عکسی از اولین مبتلا)

سمیرا پورصالح در صفحه توییترش با انتشار این تصویر نوشت: «اولین نمونه مشکوک کشور که pcr ش دیروز رفته انستیتو پاستور ؛ دوباره شروع شد».

همه چیز درباره آبله میمون+اولین مورد در ایران (+عکس)

همه چیز درباره آبله میمون+اولین مورد در ایران (+عکس)

دکتر مردانی: «آبله میمون» درمان اختصاصی ندارد

“مسعود مردانی” عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به شیوع آبله میمونی اظهار کرد: پس از فروکش کردن کرونا در جهان از جمله مصائب سازمان جهانی در حال حاضر Monkey Poxviridae یا همان آبله میمونی است. این یک بیماری شناخته شده است که از قبل نیز وجود داشته و در کشورهای آفریقای غربی و آفریقای مرکزی نیز بروز مواردی از آن مشاهده شده بود.

همه چیز درباره آبله میمون+اولین مورد در ایران (+عکس)

وی افزود: میزان مرگ و میر این بیماری در بدترین شرایط کمتر از ۱۰ درصد است، اما چون شیوع آن دوباره در جهان جدید بوده و سریع نیز در حال گسترش است، نگران‌های زیادی در جهان ایجاد کرده است.

موارد مبتلا به آبله میمون در جهان

مردانی یادآور شد: تا امروز ۱۳۴ مورد مشکوک به این بیماری در جهان گزارش شده است که ۶۹ مورد قطعی آن در آلمان، اسپانیا، کشورهای آفریقای غربی، بریتانیا، آمریکا، کانادا و استرالیا مشاهده شده است.

این فوق تختصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه خطر گسترش این بیماری با توجه به سرایت‌پذیری سریع آن وجود دارد، گفت: سازمان جهانی بهداشت هم یک نشست اضطراری برای بررسی ابعاد آن گذاشته است.

واکسن آبله قدیم برای آبله جدید

مردانی افزود: ویروس این بیماری از خانواده آبله است که برای مردم بسیار شناخته شده است که برخی مطالعات نشان داده واکسن آبله محافظتی در برابر آن ایجاد می‌کند. ضمن اینکه بسیاری از مردم ایران به ویژه افراد بزرگ‌سال واکسن آبله را تزریق کرده‌اند از سوی دیگر این ویروس در ذخایر سازمان جهانی بهداشت وجود دارد و امکان دارد از آن برای ساخت واکسن جدید نیز استفاده کنند.

علائم آبله میمون

او همچنین در مورد علائم این بیماری نیز گفت: این بیماری دارای علائم بیماری عفونی ویروسی حاد است که عمدتا شبیه آنفلوآنزا است و با علائمی همچون بدن درد، سردرد، تب و سرفه همراه است که تفاوت آن با آنفلوآنزا در این است که بدن بثورات جلدی می‌زند. این بثورات ابتدا در سر و صورت، بعد تنه و در نهایت سایر اندام‌ها ظاهر می‌شوند.

این متخصص عفونی بیان کرد: این بیماری ممکن است سریع از فردی به فرد دیگر منتقل شود و تماس مستقیم با بیمار و حتی از ملحفه افراد مبتلا نیز به دیگران سرایت کند. در واقع نگرانی ایجاد شده هم به دلیل شیوع سریع آن است.

توضیح درباره درمان بیماری آبله میمون

مردانی همچنین در مورد درمان اختصاصی این بیماری نیز گفت: داروهای ضد ویروس متعدد مانند «سیدوفوویر» را برای درمان این بیماری به کار برده‌اند که متأسفانه درمان انتخابی محسوب نمی‌شوند و همچون اوایل بیماری کرونا درمان اختصاصی ندارد، اما بر عکس کرونا مرگ و میر این بیماری بسیار کم است، حتی بسیاری از موارد خفیف آن نیز نیاز به درمان نداشته و خود به خود بهبود می‌یابد.

واکسن‌ها و درمان‌های موجود برای مقابله با آبله میمونی کدامند؟

از ابتدای ماه مه بیش از 250 مورد ابتلا و مشکوک به بیماری آبله میمونی در حدود 19 کشور شناسایی شده که علائم بیماری در افراد تایید شده خفیف بوده است. نوع آبله میمونی شناسایی شده در شیوع فعلی، دارای نرخ مرگ و میر حدود یک درصد است، اگرچه تاکنون هیچ مورد مرگ و میر ناشی از آن گزارش نشده است.

همه چیز درباره آبله میمون+اولین مورد در ایران (+عکس)

در ادامه به اطلاعات موجود در مورد واکسن ها و روشهای درمانی آبله میمونی اشاره شده است:

واکسن

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که ویروس‌های آبله و آبله میمون ارتباط نزدیکی با هم دارند و اولین نسل از واکسن‌های آبله تا ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمون موثر هستند. در حال حاضر دو واکسن آبله موجود است.

یکی از این واکسنها تولید شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی «باواریان نوردیک» است. این واکسن دارای تاییدیه مقامات ایالات متحده برای پیشگیری از آبله و آبله میمون است. همچنین تایید اتحادیه اروپا برای مقابله با آبله است، اگرچه پزشکان می توانند آن را برای آبله میمون نیز تجویز کنند.

واکسن قدیمی‌تر دیگر که در شرکت داروسازی آمریکایی امرجنت (Emergent) ساخته شده است، ACAM2000 نام دارد. جدا از عوارض جانبی مرتبط با بسیاری از واکسن‌ها، مانند احساس درد در بازو و خستگی، با عوارض شدید دیگر از جمله التهاب قلب، نابینایی و مرگ همراه است. این واکسن در ایالات متحده برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به آبله قرار دارند، تایید شده است. البته اتحادیه اروپا این واکسن را تایید نکرده است.

داروهای ضد ویروسی

علائم آبله میمونی که می تواند شامل تب، سردرد، بثورات و ضایعات پوستی باشد، ممکن است دو تا چهار هفته ادامه پیدا کند و اغلب خود به خود برطرف می شود. یک داوری ضد ویروسی به نام تکوویریمات دارای تاییدیه ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای مقابله با آبله است.

به گزارش بانکوک پست، داروی دیگر با نام تمبکسا (Tembexa) از تاییدیه ایالات متحده برای درمان آبله برخوردار است. مشخص نیست که آیا این دارو در درمان افراد مبتلا به آبله میمونی موثر است.

عکسی از مورد جدید مشکوک به «آبله میمون» در ایران

دکتر قوام الدین اشرفی زاده، متخصص بیماری های عفونی با انتشار تصویری از یک بیمار “مشکوک به آبله میمون” در اینستاگرامش نوشت که این بیمار از 6 روز پیش درگیر تب، لرز، سرفه خفیف و بثورات پوستی بوده و برای بررسی های بیشتر به دانشکده بهداشت دانشگاه تهران معرفی شده است.

همه چیز درباره آبله میمون+اولین مورد در ایران (+عکس)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی