سیره امام صادق (ع) توجه به علم توام با عمل بود


سیره امام صادق (ع) توجه به علم توام با عمل بود

قشم - ایرنا - رییس تبلیغات اسلامی قشم با بیان اینکه علم بدون عمل نزد حضرت امام جعفر صادق(ع) و ائمه اطهار(علیهم السلام) علم بی ثمر بود گفت: ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت استاد علم و عمل و معلمی دلسوز برای تمام شاگردانش بود.

حجت الاسلام احمد غلامی روز جمعه همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح گوشه ای از ویژگی های برجسته اخلاقی و رفتاری ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت پرداخت و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های امام صادق (ع) گشاده رویی ایشان نسبت به افکار، افراد و عقاید مختلف است.

وی با تجلیل از مقام علمی امام جعفر صادق (ع) افزود: ایشان آغاز گر نهضت علمی بزرگی در جهان اسلام بودند و تشیع، مدیون زحمات علمی و اخلاقی آن امام بزرگوار است.

رییس تبلیغات اسلامی قشم گفت: وجود نازنین امام جعفر صادق (ع) در همه حال نظرات مخالفین را می شنیدند و با سعه صدر و آزاد منشی به مخالفان فرصت حرف زدن می‌دادند و در مباحث علمی دست رد به سینه هیچ کسی نمی‌زدند.

حجت الاسلام غلامی ادامه داد: در صدر اسلام نیز آنچه باعث موفقیت و پیشرفت اسلام شد اخلاق حسنه و سعه صدر پیامبر اکرم صلوات الله علیه بود.

وی با اشاره به اینکه تربیت چهار هزار دانشمند در زمینه های مختلف علمی، تبیین فقه و تفسیر قرآن به روش اسلام ناب محمدی (ص) و احیای احادیث نبوی از جمله خدمات امام صادق(ع) است، افزود: ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت بر اساس استعدادهای شاگردانش هر یک را در زمینه ای خاص تعلیم و تربیت می کرد برای مثال حمران بن اعین در علم قرائت، ابان بن تغلب در علم عربیت و جابربن حیان در علوم طبیعی مانند شیمی تربیت شدند.

رییس تبلیغات اسلامی قشم توضیح داد: ابو حنیفه پیشوای فرقه حنفی که از شاگردان امام صادق (ع) بود در مورد ایشان می‌گوید: من فقیه‌تر از او (جعفر صادق) ندیدم، او داناترین فرد این امت است.

جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب همزمان با سالروز شهادت موسس مذهب جعفری امام جعفر صادق (ع) ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت و پیشوای شیعیان جهان سوگوار و عزادار است.

امروز جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت و پیشوای شیعیان جهان از ساعت ۱۱ صبح تمام هیات های مذهبی این شهرستان با راه اندازی دسته های عزاداری به سمت مصلی امام علی(ع) قشم با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام عزاداری خیابانی هستند.

جعفر بن محمد معروف به امام جعفر صادق(ع) (۸۳-۱۴۸ هجری قمری) ششمین امام شیعیان اثنی عشری بعد از پدرش امام باقر(ع) است.

وی به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ هجری قمری) امامت شیعیان را بر عهده داشت که با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود.

امام صادق(ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت.

شمار شاگردان و راویان او را چهار هزار نفر دانسته‌اند. بیشتر روایات اهل بیت(ع)، از امام صادق(ع) است و از این‌ رو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز می‌خوانند.

حضرت امام جعفر صادق (ع) که بیشترین شاگردان را در راستای تبیین مکتب شیعه و گسترش آن در جهان تربیت کرده اند، در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در ۶۵ سالگی توسط منصور دوانیقی خلیفه وقت عباسی به شهادت رسیدند.

مزار مطهر آن امام همام، در قبرستان بقیع و کنار قبور مطهر حضرت امام حسن مجتبی (ع)، امام زین العابدین (ع) و امام محمد باقر (ع) قرار دارد.

به گزارش ایرنا، در پی تغییر روز عید فطر و حلول ماه شوال در روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت، تعطیلی روز شهادت حضرت امام جعفر صادق - علیه‌السلام - در تقویم تغییر کرده است.

پیش از این پنجشنبه پنجم خرداد ماه به دلیل سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) تعطیل اعلام شده بود اما با توجه به تغییر زمانی عید فطر، روز شهادت رییس مذهب شیعه، در حال حاضر با جابه‌جایی در تقویم قمری به ششم خرداد ماه یعنی امروز جمعه تغییر کرده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...