توضیحات فدراسیون فوتبال درباره لغو بازی با کانادا و شرایط موجود؛ از بند فسخ قرارداد بازی و غرامت تا احتمال بازی با تیم‌های آفریقایی


توضیحات فدراسیون فوتبال درباره لغو بازی با کانادا و شرایط موجود؛ از بند فسخ قرارداد بازی و غرامت تا احتمال بازی با تیم‌های آفریقایی

فدراسیون فوتبال توضیحاتی درمورد دلایل لغو بازی با کانادا و بند فسخ این قرارداد ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد پاینده روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره لغو بازی ایران و کانادا اظهار داشت: نباید صورت مسئله را فراموش کنیم. گفته اند ورزش و فوتبال از سیاست جدا است اما در میادین مختلف ورزشی به فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک ما فشار آورده و تهدید کرده‌اند. خروجی اش را هم می‌بینیم. این ادعا را سال‌ها به رخ ما کشیده و گفتند باید رویکردتان حرفه‌ای، ورزشی و جوانمردانه باشد اما در لغو بازی کانادا با ایران رفتار کاملا غیرحرفه‌ای و غیراصولی انجام دادند. روز گذشته در یک برنامه رادیویی مجری برنامه از من پرسید آیا نشانه‌ای درمورد فسخ بازی می‌بینید که گفتم از لحاظ فوتبالی به هیچ وجه نشانه‌ای نمی‌بینم.

وی ادامه داد: سه شنبه برخی اخبار غیررسمی شنیدیم که امکان دارد تا قبل از انجام شدن مراحل ویزا بازی لغو شود. بلافاصله روابط بین الملل ما از فدراسیون کانادا استعلام گرفت که بامداد چهارشنبه به ما اعلام کردند همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و هیچ مشکلی وجود ندارد. قطعا بازی در زمان مقرر برگزار می‌شود اما تنها حُسن رویکرد فدراسیون کانادا، بیانیه‌ امروزشان بود. خیلی شفاف اعلام کردند مسائل ژئوپلتیک (سیاست جغرافیایی) در لغو این بازی تاثیر داشته و به همین دلیل نتوانستند تعهد خود را انجام بدهند.

سرپرست مدیریت روابط عمومی فدراسیون فوتبال درخصوص برنامه های این فدراسیون برای جایگزینی بازی با کانادا، توضیح داد: من و مدیر رسانه ای تیم ملی در متن مذاکرات نیستیم اما شهادت می‌دهم دوستان ما در امور بین‌الملل تا نیمه‌های شب کارها را پیگیری کرده و مکاتبات را انجام می‌دهند. از روز گذشته سوال‌های زیادی پرسیده شده که تیم ملی به جز کانادا با کدام کشورها مذاکره کرده است. طبق اطلاعات من با هر کشوری که بازی با آن شدنی بود، مذاکره شده است. برای فیفادی پیش رو همچنان نا امید نیستیم. حتی با تیم‌های آسیایی یا آفریقایی که درگیر مقدماتی جام ملت‌های آسیا نیستند و مورد تایید کادر فنی قرار بگیرند، بازی خواهیم کرد.

پاینده اضافه کرد: همه تلاش ها انجام می‌شود تا فیفادی آتی از دست ندهیم اما باید نکته‌ای را بگویم. با توجه به جریان بودن لیگ‌ ملت‌های اروپا، به جز 3-2 تیم، هیچ گزینه دیگری برای بازی با تیم‌های این قاره نداریم. یکی از این کشورهای اروپایی ایرلند جنوبی بود که با پیشنهاد اولیه ما موافقت کرد اما ناگهان اعلام کردند به دلیل عدم امکان جمع آوری بازیکنان‌شان در تاریخ مدنظر، نمی‌توانند این بازی را با ما برگزار کنند. کشور اروپایی دیگری هم با این تاریخ موافقت کرد اما در شرایطی که به جام جهانی صعود نکرده به ما گفتند کل هزینه های تیم شان برای بازی در دوحه شامل یک پرواز چارتر اختصاصی را پرداخت کنیم و در مجموع باید برای این بازی یک میلیون و 500 هزار دلار هزینه می‌دادیم.

وی تصریح کرد: در این وضعیت کشورهای قابل مذاکره برای ما تیم‌های آمریکای شمالی، جنوبی، برخی کشورهای آفریقایی که درگیر جام ملت‌های آفریقا نبودند یا تیم‌های استرالیا و نیوزیلند از اقیانوسیه بودند. برنامه استرالیا پر بود و بازی با این تیم منتفی شد. نیوزیلند برای بازی در دوحه برای ما ماه خرداد با ما موافقت کرد و قرار بود قبل از دیدار پلی آف این تیم در جام جهانی با هم بازی کنیم اما نظر اسکوچیچ این بود این دیدار به ما کمک نخواهد کرد.

سرپرست روابط عمومی فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه آیا در حال حاضر گزینه جایگزین داریم، پاسخ داد: در بین همین کشورهای آفریقایی که البته به نام آنها اشاره نمی‌کنم، گزینه‌هایی داریم که موافقت اولیه خودشان را اعلام کردند. تلاش ما هم بر این است که 2 بازی برگزار شود. برخی دوستان اشاره کرده‌اند چرا از منطقه کونکاکاف، با مکزیک و کاستاریکا بازی نکردیم؟ مکزیک مانند اکوادور در خرداد در آمریکا اردو دارد. این دو کشور به ما پیشنهاد دادند بیایید در آمریکا بازی کنیم اما طبیعی است که شرایط در این حالت سخت تر از کانادا بود.

پاینده عنوان کرد: به این دلیل که نمی‌خواستیم با خود آمریکا بازی کنیم طبیعی است آنها برای ویزا تسهیلاتی در نظر نمی‌گیرند. قرار بود با خود کانادا در ونکوور بازی کنیم اما این کشور به تعهداتش عمل نکرد. با تمام کشورهایی که گفتم مذاکره شد.

وی درباره اینکه بحث پرداخت غرامت 10 میلیون دلاری از کجا مطرح و آیا بند فسخ قرارداد در قرارداد بازی ایران و کانادا وجود داشت و در این حالت انتظار می‌رود فدراسیون فوتبال قرارداد را منتشر کند، گفت: تا زمانیکه رسیدگی به این موضوع انجام نشود، به دلیل بند محرمانگی قرارداد، امکان انتشار آن را نداریم. به همین دلیل انتشار قرارداد، شانس ما را برای پیروزی در این دعوا از بین خواهد برد. بر مبنای استعلامی که من گرفته‌ام بند فسخ قطعا وجود دارد و اصلا امکان ندارد چنین بندی وجود نداشته باشد. فقط به شرایط فورس ماژور اشاره شده که این بهانه کانادا برای فسخ قرارداد، شامل شرایط فورس ماژور نمی‌شود.

سرپرست روابط عمومی فدراسیون فوتبال درمورد اینکه قرارداد فسخ شده دیگر چه بند محرمانگی دارد، توضیح داد: اکنون باید به استناد به همین قرارداد، اقامه دعوی در برابر طرف مقابل کنیم. بدون تردید می‌گویم در این قرارداد پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. فقط در شرایط فورس ماژور یکی از طرفین مجاز به فسخ قرارداد است. باید در این ماجرا بسیار حساس عمل کنیم. از روز گذشته با چند کارشناس صحبت کردم و این افراد حقوقی موضوع را بسیار دقیق بررسی می‌کنند. خط به خط اظهاراتی که در فدراسیون فوتبال نوشتیم، با این کارشناسان حقوقی بررسی کردیم. عدد غرامت به این دلیل در قرارداد ذکر نشده که زیان و ضرر دو طرف متفاوت است. به صورت مثال فدراسیون کانادا اکنون بلیت فروشی کرده است.

وی که با برنامه ورزشگاه گفتگو می‌کرد، درمورد اینکه آیا نامه سه روز وزارت خارجه به فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه برگزاری بازی با کانادا به صرف و صلاح کشور نیست صحت دارد، توضیح داد: من در جریان چنین نامه‌ای نیستم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا