توسعه همکاریهای ترانزیتی و لجستیکی مجتمع بندری کاسپین با بنادر قزاقستان
توسعه همکاریهای ترانزیتی و لجستیکی مجتمع بندری کاسپین با بنادر قزاقستان در بازدید هیأت تجاری قزاقستان مطرح شد.
به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه همکاری مجتمع بندری کاسپین با بنادر اکتائو و کوریک قزاقستان و توسعه خط حمل و نقل کانتینری بنادر منطقه آزاد انزلی و بنادر قزاقستان و تسهیل تجارت از مسیر کریدور چین، قزاقستان، ایران و توسعه ترانزیت کالا و مبادلات تجاری دوکشور؛ هیات تجاری از کشور قزاقستان وارد منطقه آزاد انزلی شده و از زیرساختهای بندری همچون اسکله ها، مخازن، سیلو و انبارهای مجتمع بندری کاسپین و مجموعه نمایشگاهی بازدید و از آخرین اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در توسعه همکاریهای با محوریت منطقه آزاد انزلی گفتگو کردند.
مهندس امین افقی، معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن تشریح موارد مورد بررسی در کمیسیون مشترک دو کشور و مجموعه توافقات قبلی بین دو بندر آکتائو و کاسپین و خلق مزیتهای رقابتی برای توسعه مراودات تجاری اشاره و افزود: با توجه به نقش محوری قزاقستان در پروژه یک کمربند – یک جاده دولت چین؛ بندر کوریک در نزدیکی بندر قدیمی آکتائو ساخته شده و با عنایت به توسعه زیرساختهای لجستیکی در این دو بندر از سوی دولت قزاقستان، سازمان منطقه آزاد انزلی اقدامات متعددی را به منظور گسترش زیرساختهای ریلی و لجستیکی در بندر کاسپین که به عنوان یک بندرنسل سوم در مجاورت بندر انزلی و نقش مکمل این بندر باسابقه جهت توسعه تجارت در دریای کاسپین در دستور کار قرار داده است.
دبیر شورای لجستیک سازمان با اشاره به راه اندازی کریدور چین – قزاقستان – بندر کاسپین اظهار داشت: این سازمان از سال ۱۳۹۷ با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از مسیر بنادر قزاقستان بیش از ۱۲ هزار تیای یو کانتینر به چین صادر و یا وارد کرده که با اتصال ریل به بندرکاسپین و تکمیل اسکله رو-رو مبادله تجاری وترانزیت کالا از این مسیر افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
مهندس وحید طالب پور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن معرفی مزیتهای این منطقه در زمینه سرمایه گذاری، صدور مجوزها و ثبت شرکتهای خارجی را بیان کرده و افزود: بهره مندی از ۱۶۰ شرکت تولیدی فعال، طرح احداث سومین شهرک صنعتی بهمراه اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در کنار نقش محوری این منطقه در مناسبات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نه تنها زمینه ساز اتصال سواحل جنوبی خلیج فارس به دریای خزر را فرآهم میکند بلکه با تکمیل زیرساختهای کریدور شمال جنوب، منطقه آزاد انزلی را به قطب مراودات ترانزیتی، تولیدی کشورهای حوزه جنوب و غرب آسیا و با اوراسیا تبدیل میکند.
وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه، منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به ایران بوده و میتوان در حوزههای مختلف فرآوری محصولات کشاورزی، دامی و ماهی، تولید محصولات صنعتی بهمراه برگزاری نمایشگاههای مشترک میان دو کشور و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر، مهمترین محورهای همکاری دو جانبه بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال ایران با قزاقستان و اقتصادیهای منطقهای ارزیابی میشود.
گفتنی است هیأت قزاق از حوزه صنعت و تجارت در منطقه آزاد انزلی و ظرفیتهای موجود در مجموعه مرکز همایشها و نمایشگاهی و منطقه جهت برگزاری نمایشگاههای مشترک و سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی بازدید کرد.
مهندس امین افقی، معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن تشریح موارد مورد بررسی در کمیسیون مشترک دو کشور و مجموعه توافقات قبلی بین دو بندر آکتائو و کاسپین و خلق مزیتهای رقابتی برای توسعه مراودات تجاری اشاره و افزود: با توجه به نقش محوری قزاقستان در پروژه یک کمربند – یک جاده دولت چین؛ بندر کوریک در نزدیکی بندر قدیمی آکتائو ساخته شده و با عنایت به توسعه زیرساختهای لجستیکی در این دو بندر از سوی دولت قزاقستان، سازمان منطقه آزاد انزلی اقدامات متعددی را به منظور گسترش زیرساختهای ریلی و لجستیکی در بندر کاسپین که به عنوان یک بندرنسل سوم در مجاورت بندر انزلی و نقش مکمل این بندر باسابقه جهت توسعه تجارت در دریای کاسپین در دستور کار قرار داده است.
دبیر شورای لجستیک سازمان با اشاره به راه اندازی کریدور چین – قزاقستان – بندر کاسپین اظهار داشت: این سازمان از سال ۱۳۹۷ با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از مسیر بنادر قزاقستان بیش از ۱۲ هزار تیای یو کانتینر به چین صادر و یا وارد کرده که با اتصال ریل به بندرکاسپین و تکمیل اسکله رو-رو مبادله تجاری وترانزیت کالا از این مسیر افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
مهندس وحید طالب پور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن معرفی مزیتهای این منطقه در زمینه سرمایه گذاری، صدور مجوزها و ثبت شرکتهای خارجی را بیان کرده و افزود: بهره مندی از ۱۶۰ شرکت تولیدی فعال، طرح احداث سومین شهرک صنعتی بهمراه اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در کنار نقش محوری این منطقه در مناسبات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نه تنها زمینه ساز اتصال سواحل جنوبی خلیج فارس به دریای خزر را فرآهم میکند بلکه با تکمیل زیرساختهای کریدور شمال جنوب، منطقه آزاد انزلی را به قطب مراودات ترانزیتی، تولیدی کشورهای حوزه جنوب و غرب آسیا و با اوراسیا تبدیل میکند.
وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه، منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به ایران بوده و میتوان در حوزههای مختلف فرآوری محصولات کشاورزی، دامی و ماهی، تولید محصولات صنعتی بهمراه برگزاری نمایشگاههای مشترک میان دو کشور و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر، مهمترین محورهای همکاری دو جانبه بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال ایران با قزاقستان و اقتصادیهای منطقهای ارزیابی میشود.
گفتنی است هیأت قزاق از حوزه صنعت و تجارت در منطقه آزاد انزلی و ظرفیتهای موجود در مجموعه مرکز همایشها و نمایشگاهی و منطقه جهت برگزاری نمایشگاههای مشترک و سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی بازدید کرد.