ظرفیت های مغفول گردشگری عشایر در کهگیلویه و بویراحمد


استان کهگیلویه بویراحمد با وجود داشتن 70هزار نفر جمعیت کوچنده ظرفیت های مغفول زیادی در زمینه گردشگری عشایری دارد که در صورت توجه می تواند منجر به فرصت های شغلی جدید و افزایش درآمد برای اهالی عشایرنشین این استان شود. در دنیای پرزرق و برق امروزی زیست ساده اما سرشار از صداقت عشایرنشینان برای مردمان […]

استان کهگیلویه بویراحمد با وجود داشتن ۷۰هزار نفر جمعیت کوچنده ظرفیت های مغفول زیادی در زمینه گردشگری عشایری دارد که در صورت توجه می تواند منجر به فرصت های شغلی جدید و افزایش درآمد برای اهالی عشایرنشین این استان شود.

در دنیای پرزرق و برق امروزی زیست ساده اما سرشار از صداقت عشایرنشینان برای مردمان شهرنشین می تواند جذاب باشد چرا که اینجا هم نشینی با مردمانی مردم نوازی و طبیعتی بکر آرامشی کم نظیر نصیب گردشگران می کند به همین دلیل رونق گردشگری عشایر افزون بر حفظ سنت های زندگی ایرانی و افزایش تولید خود می تواند زیرساختی برای درآمدزایی و اشتغال نیز باشد.

گردشگری عشایر یعنی مشاهده از نزدیک سنتی ترین سبک زندگی بشر و فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی و چگونگی نگهداری از گله،آرامش با نوای نوای نی چوپان، صدای دلنشین لالایی مادران با گویش های لری وترکی، بوی خوش پخت نان،غذاهای محلی و ده ها تجربه دیگر است.

ظرفیت های مغفول گردشگری عشایر در کهگیلویه و بویراحمد

پوشیدن لباس های سنتی رنگارنگ، اقامت در سیاه چادرهایی که از زیرانداز تا وسایل تزیینی همه به شکل سنتی تولید شده با سرپنجه هنرمند بانوان عشایری ، خوردن آبی که به جای یخچال یا آب سرد کن در مشک سرد و گوارا شده،شنیدن موسیقی های نوای محلی لری و ترکی از دیگر تجربه هایی است که در سایه گردشگری عشایری البته نه با هزینه های گزاف امکان پذیر است که می توان با برنامه ریزی بهتر در مناطق مستعد مانند کهگیلویه و بویراحمد به آن دست یافت.

تجربه زندگی چادرنشینی در قالب تورهای گردشگری آن چیزی است که بسیاری از ایرانگردان و حتی جهانگردان پسامدرن دوست دارند و در حقیقت این تجربه یک حس نوستالژیک قوی را برای گردشگران تداعی می کند اما این شاخه از گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده و امکانات چندانی به منظور پذیرایی از علاقه مندان فراهم نشده است .

کارشناسان حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که در محیط طبیعی مناطق عشایرنشین فروش غذاهای محلی مانند دمپخت گوشتی، آش کارده،آش ماست، دنگو،آب گوشت و برنامه ریزی برای یک عروسی محلی در حضور ایرانگردان می تواند بر جذابیت های گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد بیافزاید.

جشنواره کوچ عشایر فرصت شکوفایی ظرفیت های مغفول گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

جشنواره کوچ عشایر که محلی برای نمایش آیین و سنت های زندگی عشایری، طنین نوای موسیقی سنتی، معرفی غذاهای محلی، صنایع دستی عشایر باشد می تواند زمینه شکوفایی گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد باشد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:جشنواره کوچ عشایر که براساس برنامه ریزی قرار است در واپسین روزهای خردادماه در شهر یاسوج آغاز شود فرصتی برای شکوفایی ظرفیت های مغفول گردشگری در این استان است.

سعید طالبی پور با اشاره به اینکه در این جشنواره مهمانانی از ۳۱ استان کشور حضور دارند افزود: جشنواره کوچ عشایر زمانی مناسب برای معرفی جاذبه های زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد از لباس های سنتی،غذاهای های محلی تا دست بافته های آنان محسوب می شود.

وی بیان کرد:این جشنواره در قالب برپایی سیاه چادرهای عشایری، اجرای موسیقی عشایری، نمایش لباس های زنان و مردان عشایر، دست بافته های آنان در روزهای سی ام خرداد تا سوم تیر در شهر یاسوج برنامه ریزی شده است.

کهگیلویه و بویراحمد مستعد گردشگری عشایری

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰درصد از مناطق عشایری استان ظرفیت اجرای طرح های گردشگری عشایر را دارند.

مهدی عباسیان افزود: با وجود این ظرفیت ها تاکنون تنها طرح گردشگری در منطقه گردشگری شبلیز برنامه ریزی شده که در مرحله مطالعات است.

وی تاکید کرد: برای اجرای مطالعات این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: درآمدزایی با استفاده از ظرفیت هایی مانند غذاهای محلی، فروش صنایع دستی، خوراکی هایی مانند کشک،آجیل محلی، عسل، سبزی های خشک شده از مزایای رونق گردشگری عشایری در استان است.

نیازهای گردشگری عشایر

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمپ های گردشگری عشایر در قالب سیاه چادر ایجاد می شود و گردشگران ضمن استراحت در این مکان های دلنشین از سوغات وهدایای اهالی خریداری می کنند که این خود می تواند زمینه ساز درآمدزایی برای اهالی باشد.

حسین زاده تاکید کرد: برنامه های گردشگری عشایر در قالب تورهای یک تا چند روزه انجام می شود.

وی عنوان کرد: تاکنون ۲ مجوز گردشگری عشایر استان در مناطق گرگو و کاکان به متقاضیان داده شده و از سرمایه گذاران متقاضی در این خصوص با پرداخت تسهیلات بانکی و اعطای مجوز حمایت می شود.

دیگر نیازهای گردشگری عشایر

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت افزایش اختصاص پنل های خورشیدی که در سال های اخیر به منظور تامین روشنایی و شارژ تلفن های همراه اهالی عشایر انجام می شود می تواند به رونق گردشگری عشایر کمک کند.

مهدی عباسیان تاکید کرد: امسال یکهزار و ۱۱۰ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر این استان اختصاص یافته است و اما برای رونق گردشگری عشایر و تجهیز کمپ های عشایری باید تجهیزات بیشتری تامین شود.

وی تصریح کرد: این پنل ها (سامانه ها) قابلیت تولید ۱۰۰ وات برق را دارا بوده و روشنایی حداقل پنج شعله لامپ کم مصرف، شارژ چراغ قوه و گوشی همراه را تأمین خواهد کرد.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:تنها ۱۰ درصد قیمت تمام شده پنل ها توسط عشایر پرداخت و مابقی آن از سوی دولت تأمین اعتبار می شود.

عباسیان عنوان کرد: وزن کم، قابل حمل بودن و نصب آسان را از مهمترین مزایای این پنل ها عنوان کرد و افزود: این مزیت به مصرف کننده کمک می کند تا بدون نیاز به متخصص، به راحتی خود بتواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.

دیگر زیرساخت های زندگی عشایر

آوردن شیرهای آب تا نزدیکی سیاه چادرهای عشایری در برخی نقاط عشایری کهگیلویه و بویراحمد اگرچه برای رفاه عشایر تدارک دیده شده اما از امکاناتی است که به رفاه گردشگران هم کمک می کند.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پارسال طرح تامین آب پایدار در چهار منطقه شرق گچساران،دلی بک و آبریز کهگیلویه،کیمه و دواخور زیلایی و ملاطهماسب بهمئی افتتاح شد.

مهدی عباسیان با یادآوری اینکه اجرای این طرح ها زمینه دسترسی ۳۰۰ خانوار عشایری استان به آب پایدار را فراهم کرده است عنوان کرد: برای آبرسانی به این مناطق ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح های تامین آب آشامیدنی پایدار در پنج نقطه عشایری شهرستان های مختلف استان نیز پیش بینی شده است.

مهدی عباسیان اظهار داشت: این طرح ها قرار است در مله سیاه کوه مارگون،دم دیلگون و دالون بویراحمد،آب برم چرام،دلی نعل تلخ آب باشت و غرب دهدشت اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح آب پایدار برای ۴۰۰ خانوار تامین می شود بیان کرد: ۹ میلیارد ریال برای اجرای طرح مطالعاتی آبرسانی به پنج نقطه عشایری کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته و اجرای این طرح با مشارکت مشاوران متخصص انجام می شود.

صاحب نظران گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند که برپایی جشنواره های کوچ عشایر، ،ساخت کمپ های بوم‌گردی در محل های اسکان ییلاق و قشلاق عشایر،تهیه نقشه ایل راه‌های عشایر(اطلس)، چاپ کارت پستال و ساخت فیلم های مستند کوتاه و بلند از زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از دیگر نیازهایی است که میتواند زمینه رونق گردشگری عشایری در این خطه را فراهم کند.

۷۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق