درگ جذاب 10 سیلندرهای تنفس طبیعی، لکسوس LFA در برابر اوراکان STO
هر خودرویی که به پیشرانهٔ V10 مجهز باشد از جذابیت خاصی برخوردار است اما این روزها خودروهای 10 سیلندر بسیار کم شدهاند و در حال حاضر فقط به لامبورگینی اوراکان و آئودی R8 محدود میشوند. چند سال پیش اما لکسس LFA بر این عرصه پادشاهی میکرد. حالا تراتل هاوس در جدیدترین ویدئوی خود، لکسس LFA … The post درگ جذاب 10 سیلندرهای تنفس طبیعی، لکسوس LFA در...
هر خودرویی که به پیشرانهٔ V10 مجهز باشد از جذابیت خاصی برخوردار است اما این روزها خودروهای ۱۰ سیلندر بسیار کم شدهاند و در حال حاضر فقط به لامبورگینی اوراکان و آئودی R8 محدود میشوند. چند سال پیش اما لکسس LFA بر این عرصه پادشاهی میکرد. حالا تراتل هاوس در جدیدترین ویدئوی خود، لکسس LFA را در برابر اوراکان STO قرار داده است تا دو نمونه از بهترین سوپراسپرتهای V10 از دو دههٔ مختلف را باهم مقایسه کند.
لکسس از یک پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری استفاده میکند که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو که به چرخهای عقب منتقل میشود، باید وزن ۱۴۸۰ کیلوگرمی را جابجا کند. از سوی دیگر، پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری اوراکان، به لطف حجم بیشتر، خروجی بالاتری برابر با ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برخلاف دیگر نسخههای اوراکان، در STO مثل LFA نیروی موتور فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. لامبورگینی اما علاوه بر قدرت بیشتر، با ۱۴۴۰ کیلوگرم وزن، کمی از لکسس سبکتر است.
همانطور که در ابتدا گفته شد، هردوی این سوپراسپرتها از پیشرانههای پرسروصدای V10 استفاده میکنند اما هرچند صدای موتور لامبورگینی در نوع خود بسیار خوب است ولی به اندازهٔ سمفونی پیشرانهٔ V10 لکسس که توسط یاماها تنظیم شده جذاب نیست. با این حال، از روی اعداد، گاو خشمگین ایتالیایی باید پیروز این رقابت باشد. همچنین هرچند STO از مزیت کشش AWD که در دیگر نسخههای اوراکان وجود دارد برخوردار نیست اما به دلیل ترکیب موتور وسط، توزیع وزن بهتری نسبت به LFA دارد.
بااینحال، در اولین مسابقهٔ درگ، LFA بهطور عجیبی جلو افتاد و STO با وجود تمام تلاشی که برای رسیدن به آن کرد، نتوانست تا خط پایان از رقیب ژاپنی پیشی بگیرد. البته با تکرار درگ، اوراکان با لانچی بسیار بهتر، شرایط را برعکس کرده و حالا LFA را پشت سر گذاشت. لامبورگینی این برتری را تا پایان ۴۰۰ متر حفظ کرد و با اختلافی بیش از طول پنج خودرو، لکسس را مغلوب کرد. در مسابقهٔ رولینگ هم شاهد نتیجهای مشابه بودیم ولی میتوانید خودتان این رقابت را در ویدئوی زیر ببینید و از صدای جذاب موتورهای V10 لذت ببرید.
مقایسه مشخصات فنی
لکسس LFA | اوراکان STO | |
پیشرانه | ۴.۸ لیتری V10 | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۰ نیوتن متر | ۵۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته AMT | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۴۸۰ کیلوگرم | ۱۴۴۰ کیلوگرم |