تعداد اسلحه‌ها در آمریکا از تعداد جمعیت این کشور بیشتر است


تعداد اسلحه‌ها در آمریکا از تعداد جمعیت این کشور بیشتر است

بر اساس نظر سنجی یک موسسه سوئیسی، آمریکا کشوری است که تعداد اسلحه‌ها از تعداد مردم آن بیشتر است و در ازای هر 100 نفر، 120 اسلحه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی با استناد نظر سنجی موسسه سوئیسی «اسمال آرمز سروی» (Small Arms Survey (SAS) توضیح داد که آمریکا تنها کشوری است که در آن سالانه حداقل یک تیراندازی دسته جمعی رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی، ۱۲۰ اسلحه وجود دارد. بعد از آمریکا، جزایر فالکلند در رتبه بعدی قرار دارد و به ازای هر ۱۰۰ نفر ۶۲ اسلحه وجود دارد. در رتبه سوم نیز یمن با ۵۳ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر قرار دارد. این در حالی است که در کشور‌هایی ماند ژاپن و کره جنوبی، این نرخ در حدود ۰.۲ و نزدیک به صفر است.

این گزارش با آوردن نظرسنجی دیگری مربوط به اکتبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که حدود ۴۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی در خانه خود اسلحه دارند و حدود یک سوم از آن‌ها اسلحه شخصی دارند.

بر اساس تحقیقات این موسسه، از ۸۷۵ میلیون اسلحه غیرنظامی ثبت شده در جهان، مردم آمریکا ۴۶ درصد از این اسلحه ها، یعنی ۳۹۳ میلیون قبضه از این اسلحه‌ها را در اختیار دارند.

این تحقیقات در واقع نشان دهنده این است که تیراندازی‌های دسته جمعی منظم، صرفا یک پدیده منحصر به فرد آمریکایی است. تیراندازی‌های جمعی به حوادثی گفته می‌شود که حداقل در آن ۴ نفر به غیر از خود عامل تیراندازی، کشته شوند. این تعریف شامل فعالیت‌های مجرمانه سود محور، خانواده‌کشی و خشونت‌های دولتی نمی‌شود.

در ادامه گزارش آناتولی آمده است، در حالی که جمعیت آمریکا ۴ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، اما خودکشی با سلاح گرم در این کشور بالغ بر ۴۴ درصد از خودکشی‌های جهانی با سلاح گرم در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است. همچنین در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۰۰ هزار نفر آمریکایی، ۴ نفر قربانی خشونت با اسلحه شدند و این ۱۸ برابر میانگین نرخ سایر کشور‌های توسعه یافته است.

این گزارش همچنین به تیراندازی‌های جمعی در آمریکا پرداخت و نوشت که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ در نیمی از کشور‌های توسعه یافته جهان، حداقل یک تیراندازی جمعی اتفاق افتاده است، اما در هیچ کشور توسعه یافته در این بازه زمانی بیش از ۸ مورد نبوده است. این در حالی است که در طول این ۲۲ سال در آمریکا بیش از ۱۰۰ تیراندازی جمعی اتفاق افتاده و بیش از ۲ هزار نفر در این تیراندازی‌ها کشته شدند.

در حالی که کشور‌های دیگر مانند مکزیک و گواتمالا نیز طبق قانون اساسی هیچ مانع قانونی برای حمل اسلحه وجود ندارد، اما تعداد اسلحه‌ها در این کشور تقریبا یک دهم آمریکا است.

بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، در سال ۲۰۲۰، آسیب‌های ناشی از سلاح گرم از تصادفات رانندگی به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در میان کودکان و نوجوانان آمریکا پیشی گرفت. بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، افزایش نسبی مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در میان کودکان که از جمله آن‌ها می‌توان به قتل، خودکشی و تیراندازی غیرعمد اشاره کرد، ۲۹.۵ درصد بوده است. این بدان معناست که ۴ هزار ۳۶۸ آمریکایی زیر ۱۹ سال در سال ۲۰۲۰ بر اثر خشونت با اسلحه جان خود را از دست داده اند.

در سال ۲۰۲۰، یعنی آخرین سالی که از آن چنین داده‌هایی در دسترس است، ۱۹ هزار و ۳۸۴ قتل با اسلحه در آمریکا رخ داد که بیشترین میزان از سال ۱۹۶۸ تاکنون بوده است. ۲۴ هزار نفر دیگر با سلاح گرم خودکشی کردند که این موضوع تعداد کل مرگ‌های ناشی از اسلحه را به بیش از ۴۵ هزار نفر افزایش داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد