مهلت دو هفته‌ای مجلس به وزارت نفت برای اجرای قانون قیر تهاتری


مهلت دو هفته‌ای مجلس به وزارت نفت برای اجرای قانون قیر تهاتری

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت نفت باید ظرف مدت دو هفته آینده نسبت به انجام تعهدات خود بر اساس قانون بودجه 1400 و 1401 در رابطه با اختصاص قیر به دستگاه‌های اجرایی اقدام کند.

مهلت دو هفته‌ای مجلس به وزارت نفت برای اجرای قانون قیر تهاتری
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تعیین مهلت دو هفته‌ای برای وزارت نفت به منظور اجرای تکالیف قانونی در تخصیص قیر به دستگاه‌های اجرایی در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت اختصاص قیر به دستگاه‌هایی اجرایی برای تکمیل پروژه‌های راهسازی در فصل گرم سال، وزارت نفت باید هر چه سریع‌تر تعهدات قانونی خود را اجرایی کند.

این درحالی است که برخی رسانه‌ها سعی دارند با القای نقش این قانون در اجرای بی‌کیفیت پروژه‌های عمرانی و تقویت ظن ایجاد رانت از محل قیر اختصاص یافته به پروژه‌های محرومیت زدایی، آن را از جمع تصمیمات دولت و مجلس خارج کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران تاکید کرده در صورتی که وزارت نفت ظرف مدت تعیین شده به تعهدات خود بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در رابطه با اختصاص قیر به دستگاه‌های اجرایی عمل نکند، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ابزار‌های نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

عبدالجلال ایری، ضمن تشریح مباحث عنوان شده در جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: درنشست امروز، الزامات قانونی برای اختصاص قیر به دستگاه‌ها بویژه در فصل گرم سال که زمان اجرای پروژه‌های عمرانی است و تعهدات مشخص شده برای وزارت نفت در بودجه سال جاری و سال گذشته با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان تشکل رسمی تولید کنندگان قیر بررسی شد.

جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس در حالی برگزار شد که برخی جریانات مخالف اجرای این قانون که احتمالا منافع آن‌ها از رهگذر اجرای قانون قیر تهاتری محدود شده تلاش می‌کنند با فضاسازی‌های رسانه‌ای عرضه قیر در بورس کالا که به گفته وزیرنفت موجب افزایش شدید قیمت این کالا می‌شود را جایگزین اجرای قانون قیر تهاتری کنند. این درحالی است که آزادسازی قیمت مواد اولیه و محصول نهایی نتیجه‌ای جز توقف یا کاهش کیفیت پروژ‌های عمرانی در مناطق محروم نخواهد شد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرده: با توجه به تکالیف قانونی در بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور وزارت نفت باید نسبت به تحویل معادل ۱۵۰ هزار میلیارد ریال نفت خام و همچنین مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۱۹۰ هزار میلیارد ریال نفت خام به پالایشگاه‌ها برای اجرای قانون قیر تهاتری اقدام کند.

باید دید مجلس و دولت در راستای تسریع ودر توسعه طرح‌های محرومیت زدایی در کشور تا چه میزان به اجرای قوانینی از این دست پایبند خواهند بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق