آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟


آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) به بهانه نزدیک شدن به رونمایی از آیفون‌های جدید اپل، در اینجا به مقایسه آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا سامسونگ خواهیم پرداخت. فرض کنید قصد دارید بهترین و بزرگ‌ترین گوشی کره زمین را خریداری کنید و برایتان فرقی نمی‌کند که این گوشی از iOS استفاده می‌کند یا اندروید. در این صورت احتمالا... نوشته آیفون 14 پرو...

به بهانه نزدیک شدن به رونمایی از آیفون‌های جدید اپل، در اینجا به مقایسه آیفون 14 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا سامسونگ خواهیم پرداخت.

فرض کنید قصد دارید بهترین و بزرگ‌ترین گوشی کره زمین را خریداری کنید و برایتان فرقی نمی‌کند که این گوشی از iOS استفاده می‌کند یا اندروید. در این صورت احتمالا دو گزینه اصلی در صدر لیست خریدتان خودنمایی خواهند کرد: آیفون 14 پرو مکس که به زودی روانه بازار می‌شود و گلکسی S22 اولترا سامسونگ.

هر دو گوشی یاد شده تمامی مشخصات مد نظر شما را دارند. هر دو اندازه‌ای بزرگ داشته و از باتری‌هایی حجیم با شارژدهی فوق‌العاده بهره می‌برند. همچنین هر دوی آن‌ها دوربین‌های شگفت‌انگیزی در اختیار دارند و از این حیث نیز بی‌رقیب هستند.

اما در انتخاب بین پرچمداران غول‌پیکر آمریکایی یا کره‌ای کدامیک برنده است؟ آیا آیفون 14 مکس بخاطر پشتیبانی چند ساله نرم افزاری محصول بهتری است یا گلکسی S22 اولترا به خاطر بهره بردن از قلم‌های هوشمند S-Pen و قابلیت زوم ۱۰ برابری شگفت‌انگیزش دست بالاتر را دارد؟

در ادامه این متن با گجت نیوز همراه باشید تا ضمن بررسی مشخصات دو گوشی iPhone 14 Pro Max اپل و گلکسی S22 اولترا سامسونگ، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

به طور خلاصه، شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی دو پرچمدار غول‌پیکر اپل و سامسونگ را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

صفحه نمایش‌های بزرگ اولد در هر دو گوشی که قادر به ارائه نرخ رفرش تا سقف 120 هرتز هستند؛آیفون برای احراز هویت بیومتریک فیس آیدی را ابداع کرده است، اما گلکسی همچنان از حسگر اثر انگشت استفاده می‌کند؛گلکسی از قلم‌های S-Pen بهره می‌برد؛ماژول دوربین نسبتا مشابه؛ اما گلکسی از زوم ده برابر بهره‌مند است؛قیمت‌های مشابه؛شارژدهی باتری آیفون کمی بیشتر است.

طراحی و صفحه نمایش آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

هر دو گوشی iPhone 14 Pro Max و Galaxy S22 Ultra محصولاتی پریمیوم هستند که طراحی و کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارند. گلکسی اس 22 اولترا کمی عریض‌تر است و لبه‌های تیزی دارد. این لبه‌ها علیرغم اینکه طراحی متفاوتی به این گوشی می‌بخشند، باعث می‌شوند که قرار دادن آن در جیب کمی دشوارتر به نظر برسد.

از طرف دیگر شایعات حاکی از این هستند که نسبت طول به عرض آیفون 14 پرو مکس قرار است کمی بیشتر از قبل شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که آیفون‌های امسال لبه‌های خمیده‌تری نسبت به نسخه‌های پیشین داشته باشند.

در عین حال هر دو گوشی مورد بررسی از ترکیب شیشه و فلز در طراحی بهره می‌برند؛ به طوری که در پرچمدار سامسونگ شاهد استفاده از آلومینیوم هستیم و قاب آیفون از فلز سنگین‌تر فولاد ضد خش ساخته می‌شود.

همچنین هر دو گوشی استاندارد IP68 را کسب کرده‌اند؛ بنابراین نیازی نیست نگران بارش ناگهانی باران و خیس شدن آن‌ها باشید.

در این میان، گلکسی S22 اولترا از درگاه USB-C برای شارژ استفاده می‌کند، درحالی که نسل بعدی آیفون نیز همچنان توسط درگاه لایتنینگ شارژ خواهد شد. بر اساس شایعات موجود ممکن است در آیفون 15 سرانجام شاهد کنار گذاشتن درگاه لایتنینگ و استفاده از درگاه USB-C برای شارژ باشیم.

بعلاوه، مانند اکثر گوشی‌های جدید بازار، جعبه هر دو محصول مورد بررسی خالی از هرگونه عنصر جذاب است. تنها چیزی که در جعبه‌های آیفون و گلکسی جدید پیدا خواهید کرد، کابل‌های لایتنینگ و USB-C هستند و شارژر را باید به طور جداگانه خریداری کنید.

اندازه صفحه نمایش آیفون 14 پرو مکس برابر با 6.7 اینچ است و گلکسی S22 اولترا صفحه نمایشی 6.8 اینچی دارد. از طرف دیگر رزولوشن صفحه نمایش‌های Galaxy و iPhone به ترتیب 1440p و 1284p است. بنابراین، چه از حیث اندازه و چه رزولوشن صفحه نمایش، برتری با نماینده کره جنوبی خواهد بود.

البته صفحه نمایش هر دو رقیب از پانل‌های اولد تشکیل می‌شود که روشنایی و شفافیت بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر، هر دو گوشی از استاندارد HDR پشتیبانی می‌کنند.

صفحه نمایش گلکسی S22 اولترا قادر به ارائه نرخ رفرش متغیر از 1 تا 120 هرتز است. این در حالی است که نرخ رفرش صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس بین 10 تا 120 هرتز قابل تغییر است. البته برخی شایعات به احتمال افزوده شدن نرخ رفرش مشابه گلکسی اس 22 به آیفون 14 پرو مکس هم اشاره دارند؛ اما هنوز در این خصوص اطلاعات دقیقی در دست نیست.

نکته مهم دیگر در خصوص مقایسه طراحی آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا حفره‌های جدید دوتایی گوشی اپل است که به شکل i در بالای صفحه نمایش خودنمایی می‌کنند. از طرف دیگر سامسونگ همچنان در این زمینه رویکردی محافظه‌کارانه را پیش گرفته و از یک حفره دایره‌ای برای تعبیه دوربین سلفی استفاده می‌کند.

آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟

پرچمداران اپل و سامسونگ همچنین از دو روش مختلف برای احراز هویت بیومتریک استفاده می‌کنند. آیفون از قابلیت فیس آیدی برای تشخیص چهره بهره می‌برد که بسیار امن است و از نگاشت سه‌بعدی چهره کاربر برای شناسایی او استفاده می‌کند. از طرف دیگر سامسونگ به حسگر اثر انگشت ماوراء صوت برای این کار تجهیز شده است. البته گلکسی اس 22 اولترا نیز قادر است از طریق تشخیص چهره با دوربین سلفی دسترسی کاربران را احراز هویت کند؛ اما این سیستم بر پایه تشخیص چهره دو بعدی است و می‌توان به راحتی آن را فریب داد!

همچنین نباید فراموش کرد که پرچمدار سامسونگ از قلم‌های استایلوس S-Pen هم بهره می‌برد که یادداشت‌برداری سریع و ترسیم و نقاشی با این گوشی را بسیار ساده می‌کند. با این که این قلم برای همه کاربران جذابیت ندارد، اما برای علاقمندان به طراحی و ترسیم یک نعمت بزرگ به شمار می‌رود.

آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟

عملکرد سخت افزاری

گفته می‌شود که اپل قرار است برای نسل بعدی از گوشی‌های آیفون پرو مکس خود از تراشه‌های A16 Bionic استفاده کند. از سوی دیگر گلکسی S22 اولترا نیز برخی نقاط دنیا به چیپست‌های اسنپدراگون 8 نسل 1 کوالکام مجهز است و در برخی مناطق دیگر با چیپست‌های اگزینوس 2200 به بازار عرضه شده است.

واقعیت این است که Galaxy S22 Ultra حتی در مقایسه با نسل 2021 آیفون‌ها نیز توان پردازشی پایین‌تری دارد؛ بنابراین احتمالا برنده نبرد سخت افزاری این دو گوشی از هم اکنون تعیین شده است! همچنین برخی شایعات نیز به ساخت تراشه‌های A16 بر اساس فرآیند ساخت چهار نانومتری اشاره دارند که به بهبود عملکرد و مصرف انرژی بهینه‌تر آن‌ها منجر خواهد شد.

آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟

همچنین، آیفون 14 پرو مکس احتمالا از شش گیگابایت رم LPDDR5 استفاده خواهد کرد. اما گلکسی اس 22 اولترا در نسخه پایه به هشت گیگابایت رم و در نسخه‌های قدرتمندتر به 12 گیگابایت رم مجهز خواهد بود.

از حیث حافظه داخلی نیز ظرفیت پایه هر دو گوشی 128 گیگابایت است. با این حال در ازای هزینه بیشتر امکان خرید هر دوی آن‌ها در ظرفیت‌های 256 گیگ، 512 گیگ و حتی یک ترابایت هم وجود دارد. دقت کنید که هیچ یک از دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا به درگاه کارت حافظه مجهز نیستند.

عملکرد دوربین آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

پس از گذشت چند سال، به نظر می‌رسد امسال اپل قصد دارد در iPhone 14 Pro Max از دوربینی با رزولوشن بالاتر استفاده کند. بر این اساس احتمالا در این گوشی شاهد قرار گرفتن یک دوربین 48 مگاپیکسلی خواهیم بود که جایگزین نمونه 12 مگاپیکسلی کنونی خواهد شد. از طرف دیگر، سامسونگ نیز سال‌هاست که از دوربین اصلی قدرتمند 108 مگاپیکسلی خود در پرچمدارانش استفاده می‌کند.

با این حال، چیزی که طرفداران اپل بدون شک در حسرت آن به سر می‌برند، لنز زوم ده برابر پریسکوپ گلکسی S22 اولتراست که کیفیت فوق‌العاده‌ای را برای تصاویری که از فواصل بسیار دور گرفته شده‌اند رقم می‌زند. در صورتی که بزرگنمایی دیجیتال این گوشی را نیز در نظر بگیریم، پرچمدار سامسونگ قادر به ثبت بزرگنمایی 100 برابری است! از سوی دیگر، آیفون در بیشترین حالت قادر به ارائه بزرگنمایی 15 یا 20 برابری خواهد بود.

آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟

به طور خلاصه، مقایسه دوربین iPhone 14 Pro Max و Galaxy S22 Ultra به صورت زیر خواهد بود:

دوربین 48 مگاپیکسلی و لنز 26 میلیمتری در آیفون، دوربین 108 مگاپیکسلی و لنز 23 میلیمتری در گلکسی S22 اولترا؛دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی در هر دو گوشی؛دوربین 12 مگاپیکسلی با بزرگنمایی سه برابری در آیفون، دوربین 10 مگاپیکسلی با بزرگنمایی سه برابری در گلکسی؛بزرگنمایی ده برابری تنها در گلکسی اس 22 اولترا.

در این میان، اپلیکیشن دوربین اپل عملکردی بهینه‌تر از نمونه سامسونگ دارد و قابلیت‌هایی نظیر Photographic Styles را ارائه می‌کند که گلکسی قادر به رقابت با آن‌ها نیست.

در بخش ضبط ویدیو نیز سامسونگ از مدت‌ها پیش قابلیت فیلمبرداری 8K را در پرچمدارانش قرار داده بود. با این حال، به نظر می‌رسد امسال آیفون‌ها نیز به لطف حسگر جدید 48 مگاپیکسلی بتوانند به جرگه گوشی‌های قادر به پشتیبانی از این رزولوشن فیلمبرداری اضافه شوند.

همچنین انتظار می رود که امسال عملکرد مد سینماتیک در آیفون‌ها نیز ارتقا یابد. در این مد فیلمبرداری، همانند آنچه پیش از این در مد پرتره در عکسبرداری شاهد بودیم، پس‌زمینه ویدیوها محو شده و سوژه اصلی محور تمرکز قرار می‌گیرد. این مد پیش از این تنها قادر به ضبط ویدیوهای 1080p بود و باید دید که آیا در سال 2022 پشتیبانی از ویدیوهای 4K به آن افزوده خواهد شد یا خیر!

کیفیت صدا

عملکرد اسپیکرهای گلکسی S22 اولترا کاملا متوسط و معمولی است و سامسونگ در این حوزه مجال پیشرفت زیادی را دارد. از طرف دیگر، علیرغم اینکه هنوز مشخص نیست سیستم صوتی آیفون 14 پرو مکس چه عملکردی خواهد داشت، باید اشاره کنیم که در نسل کنونی آیفون‌های اپل با یکی از بهترین سیستم‌های صوتی ممکن بر روی گوشی‌های هوشمند طرف هستیم که صدایی بلند، عمیق و پرجزئیات را به گوشمان می‌رساند.

آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟

البته باید توجه داشت که نه Galaxy S22 Ultra و نه iPhone 14 Pro Max هیچ یک به جک 3.5 میلیمتری هدفون مجهز نیستند.

در بخش ویبره و پاسخ هپتیک هم شاهد عملکرد بسیار خوبی از هر دو گوشی هستیم. هرچند در این بخش نیز کفه ترازو کمی به سمت اپل سنگینی می‌کند.

عمر باتری و توان شارژ

با در اختیار داشتن باتری 5000 میلی آمپر ساعتی ممکن است عده‌ای از شما گمان کنید که این گوشی به راحتی قادر است از حیث عملکرد باتری، آیفون 14 پرو مکس و باتری 4400 میلی آمپر ساعتی آن را مغلوب کند! با این حال در عمل هرگز چنین نیست؛ چرا که با در نظر گرفتن عملکرد فوق‌العاده iPhone 13 Pro Max در شارژدهی، به سادگی می‌توان متوجه عملکرد بسیار خوب پلتفرم iOS در مدیریت استفاده از باتری شد.

البته تا زمانی که نتایج بنچمارک‌ها و تست‌های رسمی منتشر نشوند، نمی‌توان عملکرد باتری آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا را مقایسه کرد. اما شواهد و قراین به عملکرد بهتر آیفون در این زمینه اشاره دارند.

البته در زمینه سرعت شارژ، شرایط برعکس است و نماینده کره‌ای‌ها با توان شارژ 45 واتی خود عملکرد بهتری در مقایسه با توان 27 واتی آیفون 14 پرو مکس دارد. به طور دقیق‌تر، شارژ کامل باتری S22 Ultra کمی بیشتر از یک ساعت به طور می‌انجامد. این در حالی است که مدت زمان مورد نیاز برای شارژ باتری آیفون از صفر تا صد درصد تقریبا دو ساعت است.

سامسونگ همچنین قابلیت شارژ برعکس را هم در قدرتمندترین کهکشانی خود گنجانده است. بدین ترتیب این گوشی می‌تواند برخی دستگاه‌های کوچک‌تر نظیر ساعت‌های هوشمند یا هدست‌های بی سیم را از طریق سیستم شارژ برعکس شارژ کند. آیفون اما از این قابلیت بی‌بهره است.

مقایسه مشخصات آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

در قسمت پایانی مقایسه امروز، نگاه مختصری می‌کنیم به مشخصات فنی هر یک از دو محصول مورد بررسی. البته مشخصات آیفون 14 پرو مکس تنها بر اساس شایعات و اطلاعات موجود گردآوری شده و ممکن است محصول نهایی مشخصاتی متفاوت با آنچه در این‌جا مشاهده می‌فرمایید داشته باشد.

مشخصاتآیفون 14 پرو مکسگلکسی S22 اولترا
ابعادنامشخص163.3 در 77.9 در 8.9 میلیمتر
وزننامشخص229 گرم
صفحه نمایش6.7 اینچی اولدنرخ رفرش متغیر 10 تا 120 هرتزحسگر فیس آیدی i شکلنسبت 20:9 صفحه نمایش6.8 اینچی اولدنرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتزدارای حفره در بالای صفحه نمایشنسبت 19.3:9 صفحه نمایش
پردازندهA16 Bionicاسنپدراگون 8 نسل 1اگزینوس 2200
رمشش گیگابایت LPDDR5هشت یا دوازده گیگابایت LPDDR5
دوربین
دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، لنز 26 میلیمتر f/1.5دوربین عریض 12 مگاپیکسلی، لنز 13 میلیمتر f/1.8دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی، لنز 77 میلیمتر f/2.8دوربین سلفی 12 مگاپیکسل با فوکوس خودکاردوربین اصلی 108 مگاپیکسل، لنز 23 میلیمتر f/1.8دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسل، انز 13 میلیمتر f/2.2دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسل، f/2.4دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسل، f/4.9دوربین سلفی 40 مگاپیکسل با فوکوس خودکار
اندازه باتری4352 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژشارژ سیمی 27 واتیشارژ بی سیم 15 واتیشارژ سیمی 45 واتیشارژ بی سیم 15 واتیشارژ معکوس
قیمتاز 1200 دلار برای نسخه 128 گیگاز 1200 دلار برای نسخه 128 گیگ

جمع‌بندی نهایی

آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟آیفون 14 پرو مکس یا گلکسی S22 اولترا سامسونگ؛ کره برنده است یا آمریکا؟

مهم‌ترین محاسن آیفون 14 پرو مکس در برابر گلکسی S22 اولترا عبارتند از تراشه سریع تر، پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر، اکوسیستم iOS ، در کنار عمر باتری بهتر و کیفیت فیلمبرداری بالاتر. از طرف دیگر، گلکسی S22 اولترا هم با بهره‌مندی از قابلیت‌هایی نظیر S-Pen، شارژ سریع‌تر و دوربین تله فوتو با بزرگنمایی بسیار بالا در برابر آیفون‌های جدید اپل صف‌آرایی کرده‌اند.

حال سئوال اینجاست که از میان این دو گوشی پرچمدار و قدرتمند، کدامیک را انتخاب کنیم؟ پاسخ به این سئوال تنها به خود شما ربط دارد. اگر به دنبال یک گوشی با سیستم عامل بازتر هستید، گلکسی را انتخاب کنید و اگر عملکرد بهتر و شارژدهی بالاتر دوربین برایتان اهمیت دارد، آیفون‌های جدید اپل را انتخاب کنید.

انتخاب شما کدام گوشی است؟ به نظر شما آمریکا بهترین پرچمدار غول‌پیکر بازار را در اختیار دارد یا کره؟ تجربیات خود از هریک از دو گوشی یاد شده را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع :PhoneArena

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!