شاید تراشه A16 اپل نیز مانند دو نسل قبل با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC تولید شود


شاید تراشه A16 اپل نیز مانند دو نسل قبل با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC تولید شود

براساس گزارشی جدید احتمال دارد تراشه A16 اپل به‌جای فرایند چهارنانومتری TSMC همچنان با لیتوگرافی پنج نانومتری این تراشه‌ساز تولید شود.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که به‌دلیل کمبود جهانی تراشه‌ها، اپل از پردازنده‌های متفاوتی در آیفون ۱۴ استاندارد و آیفون ۱۴ پرو استفاده خواهد کرد؛ گوشی‌هایی که انتظار می‌رود سپتامبر آینده رونمایی شوند. به‌طور معمول اپل از تراشه‌های یکسانی در همه‌ی مدل‌های آیفون‌های رده‌بالای خود استفاده می‌کند، اما همه‌گیری کرونا یکی از دلایلی است که منجر به کمبود تراشه‌ها شده است. اگر امسال مثل گذشته یک سال عادی بود، اپل از تراشه‌ی A16 Bionic برای هرچهار مدل آیفون ۱۴ استفاده می‌کرد.

گفته می‌شود امسال آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرومکس احتمالاً به تراشه‌ی قدرتمندتر A16 Bionic ساخت TSMC مجهز خواهند شد. انتظار می‌رود آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ مکس، با تراشه A15 روانه‌ی بازار شوند؛ پردازنده‌ای که در سری آیفون ۱۳ مورد استفاده قرار گرفته است. این درحالی است ابتدا تصور براین بود A16 Bionic با فرایند چهارنانومتری TSMC تولید خواهد شد.

در ساخت تراشه‌ها هرچقدرکه فرایند ساخت کوچک‌تر باشد، تعداد ترانزیستورهایی که در یک فضای متراکم قرار می‌گیرند، افزایش خواهد یافت که این ویژگی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا هرچه تعداد ترانزیستورهای محرک یک پردازنده بیشتر باشد، قدرتمندتر و کارآمدتر خواهد بود.

تراشه A15 اپل از ۱۵ میلیارد ترانزیستور بهره خواهد برد

شاید با شنیدن این مورد که تراشه A15 Bionic اپل ۱۵ میلیارد ترانزیستور درخود جای داده است، شگفت‌زده شوید. این عدد باورنکردنی به‌نظر می‌رسد، اما درمقام مقایسه، تراشه‌ی M1 Ultra اپل که با ترکیب دو M1 Max ساخته شده است، از ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور برخوردار است. درنظر داشته باشید تراشه‌ای که در اولین آیفون اپل مورد استفاده قرار گرفت با فرآیند ۹۰ نانومتری سامسونگ ساخته شده بود از پردازنده‌ی مرکزی یک هسته‌ای ARM11 با فرکانس ۴۱۲ مگاهرتز بهره می‌برد.

انتظار می‌رود سری ۲۰۲۲ آیفون‌های اپل در چهار مدل آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو با نمایشگر ۶٫۱ اینچ و آیفون ۱۴ مکس و آیفون ۱۴ پرومکس با نمایشگر ۶٫۷ اینچی روانه بازار شوند. مدل‌های پرو احتمالاً دوربین بهتری خواهند داشت و از نمایشگر پروموشن با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره خواهد برد. علاوه‌براین انتظار می‌رود بریدگی ناچ در مدل‌های پرو آیفون ۲۰۲۲ نسبت به قبل تغییر کند.

شاید تراشه A16 اپل نیز مانند دو نسل قبل با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC تولید شود

با کانال تلگرام زومیت، آخرین اخبار فناوری و علمی را سریع‌تر از همیشه دنبال کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس