کم فروشی، شگرد تولیدکنندگان برای افزایش قیمت


در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تغییر قیمت شوینده‌ها منوط به مجوز ستاد تنظیم بازار است و اعلام‌کرد: تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده تصویب نشده است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که تولید کنندگان با کم فروشی به دنبال تحمیل گرانی به بازار هستند.بر اساس مصوبه وزارت صمت هرگونه افزایش قیمت مواد شوینده بدون تأیید و...

در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تغییر قیمت شوینده‌ها منوط به مجوز ستاد تنظیم بازار است و اعلام‌کرد: تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده تصویب نشده است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که تولید کنندگان با کم فروشی به دنبال تحمیل گرانی به بازار هستند.
بر اساس مصوبه وزارت صمت هرگونه افزایش قیمت مواد شوینده بدون تأیید و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مصوبه ستاد تنظیم بازار، غیرقانونی است.
بر این اساس هر واحد تولیدی که معتقد است به علت افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه داشته است و سود کافی برای ادامه تولید ندارد، از طریق مجرای قانونی ذی‌ربط مستندات لازم از جمله صورت‌های مالی، عوامل هزینه‌ای و افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز، ارائه کند تا موردبررسی و ارزیابی قرار گیرد.
اگر تشخیص داده شود این افزایش قیمت معقول است در ستاد تنظیم بازار مصوب و اجرایی خواهد شد؛ اما هیچ افزایش قیمتی بدون تأیید سازمان حمایت و مصوبه ستاد تنظیم بازار، قابل‌اجرا نیست و به‌طور حتم با آن برخورد می‌شود.اخبار منتشر شده در خصوص موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت مواد شوینده نادرست بوده و هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و افزایش قیمت‌ها تخلف صنفی است.
چند ماهی است که تولیدکنندگان محصولات شوینده به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید درخواست های متعددی مبنی بر افزایش قیمت را به سازمان حمایت ارسال کرده اند اما هنوز مجوزی مبنی بر افزایش قیمت ها را دریافت نکرده اند. با این وجود در ۲۸ اردیبهشت در فضای مجازی نامه‌ای از سوی انجمن صنایع شوینده منتشر شد که نشان از افزایش قیمت محصولات این صنعت از ۵۰ تا ۸۰ درصد داشت. در آن مقطع یک مقام آگاه در ستاد تنظیم بازار این موضوع را کذب خواند و گفت: تاکنون هیچ بحثی در خصوص قیمت‌های جدید محصولات صنایع شوینده نشده است و هر گونه افزایش قیمت بدون مجوز ممنوع است.وی افزود: نامه منتشرشده بدون تاریخ، امضا و مهر است و به‌نظر می‌رسد ناشی از فضاسازی برخی اعضای انجمن و به‌‌منظور دریافت مجوز افزایش قیمت باشد.
چند روز بعد با وجود عدم ابلاغ رسمی مصوبه سازمان حمایت، بختیار علم‌بیگی رئیس انجمن صنایع شوینده و آرایش بهداشتی بار دیگر ادعا کرد ‌که سازمان حمایت با افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی قیمت صنایع شوینده و آرایشی بهداشتی موافقت کرده است.
انتشار اخبارهای نادرست و التهابات بازار در نهایت باعث شد تا وزیر صنعت در این خصوص اعلام کند: انجمن صنایع شوینده در اعلام افزایش قیمت کالا‌های خود اشتباه کرد، زیرا فقط با افزایش قیمت برخی کالا‌ها موافقت شده بود که صنایع شوینده در این گروه قرار ندارد. باید تولیدکنندگان قیمت‌ها را به قبل برگردانند.
در حال حاضر با وجود مخالفت ستاد تنظیم بازار در افزایش قیمت محصولات شوینده گویا واحدهای تولیدی به کم فروشی روی آورده اند تا از آن طریق بتوانند به نوعی افزایش قیمت ها را در محصولات خود اجرا کنند.مشاهدات بازار نشان می دهد کمبود عرضه و کم فروشی محصولات شوینده در بازار به وجود آمده و همین امر باعث نارضایتی مصرف کنندگان شده است. به نظر می رسد برای جلوگیری از این گونه اقدامات باید واحد های نظارتی ورود پیدا کرده و با این گونه اقدامات خودسرانه تولیدکنندگان برخورد لازم صورت گیرد.
آنچه این روزها در بازار مشاهده می‌شود آن است که تولید کنندگان از جمله در بخش شوینده‌ها با ادعای افزایش هزینه‌ها به دنبال افزایش قیمت ها هستند در حالی که آمارها طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که آنها بارها به افزایش قیمت پرداخته‌اند و ادعای آنها برای افزایش هزینه‌ها صرفا بهانه‌ای برای تثبیت افزایش قیمت‌های بی رویه‌ای است که هزینه‌های بسیاری بر دوش مصرف کننده خواهد گذاشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور