تحریم های آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شد  


تحریم های آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شد  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی سلامت با اعتراض به تحریم های آمریکا علیه کشورها گفت: تحریم های بانکی و مالی یکطرفه آمریکا تلفات بسیاری را در حوزه سلامت جهانی موجب شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در ادامه سخنان خود در این مجمع جهانی که در ژنو برگزار شد، افزود: سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان تخصصی بین المللی متشکل از کشورهای عضو، نباید سیاسی شده و یا تحت تاثیر سیاست قرار گیرد .

وی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت می بایستی به ایفای نقش تسهیلگرانه خود در دسترسی عادلانه به واکسن، تولید داخلی آن و خود اتکایی منطقه ای در این خصوص ادامه دهد.

وزیر بهداشت این را هم گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمانیکه به شدت تحت تاثیر همه گیری کووید ۱۹ قرار گرفته و دسترسی به واکسنها و تجهیزات پزشکی محدود بود و اقدامات قهری یک جانبه آمریکا موجب افزایش تاثیرات کووید ۱۹ شده بود، تصمیم به تولید داخلی واکسنها گرفت که این تصمیم راهبردی باعث دسترسی عادلانه به واکسنها شد و آمادگی و پاسخگویی به فوریتهای حاضر و آینده را بهبود بخشید.

براساس گزارش وبدا، متن کامل سخنرانی دکتر بهرام عین اللهی " وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی "در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی سلامت به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس محترم

عالیجنابان

خانم ها و آقایان

با دبیر کل محترم سازمان جهانی بهداشت موافقم که صلح پیش شرط سلامت است. هر گاه که جنگ اتفاق می افتد، گرسنگی و بیماری در پی آن خواهد آمد.

اما جنگ فقط با تفنگ و گلوله انجام نمی شود. جنگهای اقتصادی و مالی به سلامت آسیبهای بیشتری می زنند . تحریم های بانکی و مالی یکطرفه آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شده است.

پاندمی کووید ۱۹ نشان داد که چگونه سیستم های سلامت در فوریت های جهانی آسیب پذیر هستند . ما در سومین سال حاد ترین بحران سلامت در یک قرن اخیر هستیم .

یکی از درسهای مهم از این همه گیری، پی بردن به اهمیت سیستم های سلامت تاب آور است . همه گیری و چالشهای متعاقب آن نه تنها یک تهدید برای سلامت ، بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت محسوب می شود.

در این راستا، سازمان جهانی بهداشت برآنست که سلامت همه مردم، پایه و اساس صلح و امنیت در جامعه است. براین اساس ، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت، به نقش سلامت در ارتقای صلح به عنوان مهم ترین عامل برای دستیابی به سلامت برای همه مردم اشاره دارد.

حاکمیت در حوزه سلامت جهانی ، پیچیده و غیر متمرکز است و نتوانسته است دسترسی عادلانه به واکسنها و نیازهای پزشکی دیگر را تامین نماید. در این خصوص ما تاکید داریم که نابرابری در دسترسی به واکسنها می تواند از طریق تولید داخلی واکسنها حل و فصل شود.

سازمان جهانی بهداشت می بایستی به ایفای نقش تسهیلگرانه خود در دسترسی عادلانه به واکسن، تولید داخلی آن و خود اتکایی منطقه ای در این خصوص ادامه دهد. ما برای تقویت تولید داخلی واکسن، دسترسی به آن و داروهای با کیفیت، ایمن و مقرون به صرفه و محصولات دیگر سلامت تلاش خواهیم کرد.

همکاران گرامی

جمهوری اسلامی ایران در زمانیکه به شدت تحت تاثیر همه گیری کووید ۱۹ قرار گرفته و دسترسی به واکسنها و تجهیزات پزشکی محدود بود و اقدامات قهری یک جانبه آمریکا موجب افزایش تاثیرات کووید ۱۹ گردیده بود، تصمیم به تولید داخلی واکسنها گرفت که این تصمیم راهبردی باعث دسترسی عادلانه به واکسنها گردید و آمادگی و پاسخگویی به فوریتهای حاضر و آینده را بهبود بخشید.

طی این مدت ، بزرگترین فرایند انجام واکسیناسیون طی تاریخ در جهان اجرا شد، اما هنوز بسیاری ازکشورهای با درآمدهای متوسط و کم موفق به انجام این کار نشده اند.

آقای رئیس،

سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان تخصصی بین المللی متشکل از کشورهای عضو، نباید سیاسی شده و یا تحت تاثیر سیاست قرار گیرد . مایلم تاکید نمایم که ایران با هر گونه تغییر شتاب زده در "مقررات بین المللی سلامت ۲۰۰۵ " مخالف بوده و آن را رد می کند . ما معتقدیم که هر گونه اصلاح رویه ای باید بعد از بررسی دقیق پیشنهادات انجام گیرد.

آقای رئیس،

هر چند ما در بسیاری از مناطق ، شاهد روندهای نزولی و پایدار هستیم ، اما درسی که این پاندمی به ما داد این بود که هیچ منطقه ، هیچ کشوری و هیچ جامعه ای امن نیست، مگر اینکه همه ما ایمنی داشته باشیم .

از توجه شما سپاسگزارم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس