اصلاح یارانه‌ها تاثیر مثبت بر بازار کشاورزی و صنایع غذایی دارد


اصلاح یارانه‌ها تاثیر مثبت بر بازار کشاورزی و صنایع غذایی دارد

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی گفت: اصلاح یارانه‌ها تاثیر مثبتی بر بازار کشاورزی و صنایع غذایی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی فدراسیون تشکل های صنایع غذایی و کشاورزی؛ محسن نقاشی دبیر این فدراسیون اظهار داشت: واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود ضربه مهلکی به تولید زده است؛ به ویژه در زمانی که کالاها با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد تولیدکننده امکان هیچ گونه رقابتی را نداشت.

وی افزود: قیمت سوخت، انرژی، فعالیت‌های آزمایشگاهی،دستمزدها،مالیات و بیمه که به هزینه های تولید مرتبط است گران می‌شود اما هم زمان قیمت کالاها اصلاح نمی‌شود که این امر به تولید لطمه وارد کرده است.
دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ادامه داد: یکی خواست های مهم صنایع غذایی کشور اجرای کامل قانون بهبود محیط کسب و کار است؛ در این قانون اشاره شده است که از تشکل برای تصمیم گیری ها باید نظر سنجی شود.
وی تصریح کرد:در همه صنوف به غیر از نانوایان قیمت‌ها توسط خود صنف تعیین می‌شود اما در بخش صنایع غذایی قیمت گذاری به دولت سپرده شده است که لازم است در این بخش نیز تجدید نظر صورت گیرد.
* تنظیم واردات کالاهای اساسی پس از حذف ارز 4200 تومانی
امیر رضا ثابتی پی رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی اظهار داشت: برداشته شدن ارز 4200 تومانی واردات کالاهای اساسی صنایع غذایی به روال طبیعی خود سوق می دهد اما مشکلاتی را هم مانند کمبود سرمایه در گردش و کاهش فروش ایجاد کرده است.
وی افزود: افزایش قیمت روغن با وجود اینکه 6 برابر شده اما افزایش 20 درصدی در قیمت نهایی مواد غذایی آماده داشته است، با این وجود میزان مصرف و خرید این محصولات در روزهای اخیر 50 درصد کاهش یافته است؛ در برخی از صنایع غذایی دیگر مانند سس در صد تاثیر گذاری در قیمت تمام شده بیشتر و باعث افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت نهایی محصول شده است.
*افزایش بهره وری پس از آزادسازی ارز یارانه ای
ثابتی فر اظهار داشت: با آزاد سازی ارز یارانه ای واردات کالاهای اساسی اما در صنایع غذایی کشور افزایش بهره وری ایجاد می شود و کیفیت محصولات بالا می‌رود؛ اما برخی از صنایع غذایی در اثنای این کاهش هزینه های خود ممکن است به سمت تعدیل نیرو برود.
رئیس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ادامه داد:ما موافق اصلاح یارانه کالاهای اساسی و شفافیت هستیم اما به نظر می‌رسد پس از اصلاح یارانه ها مقاوتی برای خرید ایجاد شده است با این وجود بازار به تدریج به این قیمت‌ها عادت می‌کند هر چند که ممکن است در مقایسه به قبل تقاضا حدود 20 درصد کاهش داشته باشد.
انتهای پیام؛

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی