جزئیات لحظه به لحظه فرو ریختن متروپل آبادان / از 2 خرداد تا کنون + فیلم و عکس


جزئیات لحظه به لحظه فرو ریختن متروپل آبادان / از 2 خرداد تا کنون + فیلم و عکس

رکنا: ساختمان برج‌های دوقلوی متروپل در آبادان روز دوشنبه 2 خردادماه فروریخت و عملیات آواربرداری از آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش رکنا، ساعت ۱۲:۳۰ ظهر دوم خردادماه ساختمان تجاری ۱۰ طبقه متروپل در شهرستان آبادان منطقه ته‌لنجی امیری فرو ریخت. ساختمان برج‌های دو قلوی متروپل به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی در منطقه جنوب خوزستان در مراحل پایانی قرار داشت که بنابه دلایل فنی، متوقف شده بود.

خدمت‌رسانی گروه‌های مردمی به نیروهای امدادگر در ساختمان متروپل آبادان

نیروهای مردمی و مواکب اربعین حسینی به منظور خدمات‌رسانی به امدادگران و نیروهای خدماتی مجاور برج متروپل مستقر شدند.

چند آشپزخانه برای تهیه غذای گرم در سه وعده صبحانه، نهار و شام توسط موکب‌داران برپا شده و روزانه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ وعده غذایی گرم تهیه و بین نیروهای امدادی توزیع می‌شود.

آمار جانباختگان ساختمان متروپل آبادان به ۲۶ نفر افزایش یافت

احسان عباسپور اظهار کرد: پس از جست‌وجو و آواربرداری دقایقی پیش پیکرهای دو جانباخته دیگر از زیر آوار خارج شد.

وی افزود: از روز دوشنبه تا ظهر جمعه پیکرهای 26 نفر از جانباختگان از زیر آوار خارج شده که دقایقی پیش پیکرهای دو فرد جانباخته دیگر از زیر آوار بیرون کشیده شد.

فرماندار ویژه آبادان تصریح کرد: به دلیل ناپایدار بودن سازه احتمال ریزش باقی مانده سازه متروپل وجود دارد.

تیم حقیقت‌یاب تا حصول نتیجه نهایی حادثه آبادان به فعالیت خود ادامه دهد

محمد مخبر ظهر امروز پس از بازدید میدانی از محل حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان در جلسه مرکز فرماندهی عملیات بحران حادثه که با حضور وزیر کشور، استاندار خوزستان، رئیس جمعیت هلال‌احمر و مسئولان مربوطه برگزار شد، ضمن قدردانی از همه دستگاه‌های خدمت‌رسان، امدادگران، آتش نشانی و نیروهای مردمی، اظهار کرد: باید همه دستگاه‌ها با تمام توان و بسیج همه نیروها و امکانات و تجهیزات عملیات آواربرداری این حادثه دلخراش را تسریع بخشند.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌ها و بازدید میدانی هیچ‌گونه کمبود تجهیزات وجود ندارد و دولت آمادگی دارد در صورت نیاز بیشتر سایر ظرفیت‌های خود و سایر دستگاه‌های کشور را به‌کار گیرد، افزود: همکاری و حضور به موقع در راستای کمک به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی و موضوع این چنینی به یک رویکرد در دولت و کشور تبدیل شده و البته اولویت ما همواره تلاش برای پیشگیری از این وقایع تلخ است.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه با تمام مقصران این حادثه و بخش‌هایی که در انجام امور نظارتی و صدور مجوزهای ساخت و ساز این مجموعه اهمال و یا خطا کرده‌اند، برخورد شدید خواهد شد، تصریح کرد: با تشکیل یک کارگروه کارشناسی در دولت و دستگاه‌های مربوطه دستورالعملی برای نظارت و شناسایی ساختمان‌های پرخطر در کشور به منظور تخلیه سریع و یا ایمن‌سازی آنها و تهیه و تدوین می‌شود.

وی از ساکنان و اصناف همجوار با ساختمان متروپل خواست که نگرانی از بابت ضررهای مالی این حادثه نداشته باشند و همکاری لازم را با دستگاه‌های امدادی و خدماتی انجام دهند تا عملیات جست‌وجو، آواربرداری و خاکبرداری از این منطقه با دقت به پایان برسد.

مخبر از وزیر کشور خواست تا تیم حقیقت‌یاب تا حصول نتیجه نهایی و بررسی ابعاد مختلف این پرونده بدون هیچ‌گونه اغماض به فعالیت خود ادامه دهد.

جزئیات لحظه به لحظه فرو ریختن متروپل آبادان / از 2 خرداد تا کنون + فیلم و عکس

معاون اول رئیس جمهور همچنین ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، تاکید کرد: دولت در کنار این عزیزان است و برای رسیدگی به تمام ابعاد پرونده خاطیان و مقصران این حادثه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

مخبر در ابتدای سخنان خود با اشاره به حس ولایت مداری و عشق خالصانه و عمیق مردم استان خوزستان به‌ویژه خرمشهر و آبادان به ائمه اطهار، گفت: مردم این خطه در هشت سال دفاع مقدس دفاع جانانه‌ای از کشور و انقلاب داشتند و ما هم وظیفه داریم تا آخرین لحظه در کنار مردم خونگرم این منطقه برای کاهش آلام و دردهای آنان پس از این حادثه دلخراش و رسیدگی به پرونده مقصران حضور داشته باشیم.

فساد گسترده‌ای در حادثه متروپل رخ داده است

محمد مخبر با اشاره به بازدید امروز (جمعه ششم خردادماه) خود از محل حادثه متروپل در آبادان اظهار کرد: بعد از این اتفاق تلخ، رئیس‌جمهور دستورات مکرری برای رسیدگی به ابعاد حادثه و مقصران آن صادر کرد و هم‌اکنون هم همه امکانات دولت برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان بسیج شده است.

وی افزود: من نیز امروز از همه مناطق محل حادثه بازدید کردم؛ وزیر کشور، استاندار خوزستان و همه مسئولان استانی و کشوری هم به صورت فعال در صحنه حضور دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه این حادثه تاکنون ۳۷ مصدوم و ۲۴ فوتی داشته است، گفت: احتمال وجود افراد دیگری در زیر آوار که فوت شده یا زنده باشند، همچنان وجود دارد و در حال تلاش هستیم و امیدواریم که ظرف یکی دو روز آینده تکلیف کار معلوم شود.

وی در عین حال تأکید کرد: کار امدادرسانی بسیار پیچیده است و این حادثه هم قابل قیاس با حادثه پلاسکو نیست، چرا که محل حادثه در بافت مسکونی قرار دارد و کار سخت است.

جزئیات لحظه به لحظه فرو ریختن متروپل آبادان / از 2 خرداد تا کنون + فیلم و عکس

مخبر با بیان اینکه در این رابطه فساد گسترده‌ای بین سازنده بنا، پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های ارائه‌دهنده مجوز اتفاق افتاده؛ تصریح کرد: باید طوری به این مسئله رسیدگی شود که دیگر تکرار نشود، چرا که مردم را جریحه‌دار کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ساختمان‌های مشابهی در این منطقه و در سطح کشور وجود دارد که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود و این کار هم انجام خواهد شد و تیمی با دستور رئیس‌جمهور مشغول بررسی این مسئله شده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور از مصدومان حادثه متروپل آبادان عیادت کرد

محمد مخبر امروز جمعه با حضور در بیمارستان شهید بهشتی آبادان از دو مصدوم بستری حادثه متروپل آبادان عیادت کرد.

وی ضمن ضمن دلجویی از این مصدومان افزود: دولت با تمام توان در کنار خانواده‌های آسیب‌دیده حادثه متروپل است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت عزم خود را برای بررسی این حادثه به کار خواهد گرفت و با متخلفان حادثه تأسف بار که باعث جانباختن تعدادی از شهروندان آبادانی و خرمشهری شده به شدت برخورد خواهد کرد.

استاندار خوزستان، رئیس جمعیت هلال‌احمر، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان و جمعی از مسئولان استانی و محلی معاون اول رئیس‌جمهور را در عیادت از مصدومان حادثه متروپل همراهی کردند.

مقصران حادثه متروپل آبادان معرفی و تحت پیگرد قرار گیرند

حجت‌الاسلام سیدمحمدنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه این شهر، عدم حضور مسئولان را در محل حادثه رد کرد و اظهار کرد: از روز دوشنبه که این حادثه رخ داد، وزیر کشور شبانه‌روز در محل حاضر بوده و مدیریت را برعهده داشته، معاون اول رئیس جمهوری نیز امروز به محل حادثه آمده، مسئولان استانی و نیروهای امدادی از خوزستان و برخی استان‌ها نیز حضور داشتند و خود نیز چندین بار برای پیگیری امور و بازدید حضور یافتم.

وی افزود: افرادی که زیر آوار هستند شاید یک درصد احتمال زنده بودنشان وجود دارد به همین دلیل باید اجازه دهیم که کار آواربرداری به سرعت انجام شود و مابقی اجساد نیز جست‌وجو شود.

جزئیات لحظه به لحظه فرو ریختن متروپل آبادان / از 2 خرداد تا کنون + فیلم و عکس

امام جمعه اهواز ادامه داد: هم اکنون بوی تعفن اجساد همه محل را فراگرفته با بیان اینکه بخشی از طولانی شدن روند آواربرداری تقصیر خودمان است، ادامه داد: اگر چه حضور مردم برای امدادرسانی جای تقدیر دارد اما ازدحام جمعیت باعث کندی کار می‌شود به طوری که شلوغی سبب مسدود شدن مسیرها شده و با وجود اصرار به این افراد برای خروج از محل حادثه، عده کمی به این توصیه عمل می‌کردند، برخی هم برای گرفتن عکس به محل می‌آیند.

وی اضافه کرد: ماشین‌آلات بسیار برای امدادرسانی و آواربرداری در محل مستقر هستند که می‌توانند با سرعت کار را به انجام برسانند.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد با تاکید بر تعیین یک سخنگو برای اطلاع‌رسانی و گفت‌وگوهای رسانه‌ای، گفت: نباید برای مسئولان چالش ایجاد شود و وقتی موضوعی را اعلام کرد بگویند دروغ می‌گوید.

وی خواستار برخورد قاطع دادستان و رئیس دادگستری خوزستان با محتکران و دلال‌ها شد و افزود: در تلویزیون کشف پنج هزار تن برنج احتکاری، اعلام شده اما قیمت برنج در فروشگاه‌ها همچنان مثل گذشته بسیار بالاست، در حالی که مسئولان باید این فضا را مدیریت کرده و اجناس را وارد بازار کنند تا قیمت‌ها تعدیل شود و مردم نتیجه عملکرد مسئولان در کشف کالاهای احتکار شده را احساس کنند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به گلایه‌های شهروندان از تخلف برخی نانوایان، تاکید کرد: باید نانوایی‌های متخلف و مغازه‌دارانی که اجناس را احتکار می‌کنند به سختی مجازات شوند چرا که محتکران، اخلاق، حقوق اجتماعی، آرامش و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند.

وی با بیان اینکه محتکران مورد لعن الهی هستند، اظهار داشت: برخی از محتکران کاسب هستند اما برخی دیگر محتکران خانگی هستند، به این معنی که بسیار بیش از نیاز خود کالا خریداری و در منزل نگهداری می‌کنند که کار درستی نیست.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد در ادامه با اشاره به برگزاری اجتماع متولدان دهه ۸۰ و ۹۰ در ورزشگاه فولاد در اهواز، روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد، از شهروندان برای شرکت در این برنامه دعوت کرد.

امداد رسانی در حادثه متروپل آبادان نسبت به پلاسکو سریع‌تر است

پیرحسین کولیوند امروز جمعه _ششم خردادماه_ اظهار کرد: تجهیزات و ادوات بسیج شده در حادثه ریزش متروپل بی‌نظیر است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به وسعت حادثه و میزان‌آوار، اقدامات و عملیات به خوبی در حال انجام است اما شرایط سنگین و پیچیده است.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: تیم‌های تخصصی از سطح کشور در محل حادثه حضور دارند و در حال امدادرسانی یا آواربرداری از محل هستند.

وی گفت: مردم آبادان همکاری خوبی در زمینه جست و جو و نجات به ویژه پشتیبانی داشته و هر آنچه در توان برای ارائه خدمت به امدادگران دارند را به‌کار بسته‌اند.

معاون اول رئیس جمهور از متروپل بازدید کرد

محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور صبح امروز _جمعه ششم خردادماه_ با حضور در آبادان از محل حادثه ساختمان متروپل بازدید کرد.

در این بازدید احمد وحیدی وزیر کشور، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در خصوص آواربرداری و فراهم آوردن امکانات و تجهیزات به منطقه برای تسریع در روند آواربرداری و جستجوی مفقودین ارائه داد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان و سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر (عج) نیز در این بازدید حضور داشتند.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۲ نفر جانباخته اند.

تعداد جانباختگان متروپل به ۲۴ نفر افزایش یافت

فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان متروپل به ۲۴ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات، تعداد جانباختگان حادثه متروپل تاکنون به ۲۴ نفر رسیده است.

وی افزود: تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۴ نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

مخبر وارد آبادان شد

معاون اول رئیس جمهور با هدف پیگیری آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه ریزش متروپل وارد آبادان شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش با هدف پیگیری آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه ریزش ساختمان متروپل، وارد آبادان شد.

روز گذشته نیز، جلسه فوق‌العاده رسیدگی به این حادثه با حضور رئیس جمهور در تهران برگزار شد.

گفتنی است، بر اثر ریزش برج ۱۰ طبقه متروپل آبادان، تاکنون ۲۲ جسد از زیر آوار خارج شده و ۳۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

آوردن سگ‌های خانگی به محل حادثه امدادرسانی را کُند می‌کند

پیرحسین کولیوند اظهار کرد: عملیات امدادرسانی در متروپل همچنان ادامه دارد و همه گروه‌ها اعم از هلال‌احمر، گروه‌های جهادی، آتش‌نشانی در حال کمک هستند و تمام تلاش‌مان خدمت‌رسانی تا آخرین لحظه است.

وی تصریح کرد: با توجه به ناپایداری سازه‌های مجاور، هشدارهای زیادی به گروه‌های تجسس داده شده است اما با تمام این خطرات و لحاظ کردن موارد ایمنی، کار عملیاتی در حال انجام است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ابراز لطف مردم آبادان به امدادگران، افزود: از طرفی دیگر خود مردم آبادان هم در تلاشند که در عملیات آواربرداری دخیل باشند. همچنین بسیاری از مردم به توزیع غذا و آب مشغولند و بسیاری از آنها موکب زده‌اند؛ کمک‌های بی‌نظیری از سوی مردم درحال انجام است که جای تقدیر دارد.

کولیوند با اشاره به حضور دیگر گروه‌های امدادی اظهار کرد: باید به تمام گروهای امدادی که در صحنه حضور دارند خسته نباشید بگویم که در این هوای گرم، تمام قد در حال فعالیت بی‌دریغ هستند.

وی به عدم توانایی سگ‌های خانگی در کشف محبوس‌شدگان زیر آوار اشاره کرد و گفت: از سگ‌های خانگی برای عملیات جست و جو نمی‌توان استفاده کرد. تیم‌های آنست (سگ‌های جست‌وجو و نجات) هلال‌احمر، تخصصی و آموزش دیده‌اند، اتفاقاً سه ماه پیش تمام تیم‌های سگ‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر آموزش دوباره دیده‌اند و هیچ تیمی نمی‌تواند در صحنه عملیات متروپل، قوی‌تر از تیم‌های تخصصی و آموزش‌دیده عمل کند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: با توجه به عمق سانحه و چشم انتظاری داغ‌دیدگان، طبیعی است که مردم در این شرایط عملیات آوار برداری را کند توصیف کنند اما در مقایسه با دیگر حوادث، سرعت عملیات امدادی در متروپل مناسب بوده است. شرایط این عملیات متفاوت و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و با دیگر حوادث قابل مقایسه نیست. یکی از موانع در سرعت امدادرسانی، سازه ناپایدار مجاور است که هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد. مانع دیگر، ازدحام مردم در محل حادثه است که سرعت استفاده از ادوات و تجهیزات آواربرداری را به تعویق می‌اندازد.

کولیوند تاکید کرد: ما تا آخرین لحظه در کنار مردم آبادان بوده و در غم آنها شریک هستیم. تمام تلاشمان هم این است که عملیات امدادی با سرعت هرچه تمام تر انجام شود.

پلیس از نخستین دقایق حادثه متروپل در صحنه حضور دارد / از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد

سردار مهدی حاجیان در حاشیه بازدید از ساختمان متروپل در آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با خانواده عزیزان جانباخته در این حادثه و آسیب‌دیدگان ابراز همدردی داریم و آرزوی سلامتی برای حادثه‌دیدگان این اتفاق ناگوار داریم.

وی افزود: فرماندهی کل انتظامی ضمن اظهار تألم و تأسف از این ضایعه دردناک و ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان و خانواده مکرم آن‌ها به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند مأموران انتظامی و راهور از نخستین زمان این اتفاق کنترل صحنه را در دست گرفتند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: با دستور ویژه فرمانده محترم کل فراجا، پلیس خوزستان ضمن آماده‌باش کامل و بکارگیری تمامی امکانات لازم به منظور ارائه خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان و همچنین تسهیل در اقدامات ترافیکی، انتظامی و امنیتی به منظور امدادرسانی بهتر با هوشیاری و تلاش مضاعف تا ایجاد آرامش در صحنه از هیچ کمکی برای تسریع در فرآیند مدیریت بحران و یاری رساندن به آسیب‌دیدگان دریغ نخواهد کرد.

حاجیان افزود: بنده نیز به نیابت از فرمانده محترم کل انتظامی کشور ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، در محل حادثه ساختمان متروپل حضور پیدا کرده‌ام تا ضمن بازدید از صحنه تدابیر فرماندهی محترم را به یگان‌های انتظامی و خدماتی که در حال امدادرسانی هستند، ابلاغ کنم.

وی در خاتمه ضمن تشکر از شهروندان فهیم آبادانی افزود: از مردم می‌خواهیم در منطقه حادثه حضور پیدا نکنند تا کار امداد و نجات سریع‌تر انجام شود.

۵۲ تیم عملیاتی هلال‌احمر درجست‌وجوی مفقودان سانحه

پیرحسین کولیوند در تشریح آخرین گزارش امدادرسانی در عملیات ریزش ساختمان متروپل، اظهار کرد: روز دوشنبه دوم خردادماه و پس از دریافت گزارش ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل، تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر از شعبه آبادان به محل، اعزام و با توجه به شدت حادثه به دو فروند بالگرد برای انتقال احتمالی مصدومان، اعلام آماده‌باش شد. بلافاصله پس از ارزیابی حادثه نیز تیم‌های واکنش سریع و سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر به محل حادثه اعزام و خودروی ارتباطات رادیویی هلال‌احمر هم برای پوشش ارتباطی در منطقه مستقر شد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۲ تیم عملیاتی شامل ۲۲۱ امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر در عملیات امدادی ساختمان متروپل مشارکت دارند. همچنین ۴۶ خودروی عملیاتی شامل ۳۸ دستگاه خودرو از خوزستان و هشت دستگاه از استان‌های معین (۹ دستگاه آمبولانس، چهار دستگاه خودرو نجات، ۲۱ دستگاه خودرو پشتیبانی، دو دستگاه خودرو ارتباطات، یک دستگاه خودرو فرماندهی، یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس و …) در این عملیات به‌کارگیری شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: تاکنون (ساعت ۱۴ امروز؛ پنجم خردادماه)، ۵۶ نفر در متروپل دچار حادثه شده‌اند که بنابر گزارش سازمان اورژانس کشور، ۳۷ نفر مصدوم شده و براساس گزارش وزارت کشور، ۱۹ نفر جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند.

کولیوند از نجات هفت نفر از زیر آوار توسط سگ‌های آنست (جست‌وجو و نجات) و دستگاه‌های الکترونیکی زنده‌یاب خبر داد و با اشاره به اینکه سگ‌های جست‌وجوگر هلال‌احمر پس از مدتی از انجام عملیات نیاز به جایگزین دارند، اظهار کرد: امروز تیم‌های سگ‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر از استان‌های فارس، اصفهان و کرمانشاه در محل حادثه حاضر شده‌اند و برای جایگزینی نیروهای امدادی و بکارگیری نیروهای تازه نفس نیز، تیم‌های تخصصی جست‌وجو در آوار از استان‌های کرمان و ایلام به آبادان رسیده‌اند.

به‌کارگیری ۶۰ دستگاه تجهیزات ارتباط بی‌سیم

وی تجهیزات به‌کار گرفته شده در این عملیات را شامل بیل مکانیکی و تجهیزات آوار برداری و همچنین ست‌های هیدرولیک و تجهیزات بتن‌بر برای سرعت بخشی به عملیات آواربرداری مطرح کرد و گفت: در حال حاضر، پوشش ارتباطات رادیویی با اعزام کارشناسان تخصصی هلال‌احمر از استان‌های بوشهر، لرستان و ایلام به همراه ۶۰ دستگاه تجهیزات ارتباط رادیویی بی‌سیم دستی و خودروی ارتباطات سیار در محل حادثه انجام شده است.

فعال شدن تیم‌های سحر و بازپیوند خانواده

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه تیم RDH هلال احمر خوزستان نیز جهت پشتیبانی از حوزه درمان و اورژانس امروز در منطقه فعال شده، افزود: تیم‌های بازپیوند خانواده برای حمایت از خانواده مفقودین و تیم‌های سحر (ساماندهی حمایت‌های روانی) هم برای ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی به خانواده‌های آسیب دیدگان در محل حادثه حضور دارند.

کولیوند تاکید کرد: عملیات آوار برداری و جست‌وجوی مفقودین زیر آوار ادامه دارد.

فرمانده حادثه پلاسکو به آبادان اعزام شد

علیرضا زاکانی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: پنجاه آتش‌نشان متخصص شهرداری تهران با تجهیزات پیشرفته در آبادان مشغول خدمت هستند.

وی افزود: فرمانده تیمی که به آبادان اعزام کرده‌ایم، فرمانده حادثه پلاسکو بوده است. عملیات آواربرداری متروپل آبادان بسیار سخت و مخاطره‌آمیز ادامه دارد. تا آخر، کنار مردم مظلوم و قهرمان آبادان هستیم.

۸ سگ جست‌وجوگر هلال‌احمر در عملیات متروپل / عدم توانایی سگ‌های خانگی برای شناسایی محبوسان

مهدی ولی‌پور با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان و ماندن تعداد زیادی از هموطنان زیر آوار، با توجه به قابلیت سگ‌های جست‌وجو و نجات هلال احمر در شناسایی افراد زیر آوار مانده که به این منظور در قالب تیم‌های آنست تربیت شده‌اند، بلافاصله یک تیم با ۲ قلاده سگ از هلال‌احمر خوزستان برای کمک به تیم‌های آواربرداری اعزام شد.

وی افزود: سگ‌های جست‌وجو و نجات، مدتی پس از انجام عملیات نیاز به استراحت دارند که روز گذشته سه تیم با شش قلاده سگ از استان‌های کرمانشاه، فارس و اصفهان برای پشتیبانی و جایگزینی با سگ‌های پیشین به آبادان اعزام شدند و در حال انجام عملیات جست‌وجو هستند، تیم هلال احمر کرمان هم آماده باش است تا در صورت ادامه عملیات به خوزستان اعزام شود.

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد: سگ‌های جست‌وجو و نجات هلال احمر عمدتاً از نژاد ژرمن شپهرد هستند و با هدف شناسایی محبوسان در آوار، مدت‌ها زیر نظر مربیان صلیب سرخ آلمان آموزش تخصصی دیده‌اند.

ولی پور تاکید کرد: تاکنون در حادثه ریزش آوار متروپل، سگ‌های تجسس هلال‌احمر توانسته‌اند چهار نفر محبوس زیر آوار را شناسایی کنند، همچنین ۳ نفر دیگر توسط دستگاه‌های زنده‌یاب شناسایی شده‌اند.

رئیس سازمان امدادونجات در پایان تاکید کرد: از هموطنان تقاضا می‌شود از آوردن سگ‌های خانگی به محل حادثه جدا خودداری کنند تا تیم‌های آنست هلال‌احمر بتوانند کار تخصصی خود را انجام دهند.

خطر ریزش بقایای ساختمان متروپل آبادان وجود دارد

محمدباقر محمدی پنجشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خطر ناپایداری سازه سبب کندی عملیات شده و این خطر برای ساختمان‌های همجوار هم وجود دارد.

وی افزود: ناپایداری سازه گروه‌های امدادرسان و آواربرداری را مجاب کرده عملیات را با دقت و سرعت کمتر ادامه دهند تا حادثه‌ای دیگر رخ ندهد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت‌: امکان ریزش برج بر ساختمان‌های مجاور وجود دارد و گروه‌های فنی در حال بررسی طبقات هستند.

محمدی با بیان اینکه احتمال افزایش آمار جان‌باختگان این حادثه وجود دارد، گفت: از آنجا که احتمال می‌رود تعدادی از مفقودان در طبقات همکف و زیرزمین برج متروپل باشند تلاش می‌کنیم به طبقات پایین دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: پیکر جان‌باختگان این حادثه پس از خارج‌سازی برای شناسایی به پزشکی قانونی منتقل می‌شوند.

ارسال تجهیزات موردنیاز درمانی برای کمک به حادثه‌دیدگان متروپل آبادان

براساس اعلام هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، در پی حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، هماهنگی‌های لازم برای تأمین تجهیزات مورد نیاز آبادان طبق اعلام نیاز از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت انجام و سپس به آبادان ارسال شد.

از جمله تجهیزات ارسالی توسط هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی به آبادان شامل دستگاه‌های ونتیلاتور اطفال، بزرگسال و ونتیلاتور پرتابل، دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی، دستگاه الکتروشوک، سونوگرافی اکوکاردیوگرافی و پروب‌های مربوطه، پالس اکسیمتر به همراه وارمر خون و مایعات تزریقی است.

با توجه به حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان و مصدومیت و فوت تعدادی از مردم این شهر، وزیر بهداشت دستور رسیدگی فوری به مصدومان و تأمین امکانات مورد نیاز را صادر کرده بود.

آواربرداری گسترده متروپل آبادان از اواخر امروز آغاز می‌شود

محمدحسن نامی ظهر امروز پنجشنبه پنجم خردادماه، اظهار کرد: در سه روز گذشته نیروهای امدادی با تمام توان خود عملیات جست‌وجو و امداد و نجات را انجام دادند و این روند امروز نیز ادامه داشت و احتمالاً تا پایان امروز عملیات جست‌وجو به پایان می‌رسد تا آواربرداری گسترده از این ساختمان آغاز شود.

وی افزود: در روزهای گذشته عملیات آواربرداری با سرعت پایینی انجام شد تا افراد زنده گرفتار شده در زیر آوار جست‌وجو و خارج شوند و اکنون تقریباً مطمئن شدیم که فرد زنده‌ای در این ساختمان وجود ندارد چرا که دستگاه‌های الکترونیکی و سگ‌های زنده‌یاب نشانی از زنده بودن افراد نمی‌دهند.

رئیس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور گفت: تمام ساختمان‌های تا شعاع ۱۵۰ متر اعم از مسکونی و یا تجاری در پیرامون متروپل بیمه شده‌اند و چنانچه ساختمان‌های آنها دچار خسارت شده باشند از سوی بیمه هزینه‌های ناشی از آن پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: طی دو روز گذشته جلساتی با برخی مالکان ساکن در اطراف متروپل برگزار کرده‌ایم و از آنها مجوز گرفته‌ایم برای توسعه دادن آواربرداری از این ساختمان، اجازه دهند در قبال پرداخت هزینه‌های ابنیه آنها اقدام به تخریب سازه‌ها کنیم.

نامی گفت: با توجه به رصد سازه‌های برج متروپل توسط کارشناسان عمران و لرزه‌نگاری کشور بخش وسطی سازه متروپل طی دو روز گذشته تغییراتی داشته و احتمال ریزش آن وجود دارد به همین دلیل از همه شهروندان آبادانی تقاضا داریم از نزدیک شدن به این ساختمان اجتناب کرده و از آن دور شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمام ساختمان‌های تا شعاع ۱۵۰ متر متروپل خالی از افراد شده تا جان شهروندان به مخاطره نیفتد.

نماینده مردم آبادان در مجلس خواستار برخورد با خبرسازان جعلی متروپل شد

سیدمحمد مولوی امروز پنجشنبه _ پنجم خردادماه _ در نشست کمیته بحران شهرستان آبادان که با حضور اعضای کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، استاندار و مسئولان ستاد بحران وزارت کشور در سالن اجتماعات بانک تجارت برگزار شد، اظهار کرد: از دستگاه قضائی و نیروی انتظامی درخواست می‌شود با رصد این افراد جلوی التهاب آفرینی آنها را بگیرند تا نیروهای امدادی با آرامش بیشتری اقدام به کار کنند.

وی در ادامه خواستار تسریع در عملیات آوار برداری ساختمان متروپل شد و افزود: برای سرعت بخشیدن به کار فقط نیروهای امدادی باید در خط مقدم عملیات آواربرداری باشند و نیروهای خدماتی در خط دوم مستقر شوند تا تداخل کاری پیش نیاید.

مولوی ادامه داد: عملیات تخریب سازه‌های باقی مانده ساختمان باید بر اساس رعایت مقررات و نظر کارشناسان و توجه به همه نکات ایمنی در منطقه انجام شود تا حادثه‌ای دیگر رخ ندهد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار استقرار نیوجرسی (موانع بتونی) در فاصله بیشتری از محل حادثه شد و گفت: برای جلوگیری از بروز حادثه نباید اجازه داد افراد غیرعملیاتی وارد محدوده آواربرداری شوند.

کمیته بحران شهرستان آبادان با حضور اعضای کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار و مسؤولان ستاد بحران وزارت کشور روز پنجشنبه در سالن اجتماعات بانک تجارت برگزار شد.

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی صبح امروز پنجشنبه برای بررسی میدانی حادثه متروپل وارد آبادان شدند.

تشکیل کمیته بحران آبادان با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن ابلاغ پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به مردم داغدار شهرستان آبادان گفت: جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه ریزش ساختمان متروپل مایه تأسف و تأثر همه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: با دستور رئیس مجلس پس از بازدید از محل سانحه و برگزاری جلسه با مسئولان گزارشی را تهیه و جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس و دستگاه قضائی خواهد شد.

رئیس کمسییون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر برخورد با عوامل دخیل در بروز این حادثه، افزود: همه ابعاد این حادثه توسط این کمیسیون و با کمک صاحبنظران، سازمان نظام مهندسی و دانشگاه‌های کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه از روند امداد رسانی در این حادثه ابراز رضایت کرد و گفت: خوشبختانه وزیر کشور از همان روز اول در محل حادثه حاضر شد و فرماندهی عملیات را به دست گرفت که از این منظر جای تقدیر و تشکر دارد.

رضایی‌کوچی بر طراحی چگونگی آواربرداری با توجه به ناپایداری سازه تاکید کرد و افزود: گاهی اوقات خبرهای ضد و نقیض از روند کار مخابره می‌شود که باعث التهاب در جامعه می‌شود که ضرورت دارد تمامی اخبار به نقل از سخنگوی کمیته بحران عنوان شود.

وی خواستار استفاده از تجربه حادثه پلاسکو تهران در روند آواربرداری شد و گفت: نیاز است از روند خدمات رسانی برای حوادث احتمالی بعدی مستندسازی شود.

جسد نوزدهمین جانباخته حادثه متروپل آبادان از زیر آوار خارج شد

احسان عباسپور اظهار کرد: از بامداد امروز اجساد سه نفر از شهروندان از زیر آوار خارج شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۹ شهروند آبادانی در این حادثه دردناک جان خود را از دست داده‌اند و جست‌وجو برای یافتن افراد احتمالی دیگر ادامه دارد.

فرماندار ویژه آبادان گفت‌: همچنین با تلاش نیروهای امدادرسان ۳۷ نفر از شهروندان در این حادثه مصدوم و به بیمارستان اعزام شدند.

عباسپور تصریح کرد: ۳۴ نفر از مصدومان پس از دریافت خدمات پزشکی از بیمارستان مرخص شدند و تنها سه نفر برای رسیدگی بیشتر در بیمارستان شهید بهشتی آبادان بستری هستند.

وی ادامه داد: عملیات آواربرداری تا بیرون آوردن آخرین جانباخته ادامه خواهد داشت و نیروهای امدادی همچنان مشغول آوار برداری هستند.

دستور تخلیه متروپل آبادان صادر شد

نیروهای یگان ویژه فراجا با دستوری که به آن‌ها اعلام شده است، همه افراد حاضر در محل حادثه را دور می‌کنند.

به گزارش ایمنا، تمام نیروهای امدادی و مردمی از ساختمان متروپل آبادان خارج شدند و نیروهای یگان ویژه همه افراد حاضر در محل را دور می‌کنند.

علت تخلیه هنوز مشخص نیست.

کمبود امکانات و تجهیزات آواربرداری در محل حادثه آبادان وجود ندارد

مهدی جمالی‌نژاد امروز پنجشنبه ضمن تسلیت بابت درگذشت تعدادی از شهروندان آبادانی در حادثه ریزش ساختمان متروپل، اظهار کرد: حادثه ریزش برج ۱۱ طبقه متروپل برای هر ایرانی سخت و ناراحت‌کننده است.

وی افزود: پس از وقوع حادثه و کمبود امکانات در منطقه از چندین شهرداری از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار به عنوان معین امکانات و تجهیزات موردنیاز به آبادان ارسال شد.

رئیس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: دو تیم حرفه‌ای آتش‌نشانی از تهران روز دوم حادثه تیم‌های عملیاتی از استان‌های اصفهان، شیراز، ایلام و شهرستان‌های ماهشهر، اهواز، خرمشهر، شادگان، اصفهان با تمام تجهیزات به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: حجم آوار در این حادثه بسیار بالاست که باعث کندی کار شده اما همه تلاش ما بیرون کشاندن افراد زیر آوار است.

جمالی‌نژاد گفت: هیچ کمبودی از لحاظ امکانات و تجهیزات لجستیکی برای آواربرداری ساختمان متروپل آبادان وجود ندارد و بسیاری از مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف استان خوزستان تجهیزات خود را به میدان آورده‌اند.

تعداد جانباختگان حادثه آبادان به ۱۸ نفر رسید

احسان عباسپور امروز پنجشنبه _پنجم خردادماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: آمار دقیقی از افراد گرفتار زیر آوار در دست نیست اما تاکنون اجساد ۱۸ نفر از زیر آوار خارج شده است.

وی افزود: ۳۷ نفر از شهروندان زنده از زیر آوار بیرون آورده شدند که برای درمان به بیمارستان‌های شهر منتقل شدند و اکثر آنها پس از مداوای سرپایی مرخص شدند.

فرماندار ویژه آبادان گفت‌: عملیات آواربرداری تا بیرون آوردن آخرین جانباخته ادامه خواهد داشت و نیروهای امدادی همچنان مشغول آواربرداری هستند.

عباسپور تصریح کرد: از شهروندان درخواست داریم به محل حادثه مراجعه نکنند تا عملیات امدادرسانی و آواربرداری با سرعت بیشتری صورت گیرد.

آواربرداری ساختمان متروپل آبادان تا نجات آخرین فرد ادامه دارد

پیرحسین کولیوند در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع امدادرسانی به حادثه دیدگان از ریزش ساختمان متروپل آبادان ضمن تقدیر از مردم صبور خوزستان بابت همکاری با تیم‌های امدادرسان، اظهار کرد: آوار برداری و عملیات جست‌وجو و نجات با تمام قوا و به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.

وی افزود: نیروهای امدادی با به خطر انداختن جان خود تلاش می‌کنند امدادرسانی با کیفیت مطلوب صورت گیرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با اشاره به برخی دشواری‌های عملیات آواربرداری در این مأموریت سخت از جمله ناپایداری سازه‌ها و تجمع‌ها، تصریح کرد: در آواربرداری حتی وقتی به پیکر افراد دسترسی پیدا می‌کنیم نهایت کرامت لحاظ می‌شود.

آغاز حمایت روانی از بازماندگان سانحه متروپل

محمد گلفشان اظهار کرد: با توجه به وسعت حادثه تیم‌های «سحر» این سازمان در محل سانحه ساختمان متروپل مستقر شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو تیم تخصصی از اهواز در منطقه حضور دارد وظیفه این دو تیم فضاسازی مناسب برای حضور بازماندگان است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در خصوص استقرار خانواده بازماندگان گفت: با توجه به اینکه سازه‌های اطراف ساختمان متروپل ناپایدار است به خانواده بازماندگان در نزدیک‌ترین منطقه به آواربرداری چادر اسکان داده شده تا از دور شاهد آواربرداری باشند.

وی افزود: انجام مداخلات روانشناسی و مشاوره به خانواده بازماندگان از مهم‌ترین اقدامات تیم‌های سحر است.

گلفشان تصریح کرد: در حال حاضر دو تیم ۱۴ نفره (مجموعاً ۲۸ نفر) از اعضای تیم‌های سحر در منطقه و در کنار خانواده بازماندگان حضور دارند.

وی افزود: تیم‌های سحر استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه‌وبویراحمد جهت اعزام به استان خوزستان در حالت آماده‌باش قرار دارند تا در صورت نیاز به آبادان اعزام شوند.

۱۱۵ پزشک متخصص به آبادان اعزام شدند

سیدمحمد محمدی شامگاه چهارشنبه چهارم خردادماه اظهار کرد: در پی ریزش ساختمان متروپل ۱۱۵ پزشک فوق تخصص در رشته‌های جراحی، جراحی اعصاب، زنان و متخصصان طب اورژانس از شهرستان‌ها و استان‌های مجاور به آبادان اعزام شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ آمبولانس، چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو بالگرد آمبولانس در محل حادثه مستقر هستند تا مصدومان را به بیمارستان‌های شهید بهشتی، امام خمینی و تأمین اجتماعی منتقل کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: بیشتر مصدومان این حادثه از بیمارستان ترخیص شدند و تنها سه مصدوم همچنان بستری هستند که حال عمومی آنها توسط ویزیت پزشکان متخصص و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آبادان پایدار ارزیابی شده است.

محمدی تصریح کرد: دو مصدوم در بخش و یک مصدوم نیز پس از انجام عمل موفقیت‌آمیز جراحی در ICU هستند.

امام جمعه آبادان: برخورد جدی با عاملان حادثه ریزش ساختمان مطالبه مردم است

حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی امروز چهارشنبه _چهارم خردادماه_ در آئین تشییع شش نفر از جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل، با تسلیت به بازماندگان این حادثه اظهار کرد: این حادثه باعث حزن و اندوه مردم آبادان و بلکه کل کشور شد.

وی افزود: مردم باید با هم همدل باشند و به پیام‌های مسئولان توجه کرده و از تجمع در اطراف محل حادثه خودداری کنند تا در کار آواربرداری تسریع شود.

این گزارش حاکی است: پیکرهای پیمان بایندور و مهدی اسماعیلی از جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با حضور جمعی از مردم و مسئولان محلی در این شهر تشییع و خاکسپاری شد.

همچنین پیکر محمد کشفی برای تدفین به اصفهان، و پیکرهای مسیح صادقی، طارق قیم و امیر لفتو زاده برای تشییع به خرمشهر منتقل شد.

متروپل "پزشکی" نبود / «مطب» در مجتمع‌های اداری _تجاری قانونی است

رنجبرزاده معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی، با اشاره به فروریختن ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: دیروز ظهر متوجه ریزش ساختمان متروپل شدیم که به اتفاق تعدادی از افراد در محل حادثه حضور یافتیم و با همراهی مدیرعامل منطقه آزاد اروند و حضور استاندار خوزستان که در آنجا بودند، بازدید مفصلی از محل داشتیم و شاهد تلاش‌های امدادگران و تیم فنی و مهندسی، آتش‌نشانی و اورژانس بودیم که برای نجات مجروحان تلاش می‌کردند. آنچه که به عینه حتی برای فرد غیر تخصصی قابل ملاحظه بود، این بود که سازه با ارتفاع ۱۰ طبقه‌ای اصلاً سازگاری نداشت و ستون‌ها تحمل وزن را نداشتند. حال اینکه چطور مهندسین ناظر و کسانی که پروانه صادر کرده و در این ساختمان فعالیت داشتند، پذیرفتند که این ساختمان بر روی یک سازه ناپایدار و ضعیف قرار بگیرد، برای ما قابل تعجب بود. ما از بیمارستانی که مجروحان به آن منتقل شده بودند نیز بازدید کردیم و خدمات به مجروحان ارائه می‌شد.

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر "پزشکی - اداری" بودن ساختمان متروپل آبادان، گفت: این برج هنوز به صورت کامل بهره‌برداری نشده بود، اما تعدادی از واحدهای آن طبق گزارشات میدانی که شنیدیم، واگذار شده بود. البته در این برجی که فروریخته پزشکی مستقر یا فعال نبوده، اما در برج و ساختمان‌های بغل دستی آن مطب پزشکی و داروخانه فعال بوده است. در عین حال کاربری ساختمان هم "پزشکی- اداری" نبوده است، بلکه اداری- تجاری بوده است.

معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ما عنوانی به نام "پزشکی اداری" برای ساختمان‌ها نداریم، گفت: به طوری که یا ساختمان پزشکان داریم و برای ساختمان پزشکان باید مجوز صادر شود یا اینکه ساختمان با کاربری اداری و تجاری داریم و باید مجوز کاربری اداری – تجاری برای ساختمان صادر کنند. ساختمانی به نام پزشکی - اداری نداریم. البته اگر ساختمانی اداری باشد، پزشک هم می‌تواند در آنجا مستقر شود و این کار از نظر قانونی مشکلی ندارد.

وی درباره توجه وضعیت امینت ساختمانی و محیطی ساختمان‌هایی که قرار است کاربری پزشکی داشته باشند، گفت: می‌توان در این باره دستورالعملی صادر کرد. به طوری که به عنوان یک دستورالعمل کلی، سازمان نظام پزشکی می‌تواند اعلام کند که صدور هر گونه مجوزی تحت عنوان کلمه "پزشکی" برای هر پروژه ساختمانی باید با نظر نظام پزشکی استان‌ها باشد که آیا محل برای ساختمان پزشکان یا فعالیت مجتمع پزشکی مناسب است یا خیر؟. این ارزشمند است که ساز و کاری طراحی شود تا نظام پزشکی‌های استان‌ها اعلام نظر کنند که واحدی در جایی با عنوان مجتمع پزشکی مناسب است یا خیر؟. این اقدام برای آینده مؤثر است.

رنجبرزاده گفت: بنابراین اگر قرار است از کلمه "پزشکی" برای ساختمانی استفاده کنند، سازمان نظام پزشکی می‌تواند با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط سازوکاری را طراحی کنند که به صورت آئین‌نامه یا به صورت طرحی در مجلس مطرح شود و نظام پزشکی‌ها بتوانند درباره محیط و فضای ساختمان و ظرفیت ساختمان برای مجتمع پزشکی اعلام نظر داشته باشند. البته در این زمینه قانونی نداریم و می‌توانیم در قالب یک دستورالعمل اقدام کنیم. اگر قانون هم باشد که بهتر است.

وی تاکید کرد: طبق قانون، پزشکان می‌توانند در هر نقطه‌ای مطب داشته باشند، حتی در مجتمع‌های مسکونی؛ مشروط به اینکه مجتمع مسکونی اعتراض نکنند. در صورت رضایت ساکنین، در یک مجتمع کاملاً مسکونی، یک مطب پزشکی می‌تواند وجود داشته باشد.

رنجبرزاده گفت: پیشنهادم این است که هر پروژه‌ای که می‌خواهد عنوان "پزشکی" بگیرد، بهتر است که با همفکری نظام پزشکی‌های استان‌ها مجوزش صادر شود. به این معنا که کسی از عنوان "پزشکی" برای ساختمانی استفاده نکند، مگر اینکه مورد توافق سازمان‌ها از جمله نظام پزشکی‌ها از نظر ظرفیت محیط، ایمنی ساختمان و … قرار گیرد.

وی ضمن تشکر از نظام پزشکی استان خوزستان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان استان به دلیل همکاری‌های خوبی که داشتند، گفت: در عین حال ما به همراه گروه جهادی پزشکی همچنان در خوزستان حضور داریم. به دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم اعلام کردیم که تیم پزشکی سازمان نظام پزشکی، کاملاً آماده همکاری بوده و جراحان ما در صورت ضرورت آماده ارائه خدمت به مجروحان هستند. تیم تقریباً یک حالت آماده‌باش داشت که خوشبختانه تیم پزشکی آبادان کارها را به خوبی پیش برده بودند. همچنان هم آمادگی ارائه کمک‌های پزشکی را داریم.

وزیر کشور: تعداد جانباختگان حادثه آبادان به ۱۴ نفر رسید

احمد وحیدی سه‌شنبه در آخرین گفت‌وگو در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل افزود: گروه‌های امدادرسان از ابتدای وقوع حادثه، عملیات امداد رسانی را برای نجات افراد گرفتار زیر آوار آغاز کردند.

وی اظهار کرد: عملیات آواربرداری با توجه به حساسیت سازه با دقت خاص در حال انجام است ولی متأسفانه سازه‌های باقی مانده بسیار لرزان هستند که احتمال ریزش آن‌ها وجود دارد.

وزیر کشور تصریح کرد: گروه‌های امدادی ناچارند با دقت و حساسیت خاص فرآیند آواربرداری را انجام دهند؛ لذا این مهم نیاز به زمان دارد.

وی افزود: امروز چهار نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند که متأسفانه هر چهار نفر جان خود را از دست داده بودند.

وحیدی گفت: اکنون نیروهای امدادی در تلاش برای نفوذ به زیرزمین ساختمان هستند زیرا امکان دارد برخی شهروندان هنوز در زیر آوار باقی مانده باشند.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی در تلاش هستند نفرات باقی مانده در زیر آوار را که شرایط نامعلومی دارند، خارج کنند.

وزیر کشور تعداد جانباختگان در این حادثه را ۱۴ نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون ۳۲ نفری که از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند به بیمارستان منتقل شدند.

وحیدی با اشاره به ترخیص ۲۹ شهروند آبادانی زیر آوار مانده از بیمارستان گفت: سه نفر از این افراد برای مراقبت‌های بیشتر در بیمارستان بستری هستند.

مصدومیت ۳ امدادگر در ریزش بخشی از ساختمان متروپل

وحید شعبانی با اشاره به تداوم عملیات آواربرداری در ساختمان ریزش کرده متروپل آبادان، اظهار کرد: شرایط سازه ناپایدار است و هر آن احتمال ریزش بخشی از آن وجود دارد.

وی افزود: در این گونه عملیات با توجه خطرات ناشی از آواربرداری، امدادگران نیز در معرض خطر هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: در عملیات امداد و نجات حادثه ساختمان متروپل آبادان نیز ظهر امروز (چهارم خردادماه) بخشی از سازه فرو ریخت و سه نفر از عوامل امدادی مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

یکی از محبوس‌شدگان از زیرآوار متروپل زنده بیرون آمد

پیرحسین کولیوند که در آبادان حضور دارد، با تأیید خبر زنده بودن یکی از محبوس‌شدگان در زیر آوار، اظهار کرد: با تلاش عوامل امدادی جمعیت هلال احمر و سایر دستگاه‌های امدادی، دقایقی پیش یک نفر از محبوس شدگان حادثه ریزش آوار ساختمان متروپل زنده از زیر آوار خارج شد.

وی افزود: اقدامات درمانی بر روی این فرد در حال انجام است و امیدواریم افراد دیگری نیز زنده از زیر آوار این ساختمان خارج شوند.

سپاه تا آخرین لحظه برای مدیریت صحنه در کنار مردم آبادان است

سرهنگ شاپور احمدی در خصوص آخرین اقدامات سپاه در حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، اظهار کرد: با شنیدن خبر حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان بلافاصله نیروهای بسیج و کارکنان سپاه گردان بیت‌المقدس به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: ما در کنار نیروی انتظامی نسبت به تأمین امنیت اقدام کردیم و در بحث آواربرداری و کمک‌رسانی و امداد نجات مصدومان حادثه نیز نیروهای بسیج و سپاه وارد عمل شدند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان افزود: سپاه در بحث تأمین ماشین آلات سنگین و نیروهای تخصصی اعم از برشکار و جوشکار نیز کمک‌های شایانی کرده است.

وی گفت: تلاش ما را دوچندان خواهیم کرد و تا آخرین لحظه آواربرداری و امدادرسانی در کنار نیروهای امدادی و خدماتی خواهیم ماند تا این مأموریت مردمی و تسریع یابد.

حبس ۵۰ نفر در زیر آوار / تعداد مصدومان حادثه متروپل آبادان به ۳۳ نفر رسید

مجتبی خالدی با تشریح آخرین وضعیت مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: تاکنون ۳۳ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند. همچنین طبق مشاهدات عینی همچنان ۵۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند که تلاش برای نجات آن‌ها ادامه دارد.

وی افزود: ۵۰ دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه مستقر هستند و یک فروند بالگرد نیز در فرودگاه آبادان برای اعزام فوری مصدومان مستقر است.

سخنگوی اورژانس کشور بابیان اینکه با توجه به مهیا بودن امکانات لازم پزشکی در آبادان تاکنون مصدومی به مرکز استان اعزام نشده است، تصریح کرد: با دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همه امکانات برای خدمات‌رسانی به مصدوم فراهم‌شده و یک هواپیما در تهران برای انتقال بیماران در صورت نیاز آماده است.

وی با اشاره به تخریب بخش دیگری از ساختمان متروپل گفت: نیروهای امدادی در محل رج متروپل آبادان در حال آواربرداری هستند و شهروندان از حضور در محل و منطقه به دلیل خطرات احتمالی خودداری کنند. به دلیل تخریب بخشی از ساختمان متروپل و سست بودن ستون‌های آن احتمال ریزش بخشی دیگر از این ساختمان وجود دارد.

خالدی با اشاره به اینکه شهروندان از حضور در محل حادثه اجتناب کنند، اظهار کرد: حضور شهروندان آبادانی در محل باعث تجمع و مانع از امدادرسانی خواهد شد. آواربرداری از ساختمان متروپل به‌سرعت در حال انجام است.

یک روز عزای عمومی در آبادان و خرمشهر اعلام شد

حجت‌الاسلام سیدمحمد عبدالنبی موسوی‌فرد در پیامی ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه ریزش مجتمع متروپل آبادان، روز چهارشنبه «چهارم خرداد ۱۴۰۱» را در آبادان و خرمشهر عزای عمومی اعلام کرد.

وی در پیامی رخداد غم‌بار ریزش ساختمان متروپل آبادان را که باعث فوت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد، به خانواده‌های مصیبت دیده تسلیت گفت و برای مصدومان حادثه نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد در این پیام، پیگیری سریع و بدون ملاحظه عوامل این حادثه را از سوی مسئولان ذیربط ضروری خواند و تاکید کرد: شناسایی موارد مشابه چه در استان و چه در سایر نقاط کشور برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ، مطالبه عمومی است که امید می‌رود به فراموشی سپرده نشود.

هویت جسد مالک ساختمان مترو پل تأیید شد / شهرداران فعلی و سابق آبادان بازداشت شدند

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفان و مسببان حادثه از سوی مرجع قضائی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند.

وی گفت: با توجه به کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج مترو پل و یکی از متهمان اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی برای تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که درنهایت هویت وی مورد تأیید قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان تصریح کرد: تا این لحظه ۱۰ نفر از عوامل اصلی دخیل بروز حادثه ساختمان تجاری متروپل همچنین شهرداران فعلی و سابق آبادان که در اجرای پروژه نیز دخیل بودند دستگیر شدند.

کمبود امکانات و تجهیزات نداریم

به گزارش ایمنا، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان امروز سه‌شنبه سوم خردادماه در جمع خبرنگاران پیرامون چگونگی فرایند مجوزگیری ساخت متروپل آبادان، اظهار کرد: مجوز احداث این ساختمان قبل از سال ۹۸ برای شش طبقه صادر شده که بعداً سه و دو طبقه به آن اضافه شده است.

وی افزود: با کسانی که در صدور مجوز و ساخت این ساختمان دست داشتند برخورد خواهد شد، تاکنون چند نفر از آن‌ها نیز بازداشت شده‌اند.

خلیلیان تصریح کرد: امکانات و تجهیزات امدادی به اندازه کافی از استان‌های خوزستان و تهران به آبادان ارسال شده و کمبود تجهیزاتی و امدادی در این رابطه وجود ندارد.

استاندار خوزستان گفت: نیمی از ساختمان متروپل تخریب شده است و در طبقات باقی مانده آسیب جدی مشاهده نشده و کار آواربرداری در حال انجام است.

احتمال ریزش قسمت دیگری از ساختمان متروپل آبادان / شهروندان از محل حادثه فاصله گیرند

پیرحسین کولیوند با اشاره به اینکه احتمال ریزش قسمت دیگری از ساختمان متروپل وجود دارد، از شهروندان درخواست کرد تا از محل حادثه فاصله گرفته تا در صورت وقوع حادثه ثانویه، آسیبی به شهروندان وارد نشود.

وی افزود: با توجه به احتمال بالای خطر در اطراف محل سانحه و احتمال ریزش قسمت دیگری از ساختمان متروپل، در همین راستا ایمن سازی محیط آغاز شده است تا به سایرین آسیب وارد نشود.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: محیط پیرامونی ساختمان متروپل بسیار خطرناک است و شهروندان باید هر چه سریع‌تر محل را ترک کرده و حتی در ساختمان‌های خیابان امیری نیز حاضر نشوند تا میزان آسیب دیدگان حادثه افزایش پیدا نکند و امدادرسانی امدادگران هلال احمر به گرفتار شدگان احتمالی در زیرزمین ساختمان متروپل بدون مشکل صورت گیرد.

وزیر کشور: نمی‌توان گفت آواربرداری متروپل کی تمام شود

احمد وحیدی با اشاره به وضعیت فعلی امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه متروپل، اظهار کرد: این واقعه تلخ را به مردم شریف آبادان به ویژه خانواده درگذشتگان تسلیت عرض می‌کنیم. بلافاصله پس از وقوع حادثه، همه مسئولان استانی و محلی ظرفیت خود را جمع کردند تا بتوانند این واقعه را مهار کنند.

وی ادامه داد: در وهله اول نجات دادن افراد زیر آوار مهم بود که تعداد قابل توجهی از هم‌وطنان نجات پیدا کردند اما آواربرداری همچنان ادامه دارد. از روز گذشته همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، فرمانداری، هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، نیروهای انتظامی و نظامی و ظرفیت پالایشگاه آبادان فعال بوده‌اند.

وزیر کشور گفت: مشکلی وجود دارد و آن هم سازه ناپایداری است که در کنار سازه فروریخته است و این، کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند و باید با احتیاط کامل حرکت کرد زیرا هر لحظه ممکن است این سازه ناپایدار فرو بریزد و به این دلیل، کار حساسیت و ریسک‌پذیری بالایی دارد و باید کاملاً دقت شود.

وی ضمن درخواست از مردم آبادان برای دور ماندن از محل حادثه، اظهار کرد: از همه مردم عزیز آبادان که صبوری می‌کنند درخواست می‌کنیم در این محل حضور پیدا نکنند زیرا منطقه خطرناکی است و حضور آن‌ها کار را برای مجریان سخت می‌کند بنابراین باید خارج از منطقه باقی بمانند.

وحیدی گفت: به دلیل حساسیت موجود و سازه ناپایدار، طبیعتاً کار باید با دقت پیش برود. دقیقاً نمی‌توان گفت آواربرداری متروپل کی تمام شود اما همه تلاش بر این است که هرچه زودتر بتوانیم عزیزانی را که احتمالاً در برخی طبقات محبوس شده‌اند، پیدا کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: تاکنون ۱۰ نفر از شهروندان در حادثه متروپل جان باخته‌اند و ۳۲ نفر نیز زخمی شده‌اند که وضع مساعدی دارند. امیدواریم که با تلاشی که صوت می‌گیرد بتوانیم با سرعت‌بخشی بیشتر به آواربرداری، کار را سریع‌تر انجام دهیم.

وحیدی در پایان با اشاره به وضعیت امکانات گفت: خوشبختانه کمبودی نداریم و امکانات به اندازه کافی در منطقه وجود دارد اما با توجه به محدودیت محیطی و وجود سازه‌ها، روند کار را باید با حساسیت دنبال کرد.

مجوز متروپل را چه کسی صادر کرد؟

بعد از فروریختن مجتمع تجاری - اداری متروپل و آوار شدن آن بر سر مردم، خبرهایی درباره تخلفاتی که در روند ساخت این دو ساختمان رخ داده، منتشر شد. سازمان نظام مهندسی می‌گوید هشدارهای لازم را داده بود و شورای شهر هم می‌گوید این ساختمان پایان‌کار نداشته و مشخص نیست چه کسی مجوز افتتاح آن را صادر کرده است. در کنار همه این موارد، یکی از فعالان رسانه‌ای خوزستان نیز یک سال پیش از این حادثه اعلام کرده بود که این ساختمان به افتتاح نمی‌رسد؛ هشداری که شنیده نشد و به وقوع پیوست و دوم خرداد ۱۴۰۱ روز عزای عمومی آبادان شد.

استقرار تیم ویژه بازرسی برای بررسی ابعاد مختلف ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان

خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در همان ساعات اولیه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان به بازرس کل ویژه استان خوزستان، مأموریت داد با حضور در صحنه و نظارت بر نحوه امدادرسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان، ابعاد مختلف حادثه را از حیث ایمنی ساختمان، رعایت اصول شهرسازی و معماری و صدور مجوزهای ساخت و ساز بررسی و نسبت به معرفی متخلفین احتمالی به مراجع قضائی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد که متعاقب این دستور تیم ویژه‌ای در آبادان مستقر شدند.

محمد آقاجری بازرس کل ویژه استان خوزستان اظهار کرد: متعاقب دستور ریاست سازمان بازرسی کل کشور در خصوص استقرار هیئت‌های بازرسی و نظارت مستقیم بر نحوه امدادرسانی و آوار برداری، از همان لحظات اولیه تیم‌های ویژه‌ای از بازرسی استان خوزستان در محل مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های بازرسی به صورت میدانی بر فعالیت دستگاه‌های مختلف در امدادرسانی و آواربرداری نظارت می‌کنند، گفت: متأسفانه بخش دیگری از ساختمان که فرو نریخته نیز از پایداری لازم برخوردار نیست به همین دلیل آواربرداری از محل باید با ایمنی کامل صورت گیرد.

آقاجری با بیان اینکه تیم ویژه بازرسی برای بررسی موضوع و مشخص کردن عاملان این حادثه در فرمانداری آبادان مستقر شده‌اند، ادامه داد: با توجه به وظیفه قانونی سازمان بازرسی و دستور ویژه ریاست سازمان، تیم ویژه‌ای نحوه ساخت و رعایت نظامات مهندسی و ضوابط شهرسازی را بررسی خواهد کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلفی موضوع به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام شود.

بازرس ویژه استان خوزستان با اشاره به حضور در جلسه شورای تأمین و ستاد مدیریت بحران، گفت: علاوه بر این، نحوه صدور مجوز و همچنین نظارت بر ساخت این پروژه نیز بررسی خواهد شد و چنانچه افرادی در این رابطه سهل‌انگاری کرده باشند به دستگاه قضائی یا دیگر مراجع معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه چنین حوادثی در استان خوزستان قابل‌قبول نیست و باید مقصران انسانی این حوادث مشخص شوند، بیان کرد: بررسی عملکرد تمام دستگاه‌های مرتبط با حادثه، تا مشخص شدن علل این حادثه نیز موضوع دیگری است که در دستور کار است.

آقاجری تاکید کرد: با افراد و دستگاه‌هایی که در راستای نظارت بر رعایت استانداردها و مقررات ملی مسکن و ضوابط شهرسازی تکلیف داشته؛ اما سهل‌انگاری کرده و به وظایف ذاتی خود عمل نکرده‌اند برخورد قانونی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه امدادرسانی به مصدومان این حادثه نیز بیان کرد: بازرسی ویژه استان خوزستان بر نحوه درمان و ارائه خدمات بیمارستانی به مصدومان این حادثه نیز نظارت دارد تا روند درمان مصدومان به صورت مطلوب پیگیری شود.

بازرس ویژه استان خوزستان با اشاره به بازدید از بیمارستان شهید بهشتی آبادان و عیادت از مصدومان سانحه، گفت: به همراه معاون دانشگاه علوم پزشکی خوزستان از مصدومان بستری در این بیمارستان عیادات و در جریان فرآیند درمانی آنها قرار گرفتیم و نحوه خدمات‌رسانی به بیماران به خوبی در حال انجام است. به گفته وی تمام روند درمان مصدومان این حادثه رایگان است.

بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در خیابان امیری آبادان، ظهر دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ فرو ریخت.

با جدیت پیگیر حادثه متروپل آبادان هستیم / با مسببان حادثه باید برخورد شود

جلیل مختار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص وضعیت حادثه متروپل آبادان، اظهار کرد: همه امکانات موجود از طریق شهرداری تهران، اصفهان، شیراز و آبادان با مدیریت آتش‌نشانی تهران به کار گرفته شده و رسیدگی به وضعیت حادثه در حال انجام است.

وی افزود: موضوع این حادثه امروز در صحن علنی مجلس مطرح شد، با جدیت پیگیر این ابعاد این حادثه هستیم. با مسببان حادثه باید برخورد شود. سازمان نظام مهندسی، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور باید پاسخگو باشند که چرا نظارت کامل بر این ساختمان انجام نداده‌اند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز آمار دقیقی از تلفات حادثه اعلام نشده و آنچه از رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود معتبر است. همه دستگاه‌های مسئول پای کار آمده‌اند.

تعداد جانباختگان ریزش «متروپل» تاکنون ۱۰ نفر است

مهدی ولی‌پور درباره اعلام کشف جسد یازدهمین نفر درپی حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، اظهار کرد: امدادگران از همان دقایق نخست ریزش ساختمان تا کنون در حال فعالیت هستند و تا به این لحظه آمار کشته‌شدگان همان ۱۰ نفر است و اینکه جسد نفر یازدهم کشف شده یا فرد دیگری فوت شده باشد تا به این لحظه تأیید نمی‌شود.

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: از میان ۱۰ جانباخته، اجساد ۹ تن از زیر آوار خارج شد که جسد نفر نهم دقایقی پیش از زیر آوار بیرون آورده و از ساختمان خارج شد. جسد یک تن نیز شناسایی شده اما هنوز از زیر آوار خارج نشده و اقدامات برای خارج کردن آن ادامه دارد.

کمیسیون عمران به‌طورجدی پیگیر حادثه متروپل آبادان است

رحمت‌الله فیروزی نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کمیسیون عمران هنوز درخصوص بررسی وضعیت حادثه متروپل آبادان جلسه‌ای تشکیل نداده است؛ اما قطعاً امروز جلسه‌ای تشکیل خواهد شد و کارشناسان به آبادان اعزام می‌شوند.

وی افزود: وضعیت این ساختمان، سوابق موضوع، گزارش عملیات عمرانی در ساخت این ساختمان و مصالحی که در آن به کار رفته، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ارزیابی‌های لازم برای یافتن مشکلاتی که منجربه بروز این حادثه شده است انجام می‌شود.

نماینده نطنز در مجلس با بیان اینکه کمیسیون عمران به‌طورجدی پیگیر موضوع حادثه متروپل آبادان است، گفت: حتماً کارشناسان مربوطه برای بررسی وضعیت این ساختمان اعزام خواهند شد تا ابعاد حادثه و دلایل آن بررسی شود.

فیروزی اضافه کرد: کمیسیون پس از بررسی و تحقیق، تخلفات مسئولان را احراز می‌کند و به مراجع قضائی ارجاع می‌دهد.

مالک و پیمانکار اصلی ساختمان مترو پل جان خود را از دست داد

صادق جعفری چگنی در مورد جزئیات ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری _تجاری مترو پل آبادان، اظهار کرد: بازداشت‌شدگان این حادثه ۱۰ نفر شامل شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران این پروژه هستند و در جهت برخورد با سایر متخلفان، دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادرشده است.

وی افزود: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی نیز صادرشده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان با بیان اینکه همه اجساد برای تعیین هویت، به پزشکی قانونی منتقل شده‌اند، تصریح کرد: با دستور دادستان کل کشور مبنی بر نظارت مستقیم بر موضوع، بلافاصله در محل حاضر و اکنون به همراه دادستان شهرستان آبادان در محل حاضر هستیم. عملیات آواربرداری از ساختمان ادامه دارد و امنیت عمومی جهت حفاظت از اموال مردم در محل و فروشگاه‌های اطراف تأمین‌شده است.

حضور آتش‌نشانان تهران در متروپل

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران که همراه با ۵۰ آتش‌نشان و تجهیزات امدادی به آبادان سفر کرده از ورود اولین گروه از آتش‌نشانان به محل حادثه خبر داد و اظهار کرد: گروه ارزیاب آتش‌نشانی به محض حضور در محل اقدامات خود را در هماهنگی با ستاد بحران حادثه ریزش ساختمان متروپل آغاز کرد. تا دقایقی دیگر تجهیزات و امکانات سنگین آتش‌نشانی نیز به محل می‌رسد و عملیات آغاز خواهد شد.

ملکی با بیان اینکه تا هر زمانی که لازم باشد، عملیات آتش‌نشانی در این محل ادامه خواهد داشت، درباره اینکه آتش‌نشانان در آبادان چه‌کاری انجام خواهند داد، اظهار کرد: اقدامات تیم اعزامی از سوی آتش‌نشانی تهران بر اساس دستورات فرمانده میدان خواهد بود.

دومین جلسه ستاد امداد و نجات حادثه متروپل آبادان تشکیل شد

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، دومین جلسه ستاد امداد و نجات حادثه متروپل آبادان امروز سه‌شنبه سوم خردادماه با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر و استاندار خوزستان تشکیل شد.

حضور وزیر کشور و معاون رئیس جمهور در محل حادثه "متروپل" / تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران

وزیر کشور و معاون اقتصادی رئیس جمهور برای بررسی حادثه ساختمان مترو پل وارد آبادان شدند.

احمد وحیدی وزیر کشور بامداد سه‌شنبه جهت بررسی آخرین وضعیت حادثه ساختمان متروپل آبادان به این شهر سفر کرد.

در این سفر محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، صادق خلیلیان استاندار خوزستان و وحیدی نژاد مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری کشور، وزیر کشور را همراهی می‌کنند. همچنین امشب نیز جلسه اضطراری مدیریت بحران با حضور وحیدی وزیر کشور برگزار شد.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به مصدومان حادثه متروپل

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خواستار آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های خوزستان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان شد.

وی تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان در بیمارستان‌های این شهرستان و در صورت نیاز در مراکز درمانی اهواز انجام گیرد.

در این تماس تلفنی همچنین دکتر محمدحسین سرمست رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر درمان برای ارائه خدمات به مصدومان این حادثه، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اورژانس و رسیدگی‌های درمانی به حادثه دیدگان، به وزیر بهداشت ارائه کرد.

تاکید قالیباف بر رسیدگی فوری به مصدومان متروپل

وی افزود: تسریع در شناسایی و مجازات عاملان و آمران این جنایات خواسته آحاد ملت ایران است و دستگاه‌های مرتبط در این خصوص اقدامات لازم را به انجام خواهند رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان گفت: اینجانب جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه دلخراش ریزش ساختمان در شهر آبادان را به مردم شجاع و شریف آبادان و خانواده‌های ایشان تسلیت می‌گویم و برای مصدومان این حادثه شفای عاجل و کامل از خداوند متعال مسالت دارم.

قالیباف با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مربوطه باید در سریع‌ترین زمان ضمن رسیدگی فوری به مصدومان بررسی دقیق علل وقوع این حادثه را در دستور کار قرار دهند، خاطرنشان کرد: باید با تمامی مرتبطان و مسببین این حادثه دلخراش در هر سطحی برخورد قاطع و سریع صورت گیرد. همچنین ضروری است کمیسیون عمران مجلس موضوع را با کمک نمایندگان آبادان بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

وی ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز حماسه تاریخی عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر، یادآور شد: جوانانی از جنس شجاعت و غیرت از جان شیرین خود گذشتند تا در تاریخ ثبت شود که هیچ قدرتی توان ایستادگی در برابر اراده پولادین ملت سرافراز ایران اسلامی را ندارد و به فضل خدا هیچ بن‌بستی مانع فتح خرمشهرهای پیش روی این ملت نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آزادسازی خرمشهر بار دیگر به ما ثابت کرد که اگر خداباوری و مردم باوری با یکدیگر جمع شوند موفقیت حتمی است. سنت‌های الهی به دست خود مردم محاصره‌ها را می‌شکند و مؤمنان را بر کافران پیروز می‌گرداند.

قالیباف اظهار کرد: آزادسازی خرمشهر نشان داد که چگونه با عزل بنی صدر و برداشته شدن سد مشارکت مردم در عملیات‌ها و باور به امدادهای الهی کاری که در محاسبات مادی ناممکن محسوب می‌شد، ممکن شد و دشمنان تا دندان مسلح و مورد حمایت قدرت‌های جهانی از اراده و باور رزمندگان مؤمن شکست خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر صرفاً یک حادثه تاریخی نبود، بیان کرد: خرمشهر برای تمام انقلابیون یک درس بود که اگر مردم به میدان بیایند و کار را به دست بگیرند و به سنت‌های الهی تکیه کنند، مشکلات حل خواهد شد. اگر روزی محاصره خرمشهر به یاری خدا و دست جوانان موقعیت شناس، فداکار و آگاه این مرز و بوم شکست، امروز نیز باید اقتصاد و معیشت مردم را از محاصره بروکراسی اداری کهنه و بی رمق، رانت بازی و انحصار، حلقه‌های بسته تصمیم‌گیری، عدم شفافیت سازوکارها، دلالی‌های سازمان یافته و امضاهای طلایی آزاد کنیم و در مسیر نیز همچون آزادسازی خرمشهر باید راه را برای نقش آفرینی جوانان مؤمن، آگاه، موقعیت شناس و با استعداد باز کرد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در این دوره تمام تلاش خود را به کار بسته است تا رانت بازی در صدور مجوزهای کسب و کار را تعطیل کند، صنایع انحصارگرا را متحول سازد، شفافیت را از خود آغاز کند و به سایر دستگاه‌ها تسری دهد و ریل گذاری لازم برای جهش تولید دانش بنیان و تحول نظام بانکی را رقم بزند تا ریل گذاری لازم برای تحول نظام اقتصادی کشور عملیاتی شود.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر نیز تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در چارچوب وظایف مجلس کمک کنیم تا خرمشهر اقتصاد از محاصره مشکلات ان‌شاءالله آزاد شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان: قطعاً با مسببان حادثه "متروپل" برخورد می‌کنیم

عبدالله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: تا روشن شدن موضوع، حادثه "متروپل" را پیگیری خواهیم کرد و قطعاً با کوتاهی‌های صورت گرفته از هر ناحیه‌ای چه مهندسی و فنی، چه شهرداری و چه دیگر نهادها، قطعاً برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: متأسفانه این اتفاق تلخ رخ داد و منجر به فوت و مصدوم شدن چند هم‌استانی شد. علل حادثه در دست بررسی است و امروز نیز مجمع نمایندگان استان خوزستان بیانیه‌ای به منظور ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان صادر کرد و همچنین از مسئولان کشور و استان خواستیم که هر چه سریع‌تر به آبادان رسیدگی کنند و کمک کنند تا افرادی که زیر آوار مانده‌اند، سریع‌تر خارج شوند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: از مراجع ذیصلاح خواسته‌ایم که به موضوع رسیدگی کنند و برخورد قاطعی با مسببان صورت گیرد. تا روشن شدن موضوع، حادثه "متروپل" را پیگیری خواهیم کرد و قطعاً با کوتاهی‌های صورت گرفته از هر ناحیه‌ای چه مهندسی و فنی، چه شهرداری و چه دیگر نهادها، قطعاً برخورد خواهیم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: جزئیات بیشتر و علل حادثه هنوز برای ما روشن نیست و باید بررسی بیشتری صورت گیرد. اطلاعات متفاوت و متناقضی از فوت‌شدگان و مصدومان حادثه به گوش می‌رسد. در صورت روشن شدن ابعاد حادثه، قطعاً بیشتر توضیح خواهیم داد.

اعزام تیم امدادرسانی آتش‌نشانی اصفهان به آبادان

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: در پی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در شهر آبادان و کمک برای نجات افراد محبوس، یک تیم ۱۰ نفره امدادی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به‌همراه خودروی سنگین نجات مجهز به جرثقیل ۱۰ تنی و دو خودروی امدادی و تجهیزات نجات، صبح امروز به منطقه اعزام شد.

وی افزود: استان اصفهان در امدادرسانی به ساختمان پلاسکو تهران هم مشارکت داشت و در یک هفته، گروه امدادی استان یا تجهیزات همراه تیم‌های امدادی بود.

مقصر حادثه آبادان باید تاوان پس دهد

فرشید پورحاجت، رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان، اظهار کرد: پروژه متروپل آبادان بسیار بزرگ بود که قطعاً یک تیم متخصص و مهندسان مشاور در آن دخیل بوده‌اند. این‌طور نیست که بگوییم بدون هیچ‌گونه الزامات فنی احداث شده است. اگر غیر از این باشد دستگاه‌های نظارتی مثل شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان باید پاسخگو باشند.

وی افزود: باید ببینیم آیا ضوابط و مقررات فنی و مهندسی در پروژه متروپل رعایت شده یا خیر. به نظر من این الزامات رعایت شده اما شاید در جزئیات دچار ایراداتی بوده که باید بررسی شود. فعلاً زود است که در این خصوص قضاوت کنیم و باید منتظر گزارش بررسی علت حادثه بمانیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان تاکید کرد: پروژه به قدری بزرگ بوده که اجرای آن کار یک شخص نیست و از طرف دیگر حتماً توسط شرکت‌های دارای تخصص انجام شده است.

وی با بیان این‌که ابایی از معرفی مقصر حادثه متروپل آبادان نداریم گفت: هر کس اعم از سازنده، نظام مهندسی، شهرداری و غیره مقصر بوده باید تاوان بدهد. نمی‌شود به همین سادگی از این مسئله گذشت. اتفاق بسیار دردناکی رخ داده و کسانی که قصوری در آن داشتند پاسخگوی تبعات آن باشند.

پورحاجت تصریح کرد: در خصوص بررسی علت حادثه باید دستگاه‌های متولی شامل شهرداری، نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان اظهارنظر کنند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان خوزستان گفت: در خصوص فروریزش ساختمان متروپل عنوان می‌شود از ماه‌ها قبل درباره وقوع چنین حادثه‌ای پیش‌بینی صورت گرفته که باید مشخص شود به چه علت به گزارش‌ها بی‌توجهی شده یا تمهیدات ایمنی رعایت نشده است.

ناظر ساختمان "متروپل" یک ماه پیش اخطاریه داده بود

کوروش خواجوی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد.

وی افزود: متأسفانه سازمان‌های نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی را دارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: اکنون هدف و تمرکز کار بر امداد و نجات است و در حال تلاش هستیم تا مشاوره‌های فنی برای کمک به عوامل امداد و نجات ارائه دهیم.

خواجوی اظهار کرد: در فرصت مناسب باید همه اشکالات سیستمی در این زمینه بررسی شود. از نظر ساختاری وظیفه مهندس ناظر و مجموعه نظام مهندسی اعلام اشکالات فنی است و ما مسئول توقف پروژه نیستیم.

وی تصریح کرد: حتماً پروژه‌های دیگری نیز داریم که از سوی ناظران و سازمان نظام مهندسی نامه‌های متعددی در خصوص این پروژه‌ها نوشته شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تذکر فنی جدی به شهرداری‌های خوزستان اعلام شده است که این آمار یعنی ۵ هزار ساختمان.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: البته قسمت عمده‌ای از این تذکرات منجر به توقف پروژه می‌شود و در اکثر موارد شهرداری‌ها در این زمینه اقدام می‌کنند اما موارد استثنایی نیز وجود دارد که حتی وقتی شهرداری هم در خصوص توقف پروژه اقدام می‌کند، مالک در اطراف پروژه حصار می‌کشد و به صورت نامحسوس به کار خود ادامه می‌دهد که آمار دقیقی از این بخش نداریم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: زمانی که بعد از ارسال نامه درخواست توقف، متوجه می‌شویم که اجرای پروژه ادامه دارد مجدداً نامه‌نگاری انجام می‌شود. در مجموع برای درمان اصلی این مساله، همه سرمایه‌گذاران و مالکان صنعت ساختمان باید بپذیرند این بررسی‌ها، گزارش‌های فنی و ایرادات مهندسان کار، صوری نیست و برای پیشگیری از چنین حوادثی و صیانت از جان هموطنان، ضرورت دارد.

بی‌توجهی شهرداری آبادان به گزارش مهندسان ناظر

از سوی دیگر حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی کل کشور بی‌توجهی شهرداری آبادان به گزارش مهندسان ناظر را دلیل اصلی وقوع این حادثه بیان کرد و گفت: شهرداری آبادان به گزارش‌های سازمان نظام‌مهندسی درباره وضعیت ساخت‌وساز این طرح توجه نکرد.

به گفته‌های او براساس گزارش مقدماتی و اطلاعات فعلی که نیاز به تکمیل دارد، ساختمان متروپل در سال ۹۶ پروانه ساخت را دریافت کرده است، اما طراحی ساختمان توسط سازمان نظام‌مهندسی انجام نشده است که پس‌از اینکه دفتر نمایندگی سازمان نظام‌مهندسی در آبادان متوجه ساخت این برج شد به موضوع ورود کرد و پیمانکار مجبور شد تا مهندس ناظر را انتخاب کند.

حضور تیم ویژه بازرسی در محل حادثه آبادان

محمد آقاجری بازرس کل ویژه استان خوزستان گفت: تیم ویژه بازرسی از ساعات اولیه حادثه ساختمان متروپل آبادان در این شهرستان مستقر شدند. این تیم بازرسی عملکرد تمام دستگاه‌های مرتبط با حادثه را بررسی و تا مشخص شدن علل این حادثه در این شهر خواهد ماند.

وی با بیان اینکه چنین حوادثی در استان قابل قبول نیست و باید مقصران انسانی این حوادث مشخص شوند، گفت: بازرسی، با تمام افراد و دستگاه‌هایی که وظیفه نظارت بر رعایت استانداردها و مقررات ملی مسکن و ضوابط شهرسازی داشته با این حال سهل‌انگاری کرده و به وظایف ذاتی خود عمل نکرده‌اند، برخورد قانونی خواهد کرد.

بازرس کل ویژه استان خوزستان گفت: در تصاویر به وضوح روشن است که جوشکاری‌ها بسیار ضعیف در حد خال جوش و صفحات اتصال عملاً با خط جوش‌های ضعیف به اسکلت متصل شده‌اند. همانگونه که در تصاویر کاملاً روشن است. در ضمن بنا به گفته خبرنگاران تخریب یکسره ادامه داشته که نشان از تخریب پیوسته و دنباله دار به دلیل شکست اتصالات می‌تواند باشد.

تعداد زیاد محبوس شدگان زیر آوار

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور اورژانس کشور اظهار کرد: ۲۸ مصدوم در بیمارستان‌های منطقه بستری هستند و برای پوشش امدادی و انتقال به موقع مصدومان بیشتر و احتمالی نیز تیم‌های امدادی از اهواز به محل حادثه در آبادان در حال اعزام هستند. به گفته مسئولان مربوط جست و جو برای آوار برداری و نجات سایر افراد زیر آوار مانده ادامه داشته و احتمال افزایش این آمار نیز بسیار وجود دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی که در سفر عمان به سر می‌برد، به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه‌های امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی تهران برای امداد به آسیب‌دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.

نجات ۳۲ نفر از گرفتار شدگان در زیر آوار

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وسعت حادثه در آبادان، اعلام کرد: تعداد تیم‌ها و نیروهای امدادی-عملیاتی برای رهاسازی و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان افزایش یافته و بر این اساس ۱۷ تیم امدادی و واکنش سریع از شهرهای آبادان، اهواز، دشت آزادگان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر برای انجام عملیات تخلیه و ایمن سازی محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی از اعزام چهار تیم امدادی، تیم‌های آنست (سگ‌های زنده‌یاب)، بالگرد و تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر، چندین دستگاه آمبولانس و استقرار یک دستگاه خودروی ارتباطات رادیویی در محل حادثه خبر داد و گفت: یک بالگرد، هفت خودروی ست نجات، تیم‌های واکنش سریع و ۵ تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی اعزام شدند و تا این لحظه هم گزارش قطعی مصدوم شدن ۲۷ نفر و پنج فوتی در حادثه ریزش ساختمان در آبادان اعلام شده است.

رئیس سازمان هلال‌احمر نیز از اعزام چهار تیم امدادی به محل حادثه و آغاز عملیات تخلیه و ایمن سازی محل خبر داد و گفت: تیم‌های آنست (سگ‌های زنده‌یاب) سریع استان نیز به محل اعزام شدند. رئیس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: تکمیلی ریزش ساختمان؛ نیروهای امدادی هلال‌احمر ۳۲ نفر از گرفتارشدگان در زیر آوار را نجات داده و ۲۷ نفر را به مراکز درمانی شهرستان آبادان منتقل کردند.

افزایش شمار کشته‌ها به ۱۰ نفر

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان صبح امروز از افزایش شمار متوفیان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ نفر خبر داد و گفت: با شناسایی سه جسد جدید در طبقه اول ساختمان فروریخته مترو پل، آمار فوت شدگان این حادثه تا کنون به ۱۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این سه متوفی جدید از از ساختمان خارج شد و تلاش‌ها برای امکان خروج دو پیکر دیگر ادامه دارد، تاکید کرد: تلاش‌ها برای آواربرداری، عملیات جست‌وجو و نجات و امدادرسانی از روز گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد.

۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند

عارف شرهانی اصل، رئیس روابط عمومی اورژانس خوزستان از فوت پنج نفر و مجروح شدن بیش از ۲۵ نفر در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در ساعت‌های نخست پس از حادثه خبر داد و گفت: احتمال افزایش شمار مصدومان این حادثه وجود دارد زیرا تلاش‌ها برای آواربرداری همچنان در جریان است.

مجید فرهانی‌پور مدیر عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان نیز درباره میزان مصدومان گفت: تاکنون ۱۶ مصدوم از زیر آوار نجات یافتند اما احتمال افزایش تعداد مجروحان زیاد است زیرا که ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند. وی با اشاره به وضعیت خطرناک ساختمان و احتمال ریزهای بعدی از مردم خواست در محل حادثه تجمع نکنند.

هشداری‌های پیش از وقوع حادثه

از ابتدای کلنگ‌زنی برج‌های دوقلوی آبادان، ساخت آن‌ها با حواشی زیادی به همراه بود؛ ساخت دو برج مرتفع در چهار راه اصلی یکی از خیابان‌های کم عرض و پر تردد شهر هشدار چنین حوادثی را از همان ابتدا مطرح می‌کرد. شهروندان آبادانی بارها در فضای مجازی نسبت به مرتفع بودن این ساختمان و نبود تجهیزاتی مانند بالابر آتش نشانی برای شرایط اضطراری هشدار داده بودند.

«وحید شعبانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در همان دقایق نخست این حادثه از اعزام چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی صحنه خبر داد و گفت: تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه در آماده‌باش هستند.

ریزش ساختمان افتتاح نشده!

در این میان مردم انتقادات بسیار زیادی به مالک اصلی ساختمان و پیمانکار آن یعنی حسین عبدالباقی دارند. چراکه ساختمان متروپل در حالی فرو ریخته که هنوز افتتاح هم نشده بود و افراد بسیاری در خصوص مشکلات این ساختمان هشدار داده بودند. برج متروپل آبادان توسط هلدینگ عبدالباقی ساخته شده بود. با مراجعه به سایت هولدینگ عبدالباقی در معرفی این شرکت آمده که این هولدینگ از سال ۱۳۳۶ در شهرستان آبادان و در قالب گروه ساختمانی مسکن شروع به فعالیت کرده است.

این هولدینگ پروژه‌های مختلفی در حوزه طراحی و احداث ساختمان‌های مسکونی، مراکز اداری، تجاری، رفاهی، انبوه‌سازی، مراکز درمانی و شهرک‌سازی در کارنامه خود دارد. از سال ۷۱ به این سو، شرکت عبدالباقی توسعه پیدا کرد و وارد فعالیت در حوزه‌های مدیریت کارگاه‌ها و فروشگاه‌های تولید و توزیع آجیل و خشکبار و ایجاد رستوران‌های زنجیره‌ای شد و هولدینگ عبدالباقی شکل گرفت.

طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه بوده است. گفته می‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند این مجتمع به مرحله افتتاح نخواهد رسید.

حادثه ریزش ساختمان در آبادان چه بود؟

به گفته شاهدان عینی ریزش بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» به تعدادی خودرو آسیب رساند و شدت این حادثه به قدری بود که ساختمان‌های اطراف به شدت لرزیدند. آخرین خبرها از اعزام بالگرد و تعداد زیادی آمبولانس به محل و آماده‌باش کامل اورژانس خوزستان حکایت دارد.

متروپل شامل دو برج ۱۰ طبقه است که توسط دو پل شیشه‌ای به یکدیگر متصل بود و سال ۱۳۹۸ توسط استاندار وقت خوزستان به بهره برداری رسیدند؛ ساختمان طبقه اداری_ تجاری آن پیش‌تر به بهره‌برداری کامل رسیده بود، اما ساختمان ۱۰ طبقه اصلی که دیروز دچار حادثه شد، هنوز تکمیل و افتتاح نشده بود و تنها برخی واحدهای آن مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
1 0

حجم ویدیو: 5.64M | مدت زمان ویدیو: 00:00:29

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است