رشد 57 درصدی مصرف قلیان در زنان/جان باختن سالانه 60 هزار ایرانی به علت مصرف سیگار!


رشد 57 درصدی مصرف قلیان در زنان/جان باختن سالانه 60 هزار ایرانی به علت مصرف سیگار!

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، نشست عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با حضور جمعی از مسئولین و نمایندگان مجلس و هیات‌امنای جمعیت، در محل دفتر مرکزی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران برگزار شد. محمدرضا...

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، نشست عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با حضور جمعی از مسئولین و نمایندگان مجلس و هیات‌امنای جمعیت، در محل دفتر مرکزی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران برگزار شد.

محمدرضا مسجدی،دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در این نشست ، اظهارکرد:بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت ،31 می هر سال مصادف با 10خردادماه، روز جهانی مبارزه با دخانیات نامگذاری شده است، از طرفی در جمهوری اسلامی ایران هفته ملی مبارزه با دخانیات (4 الی 10 خرداد ماه) وجود دارد که در دنیا بی نظیراست و در سطح منطقه از ایران در این حوزه به عنوان الگو یاد می ‏کنند.

وی بیان کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری، روزجهانی دخانیات، تهدیدی برای محیط زیست ما تعیین شده است.

به گفته وی، استعمال دخانیات مهمترین علل بیماری‏های قلب وعروقی، فشار خون بالا ،سکته قلبی و سکته مغزی و همچنین عامل اصلی پیدایش سرطان، بیماری‏های مزمن تنفسی و ... است .

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: دود سیگارحاوی 4 هزارماده زیان بخش و دود قلیان دارای 7500 ماده سمی است.

مسجدی در ارتباط با وضعیت مصرف دخانیات در ایران گفت: از سال 1400- 1395بر اساس آمار وزارت بهداشت ، 14.01درصد از جمعیت بالای 18 سال مصرف کننده دخانیات بودند( 25.88درصد مردان و 4.44درصد زنان)

وی گفت: مصرف قلیان از سال 90 تا 1400 در افراد بالای 18 سال، در زنان 57.6درصد و مردان 17.8درصد افزایش داشته است و به طورکلی حدود 28 درصدافزایش درگروه سنی بالای 18 سال گزارش شده است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بیان کرد: مصرف سیگار از سال 95 تا 1400در بین گروه سنی (بالای 18سال) در زنان 17.2درصد و مردان 0.54درصد کاهش داشته است و به طور کلی 7.44 درصد کاهش گزارش شده است.

به گفته مسجدی،سالیانه بیش از60 هزار نفر در ایران، در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می ‏دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران در 10سال آینده به 200هزار نفر در سال خواهد رسید.

وی افزود: مصرف دخانیات، سالیانه موجب مرگ 8 میلیون نفر در جهان می‏ شوند. 7 میلیون نفر به علت مصرف مستقیم و 1.2 میلیون نفر به علت قرارگرفتن در معرض دود ناشی از استعمال دخانیات(دود دست دوم) ، فوت می ‏کنند که از این تعداد 65 هزار مرگ سهم بچه های زیر شش سال است.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: زنان بارداری که در معرض دود سیگارو قلیان قرار می‏گیرند، این مواد وارد دستگاه تنفسی آن‏ها می ‏شود و از طریق گردش خون ازجفت عبور کرده و وارد دستگاه گردش جنین می‏شود و مرگ نارس، سقط نارس، تولد با وزن کم و مشکل تنفسی نوزاد در روزهای نخست تولد را به دنبال دارد.

مسجدی عنوان کرد: سالانه بالغ بر سه میلیارد پاکت سیگار از قیمت ( 6هزارتومان الی 200هزار تومان ) به طور میانگین پاکتی 20 هزار تومان مصرف و حدود60هزار میلیارد تومان در اثر استعمال سیگار دود می‏ شود. هزینه ‏های قلیان.


وی ادامه داد: بر اساس محاسبات بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولت‏ها 2 تا 3 برابر 60هزار میلیاردتومان ( بیش از 120 هزار میلیارد تومان) برای درمان بیماری‏های ناشی از دخانیات هزینه می ‏کنند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ارتباط با تاثیر افزایش مالیات محصولات دخانی بر سلامت عمومی و محیط زیست بیان کرد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله کشورهای همسایه نظیرترکیه و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با افزایش مالیات بر دخانیات تا 80 درصد قیمت خرده روشی، باعث کاهش مصرف محصولات دخانی، افزایش درآمد دولت و کاهش قابل توجه مرگ و میر و بار بیماری‏های ناشی از آن شده اند.

مسجدی گفت: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با نرخ متوسط 15.5درصد مالیات، به عنوان یکی از ضعیف ترین کشورهای منطقه رتبه بندی شده است و مقایسه ایران با سایر کشورهای منطقه درزمینه اجرای راهبردهای کلیدی کاهش تقاضای مصرف دخانیات نشان می ‏دهد که به رغم اقدامات قابل توجه کشورمان در حیطه های مذکور، وضعیت کشور در حوزه مالیات بر دخانیات قرمز است.


وی تصریح کرد : از دولت محترم و مجلس تقاضامندیم برابر ماده 8 قانون جامع کنترل دخانیات، نسبت به پیشنهادکمیسیون تلفیق که 56 درصد نمایندگان به آن رای دادند، مجددا تجدید نظر فرمایند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان این که ماده ۲ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات محصولات دخانی را ممنوع اعلام کرده است، گفت: در صورت وجود این تبلیغات دستگاه‌های قضایی باید با آنها برخورد کنند و البته مسئولیت رسیدگی به تبلیغات اینترنتی بر عهده پلیس فتا است.

مسجدی خاطر نشان کرد: متاسفانه در تولیدات سینمایی بخش نمایش خانگی و حتی صدا و سیما به موضوع ممنوعیت تبلیغ مصرف مواد دخانی توجهی نمی‏شود، این در حالی است که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1385، هر نوع تبلیغ‌، حمایت‌، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است. بنابراین انتظار می رود که دستگاههای مربوطه همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حل این مساله ورود کنند.


وی در ارتباط با مضرات زیست محیطی استعمال دخانیات در محیط زیست، گفت: سالانه 600 میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می شوند تا 6 هزار میلیارد سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می شود.


دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه سالانه 3.5 میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می ‏رود، عنوان کرد: متاسفانه 45 الی 50 درصد زمین‏های زراعی کشور در استان‏هایی مانند آذربایجان غربی، گیلان و... به کشت توتون اختصاص دارد، حتی در آستارا شرکت دخانیات، کشاورزان را به کشت توتون در زمین هایشان تشویق می‏ کند. حالا سوال اینجاست چرا به جای توتون، در زمین‏ها دانه های روغنی کشت نمی‏ شود؟ چرا به جای خودکفایی در گندم به فکر خودکفایی در تنباکو هستند؟

مسجدی با انتقاد نسبت به عدم وجود تابلوهای منع استعمال دخانیات در سطح شهر از سوی شهرداری، عنوان کرد: در این زمینه از شهردار تهران درخواست می‏شود که در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا برای مردم زندگی در شهر بدون دخانیات تجلی پیدا کند.

وی در ادامه در خصوص طرح پاد اظهار کرد: طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات) با هدف کاهش استعمال دخانیات در بین دانش آموزان برای اولین بار در کشور در سال ۹۵ در شهرستان ورامین با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات شروع شد.

مسجدی افزود: این طرح باهدف اجرا در سطح ملی، هم‌اکنون در ورامین به عنوان پایلوت در حال اجراست که در حال حاضر بیش از ۵ هزار نفر دانش‌آموز را آموزش داده است و در شهرستان رباط کریم نیز در حال اجراست.

وی گفت: همچنین واحد فرآموز نفس پاک جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، برای آشنایی هرچه بیشتر خردسالان با مضرات دخانیات از سال 1388 راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟