برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران


برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران

بورس اوراق بهادار تهران در حالی هفته اول خردادماه را پشت سر گذاشت که عوامل تضعیف کننده آن بر عوامل تقویت کننده غلبه کردند، در عین حال روند بازار تحلیل‌پذیر شده است.

برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران

به گزارش ایران اکونومیست، بازار سرمایه در هفته گذشته روند نزولی به خود گرفت تا نشان دهد، هنوز عوامل کاهش دهنده شاخص های بازار همچنان با قدرت در تلاش هستند تا اثر عوامل رشد دهنده بازار سهام را از بین ببرند.

رکود در معاملات فلزات اساسی و کاهش قیمت آن در بازارهای جهانی، نوسان قیمت دلار در بازارهای داخلی و مساله عوارض بر صادارت فولادی ها، همه و همه از جمله عوامل منفی موثر بر بازار سرمایه در هفته گذشته بوده‌اند. از طرف دیگر، تورم موجود در اقتصاد کشور، حذف ارز ترجیحی، گزارشات مناسب شرکت‌ها در یک سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال، نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت ها در ماه‌های آینده، نیز از جمله عوامل مهم تقویت کننده بورس در روزها و هفته‌های گذشته بوده است.

در هفته گذشته در مجموع بازار سرمایه با افت در شاخص‌های عملکردی مواجه شد و همین مساله نگرانی‌هایی را برای سهامداران ایجاد کرد. البته نباید از رشد بازار در روز چهارشنبه نیز گذشت.

* بورس از نظر بنیادی ارزنده است

علی محمدیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، حرکت بورس در هفته گذشته را در راستای تحلیل های تکنیکال دانست و افزود: رفت و برگشت شاخص کل به کانال 1.6 میلیون واحدی و واکنش به عدد یک میلیون و 560 هزار واحدی در هفته گذشته نشان از تحلیل پذیری بازار سرمایه دارد.

وی با اشاره به این موضوع که در ماه‌های گذشته این تحلیل پذیری تا حدود زیادی از بین رفته بود، ادامه داد: بازار دقیقا طبق تحلیل‌ها رفت و برگشت دارد و از نظر بنیادی نیز بسیاری از نمادها ارزنده بوده و باید در هفته‌های آینده رشد را تجربه کنند.

* کاهش در شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته گذشته برخلاف هفته‌های پیش از آن، روندی نزولی داشت. شاخص کل در روز شنبه با افت 15 هزار و291 واحدی هفته را آغاز کرد و در روز یک شنبه رشد دو هزار و 536 واحدی پیدا کرد. روز دوشنبه بازهم بازار سرمایه با کاهش 25 هزار و 12 واحدی روبرو شد و در روز سه شنبه این کاهش به هزار و 521 واحد تنزل یافت، اما در آخرین روز هفته شاخص کل بورس رشد هشت هزار و 798 واحدی پیدا کرد.

برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران

شاخص کل بورس در هفته اول خردادماه با افت 30 هزار و 490 واحدی که داشت به سطح یک میلیون و 564 هزار و 487 واحدی رسید و بازدهی منفی 1.9 درصدی را برای سهامداران به همراه آورد.

برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران

* افت شاخص کل هموزن پس از هفته‌ها رشد

یکی از نکات جالب توجه در هفته اول خرداد به کاهش در شاخص کل هموزن بورس بر می گردد. تقریبا از نیمه اسفندماه سال گذشته سهامداران خرد تمایل به نمادهای کوچک بازار پیدا کردند. همین مساله باعث شد تا این سهام تا هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته باشند. در هفته گذشته نیز در روز شنبه این شاخص افت دو هزار و 446 واحدی پیدا کرد و در روز یکشنبه رشد هزار و 328 واحدی را تجربه کرد.

برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران

در روز دوشنبه شاخص کل هموزن افت هشت و 733 واحدی را ثبت کرد و روز سه شنبه نیز این شاخص روند منفی خود را ادامه داد و هزار و 544 واحد افت کرد. اما روز چهارشنبه این شاخص رشدی پنج هزار و 566 واحدی را برای سهامداران ایجاد کرد. در مجموع هفته اول خردادماه این شاخص افت پنج هزار و 829 واحدی را تجربه کرد و به سطح 436 هزار و 794 واحدی رسید و بازدهی منفی 1.32 درصدی را برای سهامداران در پی داشت.

برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران

* رویت نشانه‌های رکود در بورس

در هفته اول خردادماه، هم میانگین ارزش کل معاملات و هم میانگین ارزش معاملات خرد به ترتیب با افت 9 و 6 درصدی نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.

برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران

میانگین ارزش کل معاملات بازار سهام در هفته گذشته به عدد 38 هزار و 788 میلیارد تومان رسید و میانگین ارزش معاملات خرد نیز به عدد پنج هزار و 757 میلیارد تومان کاهش یافت.

برگشت تحلیل پذیری به بازار سهام ایران

بررسی روندهای بورس در هفته گذشته نشان می‌دهد، شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن هر دو به حمایت تکنیکال خود واکنش نشان داده و در حال برگشت هستند. همین مساله می تواند بازار سهام را به سمت رونق در هفته آینده سوق دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن