رئیس سیما در سیبل انتقادات


رئیس سیما در سیبل انتقادات

دنیای‌ اقتصاد: صداوسیما همیشه پرحاشیه بوده و این روزها بیشتر از همیشه آماج انتقادها و اعتراض‌‌‌ها قرار گرفته است. از انتشار یک گزارش شتابزده درباره نجات یک امدادگر در حادثه آبادان تا حرف‌‌‌های تامل‌برانگیز رئیس‌سیمادر دیدار با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف. پیمان جبلی در تازه‌‌‌ترین موضع‌‌‌گیری‌‌‌اش درباره شبکه نمایش خانگی که تحت نظارت...

پیش از این نیز عبدالعلی علی‌‌‌عسگری رئیس سابق رسانه ملی گفته بود که «۸۰‌درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است». این نقل‌قول علی‌عسگری البته با واکنش‌‌‌های بسیاری روبه‌رو شد. البته روابط عمومی صداوسیما پس از واکنش‌های فراوان بیانیه داد و نوشت حرف‌های جبلی تقطیع شده و چیزی که گفته این است: «در فضای مجازی بعضی از پلتفرم‌‌‌هایی که در قالب گیمینگ پخش زنده دارند، استریمینگ دارند، مطالبی که آنجا بارگذاری می‌شود اعم از محتوای مستهجن به معنی واقعی کلمه، شیطان‌پرستی به معنی واقعی کلمه، محتواهای صددرصد ضددینی و ضداخلاقی و ضدامنیتی همین الان روز روشن در جمهوری اسلامی‌‌‌شما بروید در این پلتفرم‌‌‌ها [ببینید]. چه کسی صاحب اینجاست؟ چه کسی باید این را مدیریت بکند؟ یعنی می‌‌‌خواهم عرض کنم ما اگر ادعای نظارت داریم این ادعا، ادعای سلیقه‌‌‌ای ما نیست. وظیفه‌‌‌ای که قانون اساسی گردن ما گذاشته است و تفسیر از قانون اساسی توسط نهادهای قانونی. ما موظف هستیم به حفظ امنیت فرهنگی جامعه و حفظ حریم فرهنگی جامعه و از این وظیفه‌‌‌مان کوتاه نمی‌‌‌آییم تا زمانی که به ما بگویند شما مسوول این کار نیستید. بگویند مسوول نیستید؛ چشم؛ هر کسی خواست بیاید این مسوولیت را بر عهده بگیرد. کسی هم سلیقه‌‌‌ای نمی‌تواند این حرف را بزند؛ قانون اساسی اگر تغییر کرد آن وقت مسوولش هم تغییر می‌کند.»

در همین رابطه کمیته رفع موانع تولیدات فرهنگی در بیانیه‌ای خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نوشت: «جناب آقای جبلی، ‌ای کاش به جای نگاه سلبی و تهدیدمحور، نگاهی فرصت‌محور داشتید تا با همبستگی محتواهای تولیدشده در صنعت نمایش خانگی و صداوسیما قدم موثری به سود مردم ایران برداریم... . جناب آقای جبلی! وقتی به لفظ مستهجن در بخش دیگری از سخنانتان اشاره می‌‌‌فرمایید به نظر می‌رسد بین تعریف شما از مستهجن و نص صریح قانون تفاوت بسیار است. براساس تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌‌‌ای «محتوای مستهجن» چنین معنایی دارد: «محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق می‌شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.» جناب آقای جبلی شما با شعار تحول به صداوسیما پا گذاشته‌اید و این تحول باید در اندیشه و رویکردهای شما متناسب با جهان واقعی تصویری مردم کشور عزیزمان متبلور باشد تا آب در هاون نکوبیم و قدمی در جهت پیشبرد فرهنگی کشور برداریم.»

مصطفی کیایی از سازندگان آثار شبکه نمایش خانگی نیز در یک پست اینستاگرامی به این حرف‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «بچه‌‌‌های‌‌‌مان پای برنامه‌‌‌های ماهواره‌‌‌ای و کارتن‌‌‌های روز دنیا هستند و جوانان‌‌‌مان سریال‌‌‌های دانلودی می‌‌‌بینند و سن‌بالاها هم جم تماشا می‌کنند. خبرها هم در جای دیگری است زیرا اخبار داخلی به جای خبر، سریال‌‌‌های کمدی پخش می‌کنند، چون صداوسیما شده تریبون شما و همفکران‌‌‌تان، در این چند سال هم که به لطف شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌‌‌ها با همه معایب و مزایا، خانواده‌‌‌ها از پای ماهواره‌‌‌ها به سمت تولیدات داخلی رفته‌‌‌اند، باز با زدن برچسب تکراری و اسم رمز همیشگی مبتذل و مستهجن، قصد نابودی آن دارید.»

پرویز پرستویی هم که در سال‌های اخیر بیش از همیشه به رخدادهای اجتماعی واکنش نشان داده، گفته است: «کاری نکنید که کم‌کم آن دسته از هنرمندانی هم که در حال حاضر در تلویزیون فعال هستند نیز به نمایش خانگی رو آورند. امیدوارم حداقل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی[صدور]مجوز نمایش‌‌‌های خانگی را به عهده بگیرد، چرا که متاسفانه ظاهرا از شما هم به عنوان مسوول جدید آبی گرم نخواهد شد.»

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید / تصادف تلخ کودک سر به هوا با خودرو عبوری!