پرسش‌های حاشیه‌ساز در کن


پرسش‌های حاشیه‌ساز در کن

فیلم «برادران لیلا» جدیدترین ساخته سعید روستایی در جشنواره کن به نمایش درآمد و رسانه‌های معتبری همچون هالیوود ریپورتر و گاردین درباره‌اش نوشتند. نکته مهم اما پاسخ عوامل این فیلم به خبرنگاران بود که بیشتر درباره وضعیت ایران سوال می‌کردند تا خود فیلم. آنچه در شبکه‌های مجازی هم بیشتر وایرال شد رفتار نوید محمد‌زاده و همسرش فرشته حسینی بود و بخش‌هایی...

در بخشی از نشست خبری سعید روستایی در پاسخ به سوالی درباره طبقه فرودست جامعه گفت: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت ایران در چهل سال گذشته این بود که یک طبقه متوسط شکل گرفته بود که این طبقه متوسط در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به‌شدت باریک و باریک‌‌‌تر و کوچک‌تر شد، خیلی‌‌‌ها پولدارتر شدند و بیشتر آن‌ها کسانی بودند که بی‌پول و فقیر شدند. عرض این طبق متوسط خیلی کم شده و الان به‌وضوح می‌‌‌بینیم که افراد طبقه خود را تغییر می‌دهند و به عنوان مثال خانه، ماشین و خورد و خوراک خود را عوض می‌کنند. در مواقعی تقصیر آدم‌‌‌های خود یک خانواده است که یک سری مشکلات ایجاد می‌شود و حل نمی‌شود اما اکنون دیگر نمی‌توان این را گفت. وقتی روزی سه بار تورم به آدم‌‌‌ها یادآوری می‌شود، دیگر نمی‌توان گفت این تقصیر خانواده است.»

ترانه علیدوستی نیز در پاسخ خبرنگاری که از او درباره همکاری وی با سریال «شهرزاد» به کارگردانی محمد امامی پرسید، گفت: «اتفاقی که درباره پروژه سریال «شهرزاد» روی داد، تلنگری برای همه ما بود و تا قبل آن ما این دقت را نداشتیم و این اتفاق بسیار ناراحت‌‌‌کننده باعث شد که ما از آن به بعد دقت بیشتری کنیم. درباره سریال «شهرزاد» باید نکته‌‌‌ای بگویم که البته ممکن است کسی آن را باور نکند، چرا که شش سال از آن گذشته است. من با آقای امامی در پایان فصل یک «شهرزاد» آشنا شدم و از حضور ایشان اطلاعی نداشتم. تهیه‌‌‌کننده دیگری به جای ایشان با من قرارداد امضا کرده و در ایران می‌‌‌دانند که این شخص کیست اما اسمی از این فرد مطرح نیست. نمی‌‌‌خواهم توجیه کنم. شاید وظیفه ما بود که باید می‌‌‌دانستیم و این کار را نمی‌کردیم اما واقعا و صادقانه نمی‌‌‌دانستیم.»

دومین پرسش از ترانه علیدوستی درباره هم‌‌‌بازی شدن با دو متهم به آزار زنان در فیلم‌‌‌های «فروشنده» و «برادران لیلا» بود که او در پاسخ گفت: «در هر دو موردی که این اتهامات مطرح شده، من تلاشم را برای روشنگری کردم. الان ترکیب عوامل فیلم هم که در جشنواره کن حضور دارند، مشخص می‌کند موضع ما در این‌باره چیست. بدون این‌‌‌که بخواهیم مستقیم به کسی اشاره کنیم، گفتیم که در کنار کسی که اتهام آزار دارد، نمی‌‌‌ایستیم و این کار را هم کردیم.»

همچنین پیمان معادی بازیگر دیگر این فیلم نیز در فیلمی که عصر ایران منتشر کرده درباره وضعیت اقتصادی امروز ایران گفت: «آدم‌‌‌هایی در ایران مجبورند به مسائل اقتصادی و تورم واکنش داشته باشند. درصدی از آ‌‌‌دم‌‌‌ها در ایران اگر یخچال خانه‌‌‌شان خراب بشود طبقه اجتماعی‌‌‌شان عوض می‌شود. یعنی هزینه تعمیر یک یخچال می‌تواند طبقه اجتماعی شما را ببرد پایین‌‌‌تر و این آدم‌‌‌ها به‌ناچار مجبورند اخبار سیاسی را به لحاظ مسائل معیشتی دنبال کنند. شما برای اینکه سبد کالا و رفاه خانواده‌‌‌ات را تا سر ماه تامین کنی هر روز باید ببینی رئیس‌‌‌جمهورهای آمریکا و فرانسه چه گفته‌اند. همه تئوریسین شده‌‌‌اند اما چون نمی‌توانند در این مباحث عمیق بشوند در سطح می‌‌‌مانند. این، کار را برای زندگی سخت می‌کند.»

سعید پورصمیمی نیز در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» درباره شخصیت پدر که در این فیلم بازی می‌کند گفت: «هر نسلی نسبت به نسل گذشته‌‌‌اش برتر است و باید هم برتر باشد. من خودم گاهی حس می‌‌‌کنم نسبت به نسل جوان عقب افتاده‌‌‌ام، این یک واقعیت است. با تکنولوژی جدید، با گسترش دنیا و نزدیک شدن آدم‌‌‌ها به هم این حس در هر آدم مسنی پیش می‌‌‌آید. من سعی کردم این ماجرا را با نگاه تندتر در نقشم در «برادران لیلا» بیاورم که پدری است عقب‌افتاده که چسبیده به سنت‌‌‌های قدیم؛ سنت‌‌‌هایی که دیگر هیچ کاربردی ندارد.»

این مطلب برایم مفید است
بلی
1 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری