«تسویه حساب»؛ تقابل انسان با بحران‌های خودآفریده


«تسویه حساب»؛ تقابل انسان با بحران‌های خودآفریده

کتاب «تسویه‌حساب» نمایشنامه‌ای سه پرده‌ای و روایت یک تراژدی سه‌نفره‌ مبتنی بر موقعیت است که خود را در یک موقعیت عذاب‌آور گیر انداخته‌اند و راه فراری نمی‌یابند. برای خود دشمنی خطرناک ایجاد کرده‌اند و به دنبال فرار از این بحران هستند غافل از این که دشمن اصلی آنها کسی نیست جز خودشان.

«تسویه حساب»؛ تقابل انسان با بحران‌های خودآفریده

به گزارش خبرنگار کتاب ایران اکونومیست، تسویه‌حساب به قلم پوریا عبدی نمایشنامه‌ای سه پرده‌ای است. عبدی بازیگر، کارگردان، مدرس، طراح، دراماتورژ، نویسنده و پژوهشگر است و از دیگر آثار نوشتاری او می توان به آموزش بازیگری ادراک‌گرا و اگزیستانسیالیسم در آثار نمایشی ادوارد آلبی اشاره کرد.

«تسویه حساب»؛ تقابل انسان با بحران‌های خودآفریده

در یادداشت پشت‌ جلد کتاب تسویه حساب آمده است: «نمایشنامه‌ تسویه‌حساب یک تراژدی سه‌نفره‌ مبتنی بر موقعیت است. موقعیتی پرتنش که همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این موقعیت است که درام را پیش می‌برد و شخصیت‌های سخت نمایش را نمایان می‌کند. شخصیت‌هایی که همه‌چیز در جهت منافع شخصی برایشان معنا می‌شود. درواقع هیچ شخصیت مثبتی وجود ندارد و این شاید بر جذابیت یک درام بیفزاید. ممکن است که شخصیت‌ها دوست‌داشتنی باشند اما هرگز رویکردی مثبت در آنها نخواهیم یافت.

آنها خود را در یک موقعیت عذاب‌آور گیر انداخته‌اند و راه فراری نمی‌یابند. برای خود دشمنی خطرناک ایجاد کرده‌اند و به دنبال فرار از این بحران هستند اما غافل از این که دشمن اصلی آنها کسی نیست جز خودشان.

در فرم نگارشی «تسویه‌حساب» تلاش شده استفاده‌ مینیمال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد. در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان‌جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون‌ریزی خصوصیات شخصیت، استفاده شده است. به همین جهت پیدا کردن و رعایت آنها برای اجرای صحنه‌ای امری ضروری است.

تسویه‌حساب روایت‌گر یک اختلاف شخصی و خانوادگی‌ست که به تدریج دو جامعه و دو فرهنگ را وارد این اختلاف می‌کند و یک اختلاف کوچک تبدیل به تهدید و بحران بزرگی در گستره‌ی جامعه می‌شود.

این درام در یکی از ایالت‌های شمالی ایالات متحده‌ی آمریکا اتفاق می‌افتد و زمان به وقوع پیوستن آن حدودا سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۸۸۰ میلادی است. دورانی که اکثر آثار وسترن به آن زمان اشاره دارند.»

این نمایشنامه دارای سه شخصیت ویلی جکسون، کلانتر جونز و کلارا است و ماجرا در یک کلبه چوبی وسط جنگل رقم می خورد. این درام می‌تواند برای اجرا توسط گروه‌های کم‌جمعیت تئاتری مناسب باشد.

تسویه حساب در قطع پالتویی و ۷۴ صفحه توسط انتشارات آماره منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند