هشدار درباره وقوع طوفان‌ ریزگردها در تهران | 3 کشوری که کانون گرد و غبار هستند


هشدار درباره وقوع طوفان‌ ریزگردها در تهران | 3 کشوری که کانون گرد و غبار هستند

پارسینه: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وضعیت خطرناک هوا به دلیل گرد و غبار، درباره افزایش طوفان ریزگردها در پایتخت هشدار داد.

هشدار درباره وقوع طوفان‌ ریزگردها در تهران | 3 کشوری که کانون گرد و غبار هستند

طی هفته گذشته به دلیل افزایش ذرات گرد و غبار در کشور شاخص آلاینده‌های هوا به مرز ۵۰۰ رسید و وضعیت هوا درتهران و بسیاری از شهرهای کشور را خطرناک کرد.

این موضوع تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها را به همراه داشت. البته امروز نسبت به روزهای قبل شاخص آلاینده‌ها ریزش کرده و هرچند هوا آلوده است ولی وضعیت قرمز و خطرناک نیست.

شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد ۱۰۴ قرار گرفته و هوای تهران برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است. طی ۲۴ ساعت گذشته هم شاخص کیفیت هوا میانگین بر روی عدد ۱۵۸ قرار داشت و هوای تهران آلوده بود.

همچنین تهران از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک و ۴۳ روز هوای قابل قبول و ۱۶ روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس جامعه، ۳ روز ناسالم برای همه افراد و یک روز هوای خطرناک داشته است. اما منشاء آلودگی هوا در فصل بهار با زمستان متفاوت است. این روزها گرد و غبار و در زمستان ذرات معلق ناشی از سوخت‌های فسیلی دلیل بروز آلودگی هوا بوده است.

کانون‌های ریزگرد تهران از این ۳کشور است

سیدمحمدمهدی میرزائی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این زمینه گفت: در طوفان‌های ریزگرد امسال به ویژه طوفان‌هایی که به محدوده شهر تهران رسیده‌اند، کانون‌های ریزگرد واقع در خارج از کشور، نقش بسیار پر رنگ‌تری از کانون‌های داخلی داشته‌اند و به طور مشخص، سهم عمده طوفان‌های ۱۹ و ۲۰ فروردین‌ گذشته، مربوط به کانون‌های واقع در کشورهای عراق، سوریه و اردن بوده و در طوفان‌های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری نیز کانون‌های واقع در کشورهای عراق و عربستان، نقش اصلی را داشتند. طوفان اخیر هم از سمت کشور عراق بود.

او افزود: رطوبت خاک و پوشش گیاهی در مناطق دارای کانون‌های ریزگرد در سال‌های اخیر، روند کاهشی به خود گرفته که می‌تواند در توالی طوفان‌های ریزگرد و شدت آنها نقش مهمی ایفا کند در واقع تغییرات مذکور که بر اثر احداث سدهای متعدد در مسیر رودخانه‌های دجله و فرات در سال‌های اخیر توسط کشور ترکیه ایجاد شده است با افزایش بیابان‌زایی در کشورهای عراق و سوریه، کانون‌های متعدد ریزگرد را در آنها فعال کرده که تا حد زیادی مناطق غربی کشورمان را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

میرزائی قمی با اشاره به اینکه برخی مواقع، شدت طوفان‌های ریزگرد به حدی بالاست که تا مناطق شرقی کشور و به شهر مشهد نیز می‌رسد، گفت:با توجه به تغییرات ایجاد شده در حوضه‌های آبریز و منابع آبی منطقه در کنار آثار و پیامدهای تغییرات اقلیمی، می‌توان پیش‌بینی کرد که با ادامه روند حاضر، شاهد افزایش وقوع طوفان‌های ریزگرد در کشور و در شهرهایی مانند تهران هم باشیم. / پایگاه خبری شهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»