فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور


فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

بیرجند - ایرنا - طرح آبرسانی به شهر بیرجند به عنوان یک طرح راکد و نیمه‌تمام در سومین سفر استانی رییس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفت و با اختصاص اعتبار لازم، عملیات اجرایی این طرح دوباره آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با اختصاص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به طرح انتقال آب به بیرجند، پیش‌بینی می‌شود این طرح طی ۲ سال آینده به اتمام برسد.

طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده ولی با تزریق اعتبار سفر رییس جمهور عملیات اجرایی این طرح از سرگیری شد و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب در ۲ سال آینده برای مرکز استان تامین خواهد شد.

شهر بیرجند به دلیل جمعیت بالای آن از جمله مناطقی است که چند سال گذشته در فهرست شهرهای تنش آبی استان قرار گرفته و در این سال‌ها پروژه‌های جابه‌جایی، احیا و بازسازی برای تعدادی از چاه‌ها انجام شد تا در کوتاه‌مدت مشکل تامین آب شهر رفع شود.

در حال حاضر آب شرب بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین در این شهر روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که تامین آب شهر در نقطه سر به سر قرار دارد.

با توجه به حجم مخازن ذخیره آب و افزایش مصرف آب در فصل تابستان، از طرفی احتمال قطعی برق و خاموشی برخی چاه‌ها، شرکت آب و فاضلاب در زمینه تامین آب شهر بیرجند دچار چالش خواهد شد.

این در حالی است که در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای به تکمیل طرح انتقال آب به شهر بیرجند به عنوان یکی از پروژه‌های راکد و نیمه‌تمام استان شد تا عملیات اجرایی این طرح جان دوباره بگیرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی که نوزدهم شهریور پارسال بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد، بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

رییس دولت سیزدهم در این ارتباط از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد و اگر اعتباری لازم است تصمیم بگیریم اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به‌صورت بلندمدت پیگیری کرد نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند و باید مشکل دسترسی مردم به منابع آبی با آنچه دولت دنبال می‌کند، برطرف شود.

کمبود آب از جمله موضوعاتی بود که در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی با رییس جمهور نیز مطرح شد و آیت الله رییسی در این دیدار آب را مشکل اساسی خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی علیرغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود.

بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای طرح انتقال آب به بیرجند تصویب شد که با اختصاص کامل این اعتبار، طرح آبرسانی به بیرجند با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی طی ۲ سال آینده به اتمام خواهد رسید.

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرای طرح

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای تکمیل این طرح مصوب شده به این گونه که اجرای طرح را قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برعهده می‌گیرد و این مقدار اعتبار را در زمینه اجرای طرح هزینه خواهد کرد.

سعید سروری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اخیرا بازدیدهای لازم توسط کارشناسان وزارت نیرو از روند اجرای طرح انجام شده تا قرارداد لازم با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرا منعقد شود.

وی بیان کرد: همچنین ۵۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند تصویب شده که تاکنون ۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با تزریق این اعتبار دیون پیمانکار پرداخت شد و تکمیل تجهیز چاه‌های آب شرب محمدشهر هم انجام شده و مناقصه تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ محمدشهر برگزار شده است.

وی افزود: با اختصاص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی، طرح آبرسانی به شهر بیرجند در ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد و در مجموع طرح‌ آبرسانی به بیرجند از دشت‌ها و محل‌های مختلف بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سروری خاطرنشان کرد: تاکنون خط انتقال آب به بیرجند از محل دشت سربیشه، دشت مرک و دشت رکات انجام شده است.

تامین ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برای شهر بیرجند در ۲ سال آینده

او گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل این طرح به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین این مقدار اعتبار در سفر استانی رییس جمهور مصوب شده است.

وی افزود: حفر ۶ حلقه چاه، هشت کیلومتر خطوط جمع‌آوری و احداث مخزن هزار مترمکعبی از اقدامات انجام شده در این طرح است.

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

سروری گفت: خط جمع‌آوری از نوع فایبرگلاس با اقطار ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر و به طول ۱۰ کیلومتر، خط انتقال به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر شامل لوله چدن داکتیل و فولادی به قطر ۵۰۰ میلیمتر و یک عدد مخزن جمع‌آوری به حجم هزار مترمربع در مجموع مشخصات فنی طرح است.

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب شهر بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده که با تخصیص اعتبار سفر رییس جمهور عملیات اجرایی این طرح مجدد آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اکنون در مرحله به‌روزرسانی نقشه‌ها و برآورد نهایی اعتبار مورد نیاز هستیم تا طی انعقاد قرارداد، ادامه اجرای طرح را به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کنیم.

تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر

مدیر آب و فاضلاب بیرجند درباره وضعیت منابع آبی مرکز استان گفت: در حال حاضر درخصوص تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر قرار داریم و با توجه به افزایش مصرف آب در فصل تابستان برای تامین آب شهر جای نگرانی وجود دارد.

موسی حسنی افزود: نیاز است طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات بیرجند هرچه سریعتر اجرایی شود تا دغدغه‌ای در مورد تامین آب بیرجند به‌خصوص در فصول گرم نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در صورت قطعی برق در فصل تابستان احتمال اینکه در تامین آب شهر دچار مشکل شویم، وجود دارد اما با تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند دغدغه‌ای در زمینه تامین آب شهروندان در سال‌های آینده نخواهیم داشت.

مدیر آب و فاضلاب بیرجند گفت: در حال حاضر آب شرب شهر بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می‌شود.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به این استان نیز در دست بررسی و مطالعه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس