رشد چهاربرابری تسهیلات صندوق کارآفرینی امید قزوین در مسیر اشتغالزایی


رشد چهاربرابری تسهیلات صندوق کارآفرینی امید قزوین در مسیر اشتغالزایی

قزوین – ایرنا – رییس صندوق کارآفرینی امید استان قزوین از افزایش سه تا چهار برابری تسهیلات این صندوق در سال جاری به منظور ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزایی در سطح این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم، ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزایی را در دستور کار خود قرار داده و با بهره گیری از ظرفیت بانک ها و بنگاه های مالی و پولی در این زمینه اقدام کرده است.

صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از نهادهای پولی کشور به رغم تازه تاسیس بودن در این حوزه نقش آفرینی خوبی داشته و توانسته است با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، گام های بلندی را در این زمینه بردارد.

خبرنگار ایرنا استان قزوین به منظور آشنایی بیشتر با اهداف و عملکرد این صندوق به سراغ محمود نصرتی قزوینی نژاد رییس صندوق کارآفرینی امید استان قزوین رفته و با او به گفت و گو نشسته است.

ایرنا. صندوق کارآفرینی امید از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟

این صندوق در سال ۱۳۹۶ در هیات وزیران مصوب شد و با ادغام صندوق مهر امام رضا(ع) به صندوق کارآفرینی امید تغییر نام داد و به عنوان یک موسسه غیردولتی زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری آغاز به کار کرد که اساسنامه تصویب شده آن نیز در سال ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید.

رسالت اصلی این صندوق در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال به بنگاه های خرد و کوچک مقیاس می باشد و طی این مدت هم فعالیت های خوبی داشته است.

رشد چهاربرابری تسهیلات صندوق کارآفرینی امید قزوین در مسیر اشتغالزایی

این صندوق با منابعی که در سال ۱۳۹۷ از طریق صندوق ذخیره ارزی به آن اختصاص داده شد شروع به پرداخت تسهیلات در حوزه اشتغال روستایی کرد و در ۲ سال اخیر به بودجه سالانه کشور هم ورود کرده است.

اعتبارات ذیل تبصره ۱۸ نیز توسط این صندوق پرداخت می شود مخصوصا در سال ۱۴۰۰ قراردادهای خوبی با دولت منعقد کرده و در کنار سایر بانگاه ها و نهادهای مالی برای توزیع اعتبارات تبصره ۱۸ اقدام می کند.

ایرنا. این صندوق با کدام وزارتخانه ها و دستگاه ها قرارداد منعقد کرده است؟

در ۶ ماه اخیر، با وزارتخانه های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ قرارداد منعقد کرده است که باید پرداخت های آن تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ قطعی شود.

ایرنا. چقدر از این اعتبارات برای استان قزوین در نظر گرفته شده است؟

از ماحصل قراردادهای تبصره ۱۸ نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان تا الان برای استان قزوین در نظر گرفته شده است که تقریبا از اواخر اسفندماه سال گذشته برای پرداخت شروع به کار کردیم و تاکنون نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان متقاضی اخذ تسهیلات به صندوق معرفی شده اند.

از این رقم حدود ۲۲ و نیم میلیارد در حال تشکیل پرونده و ۱۶ میلیارد تومان هم مصوب شده است که در مراحل اخذ ضمانت و انعقاد قرارداد و پرداخت قرار دارند.

رشد چهاربرابری تسهیلات صندوق کارآفرینی امید قزوین در مسیر اشتغالزایی

در حال حاضر فشار زیادی بر روی صندوق وجود دارد تا قراردادهای منعقد شده به سرانجام برسد.

مجموعه قرارداد تبصره ۱۸ در کل کشور، در حال حاضر هشت هزار میلیارد تومان است که سهم استان قزوین بر مبنای ضریب ۲.۶ دهم درصد اشتغال بین وزارتخانه های مختلف تقسیم بندی شده است مثلا وزارت جهاد کشاورزی نزدیک به ۵۴ میلیارد تومان نزد این صندوق، اعتبار در تبصره ۱۸ دارد که از سال قبل در حوزه های مختلف پرداخت می شود.

سازمان بهزیستی هم به همین ترتیب حدود ۱۵ میلیارد تومان، کمیته امداد نزدیک به ۲۱ میلیارد و وزارت ارتباطات نزدیک به یک میلیارد تومان نزد صندوق کارآفرینی امید اعتبار مالی دارند که نشانگر عملکرد صندوق در حوزه تسهیلات تبصره ۱۸ است.

ایرنا. در حوزه اشتغال روستایی چطور، آیا منابع مناسبی دارید؟

بله، در این حوزه هم منابع مناسبی در اختیار صندوق قرار دارد که پرونده های آن از سامانه کارا ثبت نام و معرفی می شود.

میزان اعتبار اشتغال روستایی برای استان قزوین نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان با بهره ۶ درصد است که متقاضیان آن باید حتما در روستا یا ناحیه های صنعتی فعالیت کنند تا بتوانند تسهیلات را در حوزه خدمات کشاروزی و صنعت دریافت کنند.

امسال پرداخت های خیلی خوبی در این حوزه انجام خواهد شد.

ایرنا. در نهضت احیای صنایع چطور، منابع خوبی به صندوق اختصاص پیدا کرده است؟

بله در این حوزه هم جدیدا توافقی با نهاد ریاست جمهوری و معاونت اشتغال حوزه روستایی انجام شده چون احیای نزدیک به ۱۰ یا ۱۲ هزار صنعت نیمه فعال یا غیرفعال را در دستور کار دارند.

قرار شده صندوق از این تعداد برای نزدیک به هزار فقره تسهیلات با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی پرداخت کند یعنی قرار شده، هزار پروژه کوچک، متوسط و خرد مقیاس را با آورده هزار میلیارد تومانی از طرف صندوق و هزار میلیارد تومانی از سوی نهاد ریاست جمهوری احیا کند.

رشد چهاربرابری تسهیلات صندوق کارآفرینی امید قزوین در مسیر اشتغالزایی

با توجه به بررسی دولت، این برنامه ریزی انجام شده که به جای شروع طرح کلان مقیاس اشتغالزا از صفر، بر روی طرح های غیرفعال یا نیمه فعال که دارای قابلیت تولید محصول و کالا هستند سرمایه گذاری شود.

طبق این نگاه، قرار شده در هر شهرستانی پنج پروژه نیمه فعال یا غیرفعال معرفی شود که از بین آنها ۲ پروژه استخراج گردد که ماحصل آن در کشور هزار پروژه می شود.

در این طرح، اولویت با پروژه های نیمه فعال و در اولویت بعد غیرفعال است که بعد از امکان سنجی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت می کنیم.

ایرنا. پرداخت به این هزار پروژه در کدام حوزه ها صورت خواهد گرفت؟

عمده محور حوزه تولید و صنعت است چون اغلب پروژه هایی که به صورت نیمه فعال و غیرفعال بوده در حوزه صنعت قرار دارند.

درخصوص علت غیرفعال یا نیمه فعال شدن بنگاه ها نیز کارشناسی زیادی انجام شده و این نتیجه به دست آمده که نزدیک به ۴۰ درصد این پروژه ها به واسطه تامین مالی نشدن و حدود ۲۳ درصد به واسطه انتقال نیافتن فناوری یا خرید تجهیزات یا به جهت های تحریم های ظالمانه دچار مشکل شده اند.

پروژه های نمیه فعال و غیرفعال در حوزه خدمات خیلی کم داریم و در حوزه کشاورزی نیز تنها در حوزه صنایع تکمیلی حوزه کشاورزی است که به نوعی به صنعت مرتبط می شود و در حوزه کشاورزی پروژه نیمه فعال یا غیرفعال نداریم.

ایرنا. احیای این واحدها در حوزه اشتغالزایی چه تاثیری خواهد داشت؟

در برنامه احیای هزار پروژه نیمه فعال یا غیرفعال در کل کشور و ۱۲ پروژه در استان، سعی می کنیم بهترین ها را که قابلیت اشتغال پایدار و حداکثر جذب نیروی انسانی را داشته باشد انتخاب کنیم.

سرانه اشتغال در حال حاضر برای اعتبارات اشتغال روستایی ۲۵۰ میلیون تومان و برای سایر اعتبارات حدود ۱۵۰ میلیون تومان است یعنی اگر قرار باشد ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در کل کشور توسط صندوق ما برای اشتغال تزریق شود حداقل باید به ازای هر ۱۵۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد گردد ولی با توجه به اینکه صنایع نیمه فعال به نوعی صنایع سرمایه پذیر هستند و از گذشته نیز سرمایه داشته اند و الان دارایی های آن راکد است شاید با مبالغ کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان هم بشود در حوزه این صنایع شغل ایجاد کرد.

ایرنا. تسهیلاتی که برای احیای واحدهای نیمه فعال پرداخت می شود چند درصد است؟

این تسهیلات، ارزان قیمت و وام های ترجیحی با نرخ بین چهار تا هشت درصد است و حداکثر پرداخت هم در هر پروژه ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود ولی در پروژه های خرد و کوچک مقیاس عدد پرداخت تسهیلات کمتر است.

رشد چهاربرابری تسهیلات صندوق کارآفرینی امید قزوین در مسیر اشتغالزایی

ایرنا. سال گذشته چه مقدار پرداخت تسهیلات در این حوزه داشتید؟

با توجه به اینکه ما یکی از حلقه های ایجاد اشتغال هستیم، عمده اعتباراتی که توزیع می کنیم اعتبارات دولتی است و از خودمان اعتباراتی نداریم و اعتبارات دولتی وزارتخانه ها را مثل تبصره ۱۸، ۱۶ و ۱۴ توزیع می کنیم.

یا اعتبارات دیگر مثل اشتغال روستایی را که از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است پرداخت می کنیم و تخصیص دهنده تسهیلات دستگاه های اجرایی هستند و تعداد اشتغال را خود آنها رصد کرده و گزارش می دهند.

پارسال ۵۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم که اگر بر مبنای اشتغال ۱۵۰ میلیون تومان یک نفر محاسبه کنیم میزان اشتغال ایجاد شده مشخص می شود.

ایرنا. میزان تسهیلات اشتغال در سال جاری مشخص شده است؟

با توجه به حجم قراردادهای تبصره ۱۸ منعقد شده که باید تا ۳۱ خرداد یا نهایتا ۳۱ تیر تخصیص پیدا کند میزان این تسهیلات امسال قطعا افزایش خواهد یافت به غیر از آن، اعتبارات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ را نیز داریم که باید ابلاغ شود.

صندوق کارآفرینی امید حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان قرارداد پرداخت تسهیلات در سطح کشور دارد که پرداخت های صورت گرفته در کل کشور سال گذشته نزدیک به چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان آن باید تا دو ماه آینده تخصیص پیدا کند بنابراین فشار بر روی صندوق زیاد است و قراردادهای بسته شده با توجه به حجم تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته نزدیک به سه برابر است و از سوی دیگر هنوز اعتبارات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ هنوز ابلاغ نشده است.

رشد چهاربرابری تسهیلات صندوق کارآفرینی امید قزوین در مسیر اشتغالزایی

براورد ما این است که اگر بودجه سال ۱۴۰۱ را هم به ما ابلاغ نکنند و قرارداد هم با وزارتخانه ها نبندیم -که اصلا از محالات است- پرداخت تسهیلات ما حداقل به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برسد و نسبت به عملکرد سال گذشته که ۵۰ میلیارد تومان بوده سه تا چهار برابر خواهد شد.

این افزایش پرداخت تسهیلات در همه حوزه ها از صنعت، کشاورزی و خدمات خواهد بود چون با همه دستگاه ها قرارداد منعقد کرده ایم.

ایرنا. سخن آخر:

هرچقدر ارتباطات بین این صندوق با سایر دستگاه های اجرایی و معاونت اقتصادی استانداری نزدیک تر و بهتر باشد پرداخت تسهیلات سریعتر اتفاق می افتد.

ناهماهنگی بین مجموعه ادارات کل، صندوق و حوزه استانداری یکی از مشکلات این حوزه در کل کشور است که پرداخت تسهیلات را با خلل مواجه می سازد.

خوشبختانه قزوین جزو استان های خوب در پرداخت تسهیلات و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و جزو ۱۰ استان اول کشور در این زمینه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن