افغان ها بخوانند / دستور بازپرس به بازگرداندن 2 افغان به کشورشان + قوانین ایران


افغان ها بخوانند / دستور بازپرس به بازگرداندن 2 افغان به کشورشان + قوانین ایران

حوادث رکنا: دو تبعه افغان به دلیل ورود غیرقانونی به کشور بازداشت شدند.

به گزارش رکنا، دوم خرداد ماه سال جاری ماموران کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب تهران در حال گشت زنی در بوستان های غرب تهران متوجه دو تبعه افغان مشکوک می شوند که با دیدن ماموران پا به فرار می گذارند. ماموران پس از تعقیب آنها موفق به دستگیری این افراد می شوند. پس از دستگیری تحت الحفظ(با دستبند ) به کلانتری فرستاده می شوند.بعد از بازجویی از آنها مشخص می شود که از اتباع افغان هستند .

وقتی از این افراد پاسپورت، ویزا، مجوز به ایران خواسته می شود متاسفانه اعلام می کنند که ندارند و غیر مجاز و به صورت قاچاق وارد ایران شده اند. متهمان توسط مقام قضایی تحت بازجویی قرار گرفتن که در مقام متهمان نمی دانستند که حضور در ایران جرم است.

در پرونده مذکور افراد به خاطر ضعف فرهنگی و بی سوادی متهمان از علم و آگاهی مبنی بر جرم بودن عمل مذکور از افراد محرز نشد.

حضور در ایران و اقامت غیرقانونی

متهمان نمی دانستند که حضور در ایران و اقامت غیر قانونی جرم محسوب می شود و در دفاع از خود دائما از الفاظی که ما کشور جنگ زده هستیم و گرفتاریم از شرایط جنگی فرار کرده ایم از شدت فقر وارد ایران شده ایم صحبت کردند و از غیر مجاز بودن ورودشان علم و آگاهی نداشتند.

لذا عنصر روانی بزه نسبت به ورود و اقامت غیر مجاز توسط بازپرس صالحی از جانب متهمان محرز نشد و با قرار منع تعقیب پرونده بسته شد.

ولی متهمان آزاد نشدند بلکه با دستور قضایی به مراجع انتظامی معرفی که به کمپ های مربوطه ارجاع و از کشور خارج شوند.

بازپرس صالحی با دستور به مراجع قضایی افراد را از مرزهای زمینی خارجی خارج کرده و به نوعی دیپورت می شوند.

بازپرس پرونده صالحی مبحث حقوقی پرونده را توضیح میدهد.

نگاه حقوقی به ورود غیرمجاز افغان ها به ایران

دو مبحث حقوقی در رابطه با ورود و اقامت اتباع خارجه به ویژه اتباع افغان وجود دارد:

مبحث اول: بحث ورود و اقامت غیر مجاز این افراد که باید بررسی شود

آیا جرم است؟

آیا مجازات دارد؟

نحوه رویه ی دستگاه قضایی در برخورد با این افراد به شکلی است؟

باید گفت هر کشوری جهت حفظ امنیت داخلی و خارجی خود و استحکام نظام سیاسی برای ورود و اقامت اتباع خارجی قوانین و مقررات ویژه ای وضع کرده است که ایران نیز از این کشورها مستثنی نیست .

برای ورود و اقامت اتباع خارجه دست به وضع قوانینی زده که این قوانین جزء قوانین آمره محسوب می شود.

مبحث دوم : به کارگیری اتباع خارجی غیر مجاز توسط کار فرمایان ایرانی در انجام امور کاری خود است.

آیا کار فرمایان این حق را دارند که از اتباع خارجه استفاده کنند؟

آیا مرتکب تخلف یا جرمی می شوند؟

وقتی کار فرمایی از اتباع خارجه در کار استفاده می کند در مرحله اول سبب فرصت سوزی شغلی برای جوانان تحصیل کرده و آماده به کار خود کشور می شود .

هر کارفرمای ایرانی موظف است طبق وظیفه شرعی و اخلاقی خود در صورتی که محرز شود افراد بیگانه فاقد مجوز ورود و محل اقامت هستند به مراجع قضایی اعلام و از به کارگیری افراد در حرفه کاری اجتناب کند و مراجع قضایی جهت اعمال مجازات و در نهایت دیپورت از کشور اقدام نماید .

اتباع خارجه اعم از اینکه مجوز ورود و اقامت کشور را داشته باشند چه نداشته باشند حق کار در ایران را ندارند و کارفرمایان حق ندارند از اتباع خارجه در امور شغلی خود استفاده نمایند مگر اینکه اتباع خارجه با مراجعه به مراجع ذی ربط پروانه اشتغال به کار بگیرند.

پروانه اشتغال

پروانه اشتغال به کار برای کار مشخص و معین برای مدت مشخصی به افراد داده می شود.

لذا متاسفانه به خاطر حجم زیاد اتباع خارجه در ایران و اینکه هزینه استفاده از این افراد برای کارفرمایان بسیار پایین بوده و حق بیمه پرداخت نمی کنند کار فرمایان به جذب نیروی خارجه به ویژه اتباع افغان روی آورده اند .

دو قانون برای کار فرمایان متخلف وجود دارد

قانون اول که توسط خود اداره کار به افراد اعمال می شود .

طبق ماده (۱۱) بند (ج) قانون تنظیم بخش از در آمدهای دولت گفته می شود که کار فرمایانی که به صورت غیر مجاز از اتباع خارجه استفاده می کنند

یعنی اتباعی که پرونده کار ندارند .

یا افرادی که پروانه کار دارند ولی در موضوع مشخص به کار گرفته نشدند مرتکب تخلف شده و به حد اقل دستمزد محکوم می شوند.

در قانون کار که توسط، مقام قضایی دادسرا در حق کار فرما اعمال می شود و توسط شعب دادسرا مورد بررسی قرار می گرد اعمال ماده (۱۸۱) قانون کار است.

در این ماده آمده اگر کار فرمایی از اتباع بیگانه که مجوز کار ندارند یا محوز کار دارند و در موضوع خاص به کار گرفته نشده اند یا مهلت پروانه کار افراد تمام شده ولی به اداره کار اعلام نشده مرتکب جرم شده و در ماده(۸۸۱)آمده که مجازات آن از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس است.

که هیچگاه قابل تعامل و قابل توافق با افراد نیست و مراجع قضایی ،مراجع انتظامی به محض برخورد با حضور اتباع خارجی بیگانه نسبت به قوانین مذکور و اجرا آن ها اقدام می کنند.

حضور اتباع خارجه

امروزه یکی از چالش های مهم جمهوری اسلامی حضور اتباع خارجه به ویژه اتباع افغان است.

که می توان گفت به لحاظ طولانی بودن مرز ایران با این کشور یا به لحاظ شرایط بد اقتصادی و سیاسی حاکمیتی که در کشور افغانستان حاکم است شاهد حضور اتباع افغان در کشور ایران هستیم که تبعات بسیار زیادی می تواند داشته باشد به صورت خلاصه یکی از این تبعات افرادی که به صورت غیر مجاز وارد ایران میشوند هویت مشخصی ندارند .

نام،نام خانوادگی و محل اقامت آنها مشخص نیست لذا ارتکاب هر عمل مجرمانه در ایران دسترسی به آنها را مشکل می کند .

افراد می توانند به راحتی تخلفات و جرم های متعددی انجام داده بدون آنکه بتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم و به مجازات برسانیم

بازپرس صالحی در خصوص اینکه چه کسانی می توانند وارد ایران شوند توضیحاتی مطرح کردند ؟

کسانی که تابعیت ایرانی دارند که در ماده (۹۷۶) افرادی که تابعیت ایراتی دارند یا تابعیت ایرانی به آنها عطا شده کاملا ذکر شده است .

مهم ترین و بیشترین کسایی که تابعیت ایرانی دارند کسانی هستند که پدر آنها ایرانی است.

چه کسانی که داخل ایران دنیا آمده اند و یا خارج از ایران مهم این است که پدر آنها تابعیت ایرانی داشته باشند که فرزند ایرانی محسوب می شود .

دوم افرادی می توانند وارد ایران شوند که طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران مجوز ورود می گیرند حال مجوز ورود به خاطر مسائل زیارتی، ورزشی، تفریحی، علمی، سیاسی و گاهی برای اشتغال و انجام کار است که کشور ایران به برخی از مهندسین و صاحب حرفه ها و بعضی از کارگران اجازه ورود می دهد که نسبت به اشتغال و کار در ایران اقدام کنند.

شناسایی متهمان توسط مراجع انتظامی

در رابطه باقوانین و مقررات کیفری لازم به ذکر است که در ماده سوم قانون مجازات اسلامی آمده در مورد قوانین کیفری کلیه افرادی که تحت قلمرو و حاکمیت ایران مرتکب جرم بشوند اعمال می شود اعم از اینکه این افراد قانونی با غیر قانونی وارد ایران شده باشند .

چه مجوز ورود داشته باشد چه نداشته باشد مرتکب جرم بشود. لذا افرادی که غیر مجاز وارد ایران شده اند این میزان عمل غیر مجاز جرم است وطبق قوانین جزایی حتما با آنها برخورد می شود .

مجازات افرادی که به عنوان اتباع خارجه غیر مجاز واردایران می شوند به چه صورت است؟

هرگاه فردی با علم و آگاهی بر اینکه ورود و اقامت در ایران جرم محسوب می شود و با اراده آزاد نه اینکه با اجبار و زور به اسارت وارد ایران شده باشد،

مرتکب جرم شده که صراحتا در ماده ۱۳ قانون ورود و اقامت اتباع خارجه مصوب ۱۳۱۰ بند دال برای افراد خارجی که بدون داشتن اسناد و مدارک لازم وارد خاک ایران شوند یا با داشتن مدارک از راه غیر مجاز وارد خاک ایران بشوند مجازات تعیین نموده که مجازات اول پنج سال اقامت اجباری در محل معین و دوم دستور خروج از کشور است.

در رویه قضایی با توجه به اینکه یکی از عناصر متشکل بزه ورود و اقامت غیر مجاز علاوه بر احراز عنصر قانونی که ماده ۱۳ قانون ورود و اقامت اتباع خارجه بودهو احراز عنصر مادی یعنی همان رفتار ملموس که فرد انجام داده همان حضور فیزیکی در کشور لازم است عنصر روانی بزه نیز احراز بشود .

عنصر روانی بزه مذکور این است که علم و عمد در ورود و اقامت در ایران محرز شود.

بعد از اینکه متهمان توسط مراجع انتظامی شناسایی می شوند و تزد شعبه بازپرسی حاضر می گردند.

مقام قضایی بعد از احراز عنصر قانونی که وجود دارد و عنصر مادی که حضور فیزیکی افراد است به دنبال احراز عنصر روانی از متهین تحقیق می نماید.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
1 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟