استکی: پوست‌اندازی و جوان‌گرایی در بوکس را دیدیم


استکی: پوست‌اندازی و جوان‌گرایی در بوکس را دیدیم

سرمربی تیم ملی بوکس گفت: جوانان متولد سال‌های 75 تا 80 در مسابقات قهرمانی کشور نشان دادند که بوکس پوست‌اندازی کرده و به جوان‌گرایی بازگشته است.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، سی‌امین دوره مسابقات بوکس قهرمانی کشور در رده سنی بزرگسالان طی یک هفته گذشته در سالن امام علی(ع) و در شهر زاهدان برگزار شد که تیم سیستان و بلوچستان با کسب عنوان قهرمانی در سکوی نخست قرار گرفت. در چارچوب این مسابقات اعضای تیم ملی بوکس هم حضور داشتند که حاصل تلاش ملی‌پوشان 11 مدال طلا، 5 نقره و 6 برنز بود.

علی استکی سرمربی تیم ملی بوکس مدعی شد که طی سال‌ها فعالیت در بوکس سطح فنی مسابقات قهرمانی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ به این خوبی ندیده است.

مسابقات بوکس قهرمانی آسیا تمام شد، شرایط فنی این مسابقات چطور بود؟

طی تمام این سال‌هایی که به عنوان ورزشکار و مربی در مسابقات قهرمانی کشور حضور داشتم، وقتی به گذشته نگاه می‌کنم این دوره از مسابقات نسبت به دوره قبل خیلی فرق کرده بود. میزبان سنگ تمام گذاشت و برای 500 بوکسور در چارچوب این مسابقات شرایط خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ مهیا کرده بود. از همه آنهایی که برای برگزاری این مسابقات تلاش کردند تشکر می‌کنم.

کیفیت فنی مسابقات آیا به دلیل حضور ملی‌پوشان در چارچوب این رقابت‌ها بالا رفته بود؟

فینال و ماقبل فینال واقعا از لحاظ فنی خیلی شرایط ایده‌آلی را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت. 11 مدال طلا، 5 مدال نقره و 6 مدال برنز حاصل کار ملی‌پوشان در این مسابقات بود. تنها پوریا امیری و کیوان صفری در این مسابقات شکست خوردند. پوریا آن طور که می‌خواستم بازی نکرد، اما مسابقات طی این چند روز واقعا با شور و هیجان خاصی برگزار شد به هر حال حضور ملی‌پوشان باعث شده بود کیفیت مسابقات بالا برود. به اصطلاح باید بگویم همه نفرات در این مسابقات با چنگ و دندان برای رسیدن به مدال تلاش کردند.

آیا از عملکرد بوکسورهایی که سابقه ملی‌پوش شدن را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند راضی بودید؟

واقعا پرچم مسابقات برای ملی‌پوشان ما فینال بود. همه بچه‌های ما برای رسیدن به پیراهن تیم ملی تلاش کردند، آنها برای دفاع از گذشته خود که عضو تیم ملی بودند، زحمت کشیدند تا به حق خودشان برسند و این قابل تحسین است.

آیا در طول این مسابقاتی که برگزار شد، پدیده‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کردید یا خیر؟

اکثر بوکسورهای ما بین جوانان دهه 75 تا 80 بودند، چند چهره دهه 60 هم در مسابقات حضور داشتند، اما با جوانانی که من در این مسابقات دیدم، آنها نشان دادند که بوکس ایران پوست‌اندازی کرده و به جوانگرایی برگشته است. تقریبا 41 نفر به اردو دعوت شدند، 20 نفر از آنها موفق شدند تا نظر کادر فنی را‌‌‌‌‌‌‌‌ جلب کنند و به اردوی تیم ملی و به انتخابی تیم ملی دعوت شدند. برخی‌ها واقعا از لحاظ فنی چشم ما را‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفتند. مثلا حسین میراحمدی در وزن 80 کیلوگرم یک جوان 18 ساله و به تازگی از جوانان به بزرگسالان آمده، طوری مبارزه کرد که نظر ما را‌‌‌‌‌‌‌‌ جلب کرد. او یک تنه جنگید و بالا آمد. مقابل سیاوش، عملکرد خوبی داشت و با قد و بالای خوبی که دارد قطعا آینده دارد.

استکی: پوست‌اندازی و جوان‌گرایی در بوکس را دیدیم


سجاد محمدپور به عنوان کاپیتان تیم ملی در صحبت‌های خود مدعی شده چند شب برای رسیدن به مدال طلای مسابقات قهرمانی کشور مبارزه کرده است. از نظر فنی مبارزات محمد‌پور چطور بود؟

بدون شک سجاد محمدپور در این مسابقات بهترین مبارزات را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داده است. او یکی از بهترین و ناب‌ترین مدال‌های طلای قهرمانی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ کسب کرد 5 مبارزه در 5 شب داشت که نظر ما در مورد مبارزات او مثبت است. سجاد محمدپور کاپیتان تیم ملی است، باید به این نکته اشاره کنم که من کاپیتانی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به سابقه نمی‌دانم. کسی که بتواند در تیم ملی خوب مدیریت کند از نظر من او کاپیتان است. سجاد در اردوها واقعا خوب مدیریت کرده، کاپیتان یعنی کسی که بتواند ارتباط خوبی بین مربیان و بازیکنان برقرار کند. وقتی مربیان نیستند، او بتواند تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کند. محمدپور توانسته این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد.

اردوهای تیم ملی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا از چه تاریخی برگزار خواهد شد؟

ما از کمیته ملی المپیک خواسته‌ایم خوابگاه نصرت را‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار ما قرار دهد. احتمالا از 15 خردادماه اردوها شروع می‌شود. مرحله اول اردوها نفراتی که قهرمان شده‌اند به اردو دعوت خواهند شد. مرحله بعدی اردوها انتخابی برگزار خواهد شد و بعد از آن 13 نفر از 41 نفر دعوت خواهند شد. درواقع مرحله اول 13 نفر اصلی به اردو دعوت می‌شوند و بعد از آن برای حضور در مرحله دوم 41 نفر دعوت شده‌اند که از بین این نفرات 13 بوکسور به نفرات اصلی که قهرمان مسابقات کشور شده‌اند، اضافه خواهند شد.

قبل از اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا، آیا اردوی تدارکاتی برای ملی‌پوشان در نظر گرفته‌اید؟

13 بوکسوری که در مسابقات قهرمانی کشور اول شده‌اند، بدون انتخابی در اردوی تدارکاتی برون‌مرزی شرکت خواهند کرد. این جایزه قهرمانی آنها است. هنوز مکان اعزام مشخص نیست. پس از اینکه اردوی مشترک به پایان رسید، تیم به ایران بازخواهد گشت و با بچه‌های نفر دوم نفرات اصلی بازی خواهند کرد و بعد از آن ترکیب نهایی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا مشخص خواهد شد. ما فعلا منتظریم زمان قطعی مسابقات قهرمانی آسیا که در چین برگزار خواهد شد مشخص شود و بعد از آن برنامه تدارکاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ بچینیم.

لغو بازی‌های آسیایی از نظر شما چقدر به بوکسورها چقدر آسیب زد؟

به هر حال ورزشکاران یک سال شبانه‌روز در اردوها حضور پیدا می‌کنند تا بتوانند در بازی‌های آسیایی با کسب مدال پاداشی را‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کنند به هر حال در بوکس با توجه به درآمد کمی که وجود دارد این پاداش‌ها روی زندگی ورزشکاران تأثیر گذار است و لغو بازی‌های آسیایی به ضرر ملی‌پوشان تمام شد. البته مربیان از اینکه بازی‌های آسیایی لغو شده هیچ ضرری نکردند، چون وقتی مدال کسب کنیم، می‌گویند ورزشکاران مدال کسب کردند، اما وقتی شکستی رقم بخورد بلافاصله تصمیمات بر تغییر کادر فنی است. مربیان همیشه در رشته‌های رزمی پاداش ناچیزی گیرشان می‌آید. وظیفه مربیان این است که ورزشکاران را‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده کنند و در مسابقات شرکت کنند اما پاداشی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

و صحبت پایانی؟

باید از کادر فنی تشکر کنم، جاسم دلاوری، استاد کریمی، فاتح، اشرفی، امیری، تیماجی و روحانی مربیان بدنساز، همه این نفرات خالصانه بدون هیچ گونه چشمداشتی کنار تیم ملی تلاش کردند. امیدوارم که در مسابقات قهرمانی آسیا بتوانیم مزد زحماتمان را‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوکس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !