گردشگری، برگ برنده شهرداری‌ها در مدیریت شهری


گردشگری، برگ برنده شهرداری‌ها در مدیریت شهری

سمنان- ایرنا- نقش مهم و پررنگ شهرداری‌ها در توسعه گردشگری بسیار پررنگ و غیرقابل انکار است و این روند هزینه‌بر، در نهایت به حفظ میراث تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری و ایجاد درآمد پایدار برای مردم و مدیریت شهری می‌انجامد.

به گزارش ایرنا، شهر و هر آنچه که در آن هست مستقیم یا غیرمستقیم تحت مدیریت و نظارت شهرداری است و پیامدهای منفی آن گریبان‌گیر و نتایج مثبت آن مدال افتخاری بر گردن مدیریت شهری می‌شود.

مسلم است که درآمدهای شهرداری با پویایی آن ارتباط مستقیم دارد. یکی از مهمترین شاخصه‌های شهر پویا، تعامل شهروندان و گستردگی روابط اجتماعی است و هرچقدر حضور شهروندان در محیط‌های شهری بیشتر باشد، حس امنیت نیز به تبع آن افزایش یافته و رونق و شکوفایی در آن منطقه از شهر بیشتر خواهد بود. و البته گردشگران بیشتری نیز تمایل به حضور در آن شهر خواهند داشت.

در این راستا مناسب سازی محیط شهری اهمیت زیادی دارد و اقدامات، راهکارها و رویکردهای مشخصی در این خصوص مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران شهری است. به طوری که در شهرهای بزرگ و موفق، شهرداری‌ها در اجرای طرح‌های گردشگرپذیر و توسعه گردشگری با سایر دستگاه‌های مرتبط مانند میراث فرهنگی رقابت می‌کنند و شهرداری‌ها مهمترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند.

گذشته از این، سازمان‌های تعریف شد در شهرداری‌ها خود گویای وظیفه مهم این نهاد عمومی در توسعه گردشگری است و اگر شهرداری در این زمینه کوتاهی کند و یا اولویت‌هایش مغایرتی با این امر داشته باشد، به مثابه هدررفتن ظرفیت‌های شهر و از بین رفتن فرصت درآمد بیشتر برای شهر و مردم محسوب می‌شود.

میانگین تحقق بودجه شهرداری مرکز استان سمنان در پنج سال گذشته تنها ۳۶ درصد است و این نشان دهنده نیاز شدید این شهر به اجرای طرح‌های درآمدزایی پایدار می‌باشد. شهرداری سمنان در دوره گذشته عملکرد خوبی در این حوزه داشت و امید است در دوره جدی نیز عملکرد شهرداری مکمل دوره گذشته باشد

گردشگری، برگ برنده شهرداری‌ها در مدیریت شهری

بنابراین، مهم‌ترین و زیرساختی‌ترین اقدام شهرداری می‌تواند اجرای طرح‌هایی باشد که درآمد پایدار برای شهر در پی دارد؛ حتی اگر این اقدامات با تفکر عموم فاصله داشته باشد و چون در ظاهر به چشم نمی‌آید، افکار عمومی برچسب کم‌کاری و یا منفعل بودن به شهرداری بزند.

عملکرد شهرهای موفق، می‌تواند الگوی بدون خطای شهرداری سمنان باشد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان به خبرنگار ایرنا گفت: با تشکیل شورای اسلامی در شهرها، شهردار به صورت غیرمستقیم توسط مردم و با نظر اعضای شورای شهر که در حوزه‌های مختلف متخصص هستند انتخاب می‌شود؛ از این رو نگاه ویژه‌ای به بحث گردشگری دارند و بودجه تعیین شده شهرداری‌ها بیشتر در راستای جذب گردشگر است.

مصطفی یغمائیان بیان کرد: عملکرد نمونه‌های داخلی موفق در گردشگری، مانند کاشان، اصفهان و شیراز که در سیر توسعه شهری و جذب گردشگر موفق بودند، می‌تواند به عنوان الگوهای ثابت شده، بدون خطا و بدیهی توسط شهرداری سمنان اجرا شود.

وی افزود: تجمع بناهای تاریخی مانند حمام‌ها، بازار، مسجد امام (ره) و مسجد جامع در بافت تاریخی شهر سمنان و وجود خیابانی مانند منوچهری در بافت میانه این شهر که با دیدن آن، حضور در کویر را احساس نمی‌کنیم ظرفیت ویژه‌ای برای جذب گردشگر فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: مدیریت سابق شهر سمنان، در زمینه گردشگری فعالیت‌های بسیار شاخص و ویژه‌ای داشت و ساماندهی پیاده‌راه امام خمینی (ره) طرح بسیار مهمی در توسعه گردشگری شهر است که سال‌ها راکد مانده بود.

یغمائیان عملکرد مدیریت فعلی شهر سمنان را در حوزه گردشگری تا کنون خوب برآورد کرد و ابراز داشت: شهردار و اعضای شورای شهر بومی هستند و شناخت خوبی از این شهر و ظرفیت‌ها دارند و اولویتشان توسعه گردشگری است؛ هدف اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان نیز تعامل و همکاری با شهرداری در راستای تقویت گردشگری است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: در مجموع فعالیت‌شهرداری‌ها در حوزه گردشگری از حدود هشت سال گذشته بسیار تقویت شد و این اتفاق هم برای پویایی شهر مفید است و هم درآمد خوبی برای شهرداری در پی دارد.

برخی کشورها تنها بر اساس خدمات رفاهی شهرداری جذب گردشگر می‌کنند

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گردشگری را یک صنعت دانست و ابراز داشت: از زمانی که بحث جهانی شدن شهرها مطرح شد، شهر مورد نظر در کشورهای دیگر نیز معرفی می‌شود و گردشگرانی از سایر کشورها نیز نیازمند خدمات رفاهی شهر هستند.

گردشگری، برگ برنده شهرداری‌ها در مدیریت شهری

حسین موسوی بیان کرد: در ایران، مدیریت شهری وظایفی بر عهده دارد که در سایر سازمان‌ها نیز وجود دارد و از این نظر به مدیریت شهری فرانسه شبیه است اما واحدهای خدمات‌رسان مانند آب، برق و گاز در اختیار شهرداری نیست و گردشگری نیز خدمت‌رسان است.

وی افزود: برخی کشورها بدون داشتن آثار تاریخی شاخص و تنها بر اساس خدمات رفاهی که شهرداری ارائه می‌دهد گردشگر جذب می‌کنند و این خود گویای نقش پررنگ شهرداری‌ها در جذب گردشگر است.

رئیس شورای اسلامی استان سمنان گفت: میراث تاریخی و فرهنگی که معرفی آن بسترساز گردشگری است، در شهرها وجود دارد و بنابراین ارائه خدمات رفاهی به گردشگران به شهرداری مربوط می‌شود زیرا شهر گردشگری، شهری جهانی است.

موسوی بیان کرد: از طرفی وظیفه وزارت میراث فرهنگی در قبال بناهای تاریخی، حفظ و نگهداری است و فعالیتی در توسعه و گسترش آن نمی‌کند در حالی که شهرداری هم در خدمات زیرساختی مانند حفظ و نگهداری و هم در توسعه بناهای تاریخی و جذب گردشگر ایفای نقش می‌کند.

وی افزود: نیاز به کانون و سازمانی است که دوگانگی بین شهرداری و اداره میراث فرهنگی را ساماندهی کند و به همین منظور، «مرکز بین‌المللی شهرهای آسیایی جاده ابریشم» در شهر سمنان ایجاد شد که شهرهای آسیایی راه ابریشم از نظر گردشگری با یکدیگر در تعامل باشند.

موسوی بیان کرد: توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را در پی دارد و از این نظر شهرداری‌ها منتفع می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی استان سمنان گفت: شهری رونق اقتصادی دارد که پویا باشد و شهرداری‌ها می‌توانند با گسترش گردشگری، به معرفی فرهنگ و رونق اقتصادی و تولید شهر خود کمک کنند و شهر را به پویایی برسانند.

توسعه گردشگری در ابتدا هزینه‌بر و در ادامه درآمد پایدار است

سرپرست مدیریت بافت تاریخی و مسئول ستاد بازآفرینی شهرداری سمنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری‌ها با احیای بافت تاریخی و بناهای باارزش و تعریف کاربری‌های متفاوت این بناها، به معرفی آن و جذب گردشگران کمک می‌کنند.

سعید پرسا بیان کرد: همچنین با توضیح کاربری‌های اصلی این بناها در گذشته و گزارش آنچه در آن می‌گذشته، می‌توان گردشگران را ترغیب به بازدید از بنا کند.

وی افزود: خانه تاریخی معماریان قرار است به خانه گردشگری کودک و خانه دانایی قرار است به موزه فرش تبدیل شود.

سرپرست مدیریت بافت تاریخی و مسئول ستاد بازآفرینی شهرداری سمنان با بیان اینکه آثار تاریخی هویت و تاریخچه شهر هستند گفت: بافت و کوچه‌های قدیمی شهر هویت‌دار و خاطره‌ساز هستند از این رو کتابی به نام «محله‌های باف تاریخی سمنان» برای معرفی محله‌های تاریخی سمنان چاپ شد.

پرسا بیان کرد: همچنین در این محله‌ها کاشی‌هایی دارای بارکد نصب شد که با اسکن آن می‌توان تاریخچه و وجه تسمیه محله‌های قدیمی را شنید.

وی افزود: توسعه گردشگری، گرچه در ابتدا برای شهرداری هزینه در پی دارد اما به مرور تبدیل به درآمد پایدار و رونق اقتصادی می‌شود و نوعی سرمایه‌گذاری است.

شهر موجودی زنده است که هرگونه تصمیم درست یا غلط در مدیریت آن می‌تواند شهر را برای مدت زیاد، و حتی برای همیشه بیمار کند. بنابراین اولویت‌ها و تصمیمات مهم شهرداری و شورای اسلامی شهر باید با بررسی‌های دقیق و کارشناسانه و به دور از هرگونه هدف سیاسی و یا بهانه‌جویی هدفگذاری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو