پیمایش ملی سلامت روان در رازوجرگلان خراسان شمالی آغاز شد


پیمایش ملی سلامت روان در رازوجرگلان خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان رازوجرگلان گفت: پیمایش ملی سلامت روان در روستاهای هدف «کرپشتلی» و «تش نفس» این شهرستان مرزی به صورت آزمایشی آغاز شد.

سیدعرفان حاتمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: روش مطالعه در این پیمایش خانه به خانه و روش جمع آوری اطلاعات نیز به صورت مصاحبه چهره به چهره فردی انجام می شود.

وی افزود: هدف از این پیمایش تعیین شیوع اختلالات روانی و میزان استفاده از خدمات سلامت روان در گروه سنی ۱۵ الی ۶۴ سال است.

حاتمی ارزیابی شیوع استرس، اضطراب، وسواس، افسردگی و فشارهای زندگی و بررسی مقدار هزینه تحمیل شده به مردم برای مشکلات اعصاب و روان صورت از دیگر اهداف این پیمایش دانست.

وی با اشاره به آموزش ۳۷۲ نفر از افراد تحت پوشش توسط کارشناسان سلامت روان در هفته سلامت، گفت: برگزاری کلاس های آموزشی گروهی با موضوعات علائم اختلال افسردگی و افسردگی پس از زایمان جهت پیشگیری از خودکشی، آموزش مهارت های زندگی بخصوص مهارت مدیریت خشم و مهارت مدیریت استرس جهت کارکنان و دانش آموزان، پیشگیری از مصرف مواد مخدر و همچنین پیشگیری از مسمومیت با اپیوم به والدین دارای فرزند زیر ۵ سال از فعالیت های انجام شده توسط کارشناسان سلامت روان در هفته ملی سلامت است.

حاتمی افزود: همچنین کارشناسان سلامت روان در برگزاری کاروان های سلامت، جشنواره های غذایی، ایستگاه سلامت و ارائه خدمات مشاوره فردی و غربالگری مشارکت داشتند.

وی با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۴۸ خانه بهداشت و درمان شهرستان، گفت: هم اینک ۱۴ پزشک با حضور در مراکز خدمات سلامت به مردم این شهرستان مرزی خدمات رسانی می کنند.

شهرستان راز و جرگلان با ۷۰ هزار نفر جمعیت از داشتن بیمارستان بی‌بهره است و مردم این منطقه ناگزیرند برای دریافت خدمات درمانی فاصله چند ۱۰ کیلومتری آن تا شهرستان مانه و سملقان و یا بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را طی کنند.

این شهرستان که در شمالی‌ترین نقطه استان قرار دارد، هم مرز با کشور ترکمنستان بوده و دارای ۳ بخش مرکزی، جرگلان و غلامان است.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی، ۹ مرکز درمانی با هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»