کشتی با چوخه قهرمانی کشور در بجنورد برگزار می شود


کشتی با چوخه قهرمانی کشور در بجنورد برگزار می شود

بجنورد- ایرنا- رییس انجمن کشتی باچوخه خراسان شمالی گفت: مسابقات کشتی با چوخه قهرمانی کشور،12 خرداد امسال با حضور چوخه کاران صاحب نام به میزبانی بجنورد، مرکز استان برگزار می شود.

وکیل ارجمند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مسابقات در اوزان ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۶ و ۹۶+ کیلوگرم در محل گود کشتی پارک دوبرار شهرستان بجنورد برگزار می شود.

وی افزود: در این رقابت ها، ورزشکارانی از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران و خراسان شمالی شرکت خواهند کرد.

ارجمند یادآور شد: این رقابت ها با هماهنگی و همکاری اداره کل ورزش و امورجوانان خراسان شمالی، شهرداری و شورای شهر بجنورد و فرمانداری این شهرستان برگزار خواهد شد.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.
خراسان شمالی و خطه شمال خراسان مهد کشتی با چوخه است و پهلوانان و قهرمانان زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین المللی افتخارآفرینی کرده اند.

شهرستان بجنورد با ۳۳۰ هزار نفر، بیش از یکسوم جمعیت هشت شهرستان استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی را در خود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش